دیدار محمد حنیف اتمر با سفیران و نمایندگان کشورهای همسایه

© Photo / MFA دیدار محمد حنیف اتمر با سفیران و نمایندگان کشورهای همسایه
 دیدار محمد حنیف اتمر با سفیران و نمایندگان کشورهای همسایه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه افغانستان در نشستی با سفرا و نمایندگان کشورهای همسایه روی آخرین تحولات سیاسی و امنیتی گفتگو نمود.

به گزارش اسپوتنیک محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه در نشستی با سفرا و نمایندگان کشورهای همسایه روی آخرین تحولات سیاسی و امنیتی گفتگو نموده، و محورهای همکاری میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و جامعهٔ جهانی را به بحث گرفت.

دیدار حنیف اتمر با وزیر امور خارجۀ پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
دیدار حنیف اتمر با وزیر امور خارجۀ پاکستان

 روی شش محور اساسی مشتمل‌بر (۱) وضعیت امنیتی (۲) حضور جنگجویان خارجی در کنار طالبان، (۳) وضعیت ناگوار بشری و (۴) جنایات و تخطی‌های گستردهٔ حقوق بشری طالبان (۵) برنامهٔ جدید امنیتی دولت و (۶) محورهای مهم همکاری با جامعهٔ جهانی بحث نموده، معلومات لازم را ارایه نمود.

اتمر اظهار داشت که گسترش حملات خونبار طالبان طی چند ماه اخیر سبب کشته‌شدن بیش از سه‌هزار انسان، آواره‌شدن بیش از سه‌صدهزار تن، و برهم‌خوردن نظم و ارایهٔ خدمات در نیمی از ولسوالی‌های کشور گردیده است. در حال حاضر، ۱۸ میلیون انسان با وضعیت ناگوار بشری روبرو اند.

وزیر خارجه گفت که حملات طالبان در تبانی مستقیم با بیش از ده هزار تروریست منطقه‌یی (لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستان، انصارالله، جندالله، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی ازبکستان) صورت گرفته است.

اتمر گفت که جنایات جنگی طالبان وصف‌ناپذیرند. او به قتل عام بیش از سد تن در سپین بولدک، نکاح اجباری زنان، تخریب بیش از ۳۰۰ زیربنای عام‌المنفعه، و تعطیل خدمات در ساحات تحت کنترول طالبان به صورت نمونه اشاره کرد.

اتمر روی پلان امنیتی و دیپلوماسی منطقه‌یی و جهانی دولت نیز روشنی انداخت. وی گفت پلان امنیتی دولت در هماهنگی و حمایت همه اقشار سیاسی و اجتماعی جهت تحکیم مواضع دولت در نقاط استراتیژیک و کلان‌شهر‌ها ترتیب و به زودی پیاده خواهد شد. او همچنان در مورد مستندسازی جنایات طالبان و مسؤول‌قراردادن طالبان در سطح جهان نیز به برنامهٔ مشترک دولت و نهادهای حقوق بشری اشاره کرد.

در پایان اتمر روی چهار محور همکاری با جامعهٔ جهانی صحبت نمود که مشتمل اند بر (۱) دفع حملات طالبان بر کلان‌شهرها، (۲) جلوگیری از فاجعهٔ بشری و تخطی‌های حقوق بشری، (۳) تسریع روند صلح و (۴) عملی‌شدن برنامهٔ شش‌ماههٔ امنیتی.

در این دیدار، کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد حمایت‌شان را از قطع فوری خشونت‌ها و تقویت روند صلح اعلام داشتند. دیبورا لاینز، نمایندهٔ خاص سرمنش ملل متحد گفت حمله بر هرات و بر دفتر یوناما نشان داد، که آن‌چه وعده داده می‌شود به آن عمل نمی‌شود. او افزود که این تنها مبارزهٔ افغان‌ها نه بل مبارزه‌یی است که همه باید به آن توجه جدی کنیم. سفیر ترکیه نیز با اشاره به وضعیت دشوار کنونی که متوجه افغانستان و جامعهٔ جهانی است گفت که نیاز است در پرداختن به مسألهٔ افغانستان هماهنگ عمل نماییم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала