آیا رفتن به آمریکا برای مترجمین و همکاران نیرو های خارجی آسان است؟

© AFP 2023 / Wakil Kohsarآیا رفتن به آمریکا برای مترجمین و همکاران نیرو های خارجی آسان است؟
آیا رفتن به آمریکا برای مترجمین و همکاران نیرو های خارجی آسان است؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2021
عضو شوید
وزارت امور خارجه ایالات متحده اخیرا اعلام کرد، آنعده افغان های که قصد دارند به مثابه پناهنده به آمریکا بیایند، باید خودشان به تنهایی از افغانستان خارج شوند.

سخنگوی ارشد وزارت خارجه آمریکا دراین خصوص گفته است: "متأسفانه، ما انتظار نداریم که آنها [متقاضیان] را از افغانستان منتقل کنیم، اما به جستجوی گزینه های برای محافظت از کسانی که با ما کار می کردند ادامه می دهیم و افزود که ما وضعیت را در محل بررسی خواهیم کرد".

بایدن برای خروج افغان‌ها به امریکا یک میلیارد دالر اختصاص می‌دهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2021
بایدن برای خروج افغان‌ها به امریکا یک میلیارد دالر اختصاص می‌دهد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دسته های جدیدی از شهروندان افغان که با دولت و سازمان های ایالات متحده همکاری کرده اند، به دلیل "افزایش سطح خشونت" توسط طالبان رادیکال (گروه ممنوع در روسیه)، حق دارند به عنوان پناهنده به آمریکا بروند. این برنامه برای کسانی اعمال می شود که نمی توانند به دلیل عدم شایستگی یا تجربه کاری، برای ویزای مهاجرت ویژه درخواست دهند.

جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل سیاسی افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک با پاسخ به این پرسش که مترجمین و قراردادی ها به طور کلی از چه مسیرها می توانند از افغانستان خارج شوند، گفت:

«ایالات متحده آمریکا کسانی که همرای آنها از جمله مترجمین و قراردادی ها کار کرده بودند به شکلی از اشکال از افغانستان بیرون می کشند.

آقای امرخیل گفت که این افراد می توانند از طریق کشورهای مانند تاجیکستان، ازبیکستان و ترکمنستان به آمریکا منقل شوند.

«در حال حاضر این افراد از طریق خاک پاکستان و ایران بنابه دلایل امنیتی و سیاسی نمی توانند به کشور سوم پرواز کنند».

ایا این افراد می توانند بطور قانونی و قاچاقی از افغانستان به کشورهای که شما نام گرفتید بروند؟

«بلی این افراد می توانند آزادانه با اخذ ویزه یا از راه های دیگر به کشورهای آسیای میانه و سایر کشور بروند و از آنجا به کشوری که برایشان پناه می دهد خود را برسانند».

ایا طالبان بطور جدی می توانند جان مترجمین و قراردادی های آمریکا را به خطر بیاندازند؟

«این کاملا آشکار است، زیرا در مناطقی که طالبان اشغال کرده اند، بسیاری ها را به قتل رسانیده اند. انها می توانند حتی افراد دیگر به بهانه های مختلف بکشند. یکی از علت های اساسی هم که این اشخاص می خواهند کشور را ترک کنند، همین است».

چرا ایالات متحده زمانی که تصمیم به خارج شدن را گرفت اقدام به کشیدن این اشخاص نکرد؟

 «افرادی که باید انتقال داده شوند تعداد شان بسیار زیاد است، این تنها  مترجمین و قراردادی ها نه بلکه خانواده شان را نیز در بر می گیرد، لذا به یک باره انتقال شان کار مشکل است و به وقت زیاد نیاز دارد».

از سوی هم جنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته بود، که کشورش پیش از خروج نیروهایش از افغانستان در ماه سپتامبر، به سرعت در حال برنامه‌ریزی برای خارج‌کردن آن‌عده از شهروندان افغانستان است که برای نیروهای امریکایی کار کرده‌اند.

در همین حال به دنبال نگرانی مترجمان نیروهای خارجی در افغانستان از تهدیدهای امنیتی در برابر آنان، گروه طالبان اعلام کرده است که هیچ تهدیدی از سوی این گروه متوجه مترجمان افغان نیروهای خارجی نیست و نباید ترس داشته باشند.

در این میان یک مترجم سابق افغان به نام اسماعیل خان در مصاحبه‌ای اظهار داشت: افغان هایی که با نیرو های یالات متحده آمریکا همکاری می‌کردند، اکنون با خروج آمریکا از افغانستان با خطر مرگ مواجه شده اند، طالبان (گروه روسیه  در ممنوع است) به آنها رحم نمی کنند و اگر این گروه در افغانستان به قدرت برسند، همه آنها را خواهند کشت.

Американские военные в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2021
ترجمان سابق: همکاران افغان نیروهای آمریکایی را خطر مرگ تهدید می‌کند

خان گفت بسیاری از دوستان و خانواده های آنها که به ارتش آمریکا کمک کردند هنوز در انتظار کمک برای خروج از افغانستان هستند. او گفت که پسر نه ساله یکی از بستگانش توسط طالبان ربوده شد  آنها موفق شدند او را آزاد کنند، اما چهار ماه بعد پسر دیگری این مرد توسط جنگجویان طالب ربوده و سپس به قتل رسید. 

پیش از این جوبایدن رئیس جمهور امریکا گفت، که زمانی که بیرون شدن نیروهای امریکایی و متحدانش از افغانستان به پایان برسد، ترجمانان افغانستانی بی سرنوشت رها نخواهند شد.

وی همچنین گفت که، زمانی که امریکا و متحدانش بیرون شدن خود از افغانستان را به پایان برسانند، ترجمانان افغانستانی كه به سربازان امریكایی در طول جنگ ۲۰سال گذشته همکاری کرده اند، بی‌سرنوشت رها نخواهند شد.

یادآوری می کنیم، که در جریان بیست سال حضور نیروهای امریکایی در افغانستان نزدیک به ده هزار ترجمان با نیروهای امریکایی کار کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала