خلیل‌زاد: طرفین درگیری در افغانستان، بیشتر به راه حل نظامی توجه دارند

© @https://twitter.comزلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2021
عضو شوید
نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان می گوید که مذاکرات صلح بعد از توافقنامه دوحه شروع شد، اما پیشرفت لازم را نداشت. طرفین جنگ افغانستان، بیشتر توجه شان به راه حل نظامی، متمرکز شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "آوا افغانستان"، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا برای صلح افغانستان در یک مصاحبه بیان داشت که اگر یک توافق سیاسی در افغانستان حاصل نشود، امکان دارد کشور به یک جنگ دوام‌دار فرو رود.

زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.07.2021
خواست خلیل‌زاد برای برقراری آتش‌بس میان دولت و طالبان در روزهای عید قربان

او می‌گوید: "مذاکرات صلح که بعد از موافقتنامۀ (قطر) شروع شد، پیشرفت لازم نکرده و دوطرف زیادتر توجه‌شان به حل نظامی متمرکز شده است. وقت آن است که رهبران به جای این که فکر کنند از راه جنگ موضوع راحل کرده می‌توانند، مذاکرات را جدی‌تر و با سرعت بیشتر برای رسیدن به یک موافقه اولویت دهند."

این اظهارات خلیلزاد در حالی مطرح می شود که روز گذشته (دوشنبه) رئیس جمهور، اشرف غنی در نشست فوق العاده شورای ملی، مذاکرات صلح با گروه طالبان را یک پروسه ناکام خواند و اضافه کرد که این روند بر مردم افغانستان و جمهوریت تحمیل شده‌بود.

او گفته بود که در نیت طالبان و حامیان شان فتنه وجود دارد و در ضمیر این گروه خون‌خوار صلح پایدار و عادلانه وجود ندارد.

غنی تاکید کرد که راه حل اینست که ما نیز میدان جنگ را تغییر بدهیم تا آنها بفهمند که برداشت شان غلط است.

او همچنین با بیان‌اینکه «انتخاب خود را کرده‌ایم. یا در میز مذاکره زانو به زانو می‌نشینیم، یا زانوی طالب را در میدان جنگ می‌شکنیم.» خاطر نشان کرد که اکنون باید طالبان و حامیان‌شان انتخاب کنند.

این در حالیست که در روزهای اخیر، طالبان با حملات وسیع بر مراکز شهرهای بزرگ مانند قندهار، هلمند و هرات، قصد تصرف این ولایت ها را دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала