4 خبرنگار بازداشت شده در کندهار؛ امنیت ملی: آنها در صدد پاک جلوه دادن طالبان بودند

© Photo / commons.wikimedia.org4 خبرنگار بازداشت شده در کندهار؛ امنیت ملی: آنها در صدد پاک جلوه دادن طالبان بودند
4 خبرنگار بازداشت شده در کندهار؛ امنیت ملی: آنها در صدد پاک جلوه دادن طالبان بودند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.08.2021
عضو شوید
ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت چهار خبرنگار در ولایت کندهار را تایید می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، ریاست امنیت ملی امروز (یکشنبه، 10 اسد) در یک خبرنامه بازداشت چهار خبرنگار در کندهار را تأیید می‌کند و می‌گوید که این خبرنگاران به‌اتهام «همکاری با طالبان» بازداشت شده‌اند.

در خبرنامه امنیت ملی هم‌چنین آمده‌است که رادیوی د ملت غژ که یکی از این خبرنگاران از آدرس آن به‌بخش زیر نفوذ طالبان رفته بود، هیچ‌گونه جواز نشراتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ نداشته و به‌گونۀ غیرقانونی فعالیت می‌کرد.

خبرنامه می‌افزاید که بسم‌الله وطن‌دوست، مسؤول رادیو د ملت غژ، قدرت‌الله سلطانی و محب‌الله عبیدی، کارمندان این رادیو و ثناالله صیام، خبرنگار شینهوای چین خبرنگارانی بودند که در خانه جنرال عبدالرازق با شماری از سران طالبان به شمول ملا گل آغا، مولوی منظور، مسوول استخبارات گروه طالبان، جنرال مبین و فیض‌الله دو تن از کارمندان سازمان استخبارات پاکستان، ملا یعقوب عمری فرزند ملا محمد عمر مسوول نظامی گروه طالبان دیدار و مصاحبه‌ اختصاصی کرده‌اند.

ریاست امنیت ملی همچنان می‌گوید که خبرگزاری شینهوای چین نیز از حضور خبرنگاری به نام ثنالله صیام در این خبرگزاری طی اعلامیه رسمی اظهار بی‌اطلاعی نموده و نامبرده نیز با سواستفاده از نام این خبرگزاری، به فعالیت غیرقانونی می‌پرداخته است.

 نی: دولت باید چهار خبرنگار بازداشت شده را رها کند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2021
نی: دولت باید چهار خبرنگار بازداشت شده را رها کند

امنیت ملی در این خبرنامه افزوده است که هدف از این دیدار و مصاحبه قباحت‌زادیی و منزه‌ جلوه‌دادن گروه طالبان بوده است. طبق معلومات امنیت ملی، خبرنگاران بازداشت شده در تلاش چشم‌پوشی از اعمال «ضدانسانی این گروه تروریستی» در ولایت‌های مختلف از جمله حادثه اسپین‌بولدک کندهار بوده و از این طریق می‌خواستند که افکار عمومی را به نفع طالبان تغییر دهند و قباحت‌زدایی کنند.

هم‌چنان امنیت ملی گفته است که نتایج ابتدایی تحقیقات نشان می‌دهد که این خبرنگاران در گذشته نیز مرتکب تخلفات متنوع و باج‎گیری از مسوولان حکومتی و تاجران از آدرس خبرنگاری بوده‌اند که بارها با وساطت و شفاعت نهادهای حامی خبرنگاران از قید رها شده‌اند.

این نهاد افزوده است که بسم‌الله وطن‌دوست، مسوول رادیو صدای ملت، در این اواخر بر اساس ماموریتی که داشته، با والی کندهار تماس تلفنی برقرار کرده و او را تشویق به تسلیم کردن این ولایت کرده است تا طالبان نماز عید قربان را در مقر ولایت کندهار اقامه کنند.

بر علاوه، ریاست عمومی امنیت ملی تأکید کرده است که شماری از این رسانه‌ها و خبرنگاران فعالیت غیرقانونی داشته است. این نهاد توضیح داده است که رادیوی صدای ملت، جواز نشراتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ نداشته و به طور غیرقانونی فعالیت می‌کرده است. علاوه بر این، طبق‌ معلومات امنیت ملی، خبرگزاری شینهوای چین نیز از حضور خبرنگاری به نام ثناءالله صیام در این خبرگزاری اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است که این خبرنگار از نام این خبرگزاری سوءاستفاده کرده و به فعالیت غیرقانونی می‌پرداخته است.

با این حال به گفته ریاست عمومی امنیت ملی، مقام ولایت کندهار طی نامه‌ای از ریاست امنیت ملی این ولایت خواسته است که این خبرنگاران «مجهول الهویت» را بازداشت کند. این نهاد گفته است که پرونده این خبرنگاران تکمیل شده و به‌زودی آن را به مراجع عدلی و قضایی می‌فرستد تا این نهادها براساس احکام و قانون نافذه کشور به پرونده‌شان رسیده‌گی کنند.

ریاست عمومی امنیت ملی تأکید کرده است که مطابق با لوایح و قوانین نافذه‌ کشور، هر شخصی که در زمان جنگ، تبلیغاتی را برای بالابردن روحیه‌ دشمن و از بین بردن روحیه‌ی قوای دفاعی و امنیتی انجام دهد، مرتکب جرم شده و مراجع امنیتی، عدلی و قضایی مطابق با احکام قانون با آن برخورد می‌کنند.

امنیت ملی افزوده است که به هیچ شخص حقوقی و حقیقی رسانه‌ای اجازه‌ی عدول از قانون اساسی، سوءاستفاده‌ از آزادی بیان و ارزش‌های رسانه‌ای و هم‌چنین تبلیغات برای گروه‌های تروریستی را نمی‌دهد.

این نهاد هشدار داده است که در صورت مشاهده‌ تبلیغاتی که دربردارنده‌ محتوای قباحت‌زدایی از دشمن و هم‌چنین تبلیغات به نفع گروه‌های تروریستی باشد، با آن‌ها برخورد قانونی و جدی می‌کند.

 گفتنی است که پیش‌تر نهادهای حامی رسانه‌ها با نشر اعلامیه‌ای بازداشت چهار خبرنگار در کندهار را غیرقانون خوانده و از حکومت خواسته بودند که هرچه زودتر این خبرنگاران را آزاد کند. نهادهای حامی رسانه‌های تصریح کرده بودند که پرونده این خبرنگاران باید از طریق کمیسیون شکایات و تخلفات رسانه‌ای بررسی شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала