رهبران طالبان در برابر جنایات جنگی مسئول قرار داده شدند

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaآمریکا: رهبران طالبان در برابر جنایات جنگی مسئول قرار داده شوند
آمریکا: رهبران طالبان در برابر جنایات جنگی مسئول قرار داده شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2021
عضو شوید
نمایندگی های کشورهای خارجی و سازمانهای بین المللی در افغانستان، طالبان را متهم به ارتکاب جنایت جنگی، نقض قرارداد دوحه و قواعد حقوق بشر نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، سفارت‌های ایالات متحده‌ و بریتانیا در یک اعلامیه‌ی مشترک گفته‌اند که رهبران طالبان باید در برابر جنایاتی که جنگ‌جویان این گروه انجام می‌دهند، مسئول قرار داده شوند.

این اقدام آمریکا بی باوری شماری از افراد را در پی داشت کاربری با نام اسماعیل گفته است: اعتماد به آمرکا به معنی قدرت گرفتن طالبان است.

سفارت‌های امریکا و بریتانیا این اظهارات را در واکنش به گزارش کمیسیون حقوق بشر درباره‌ی کشتار غیرنظامیان در اسپین‌بولدک قندهار مطرح کرده و خواستار آتش‌بس فوری شده‌اند.

شاه حسین مرتضوی گفته: چنایات جنگی از اسپین بولدک تا مالستان غزنی..

در همین حال  هیأت اتحادیه‌ی اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، کوریا، هالند، سویدن، انگلستان و امریکا در یک اعلامیه‌ی مشترک از گروه طالبان خواسته‌اند که از انکار موارد نقض حقوق بشر دست بکشد.

در این اعلامیه‌ی مشترک که امروز (سه‌شنبه، 12 اسد) از سوی سفارت امریکا در کابل منتشر شده، همچنین آمده است که طالبان باید جهت بررسی موارد نقض حقوق بشر و به دادگاه‌کشاندن جنگ‌جویانش از قانون پیروی کنند.

به نقل از اعلامیه، حملات طالبان با ادعای آنان مبنی بر حمایت از حل‌وفصل سیاسی از طریق مذاکره و روند صلح در شهر دوحه‌ی قطر در تناقض کامل قرار دارد.

آن‌ها همچنین از طالبان خواسته‌اند که مانع دسترسی ملیون‌ها افغان نیازمند به کمک‌های بشردوستانه نشوند. نمایندگی‌های سیاسی این کشورها و سازمان‌ها تأکید کرده‌اند که طرف‌های جنگ در افغانستان باید فورا به خشونت‌های جاری پایان داده و با آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه موافقت کنند.

آن‌ها گفته‌اند که افزون بر این موارد، خواستار حل‌وفصل سیاسی همه‌جانبه که بتواند حقوق بشری افغان‌ها؛ به‌ویژه حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها را حمایت و حاکمیت قانون را تضمین کند و همچنین اطمینان دهد که افغانستان هرگز به پناهگاه امن تروریستان مبدل نمی‌شود، هستند.

 هیأت اتحادیه‌ی اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، کوریا، هالند، سویدن، انگلستان و امریکا همچنین در این اعلامیه، حمله‌ی طالبان بر دفتر هیأت معاونیت سازمان ملل متحد (یوناما) در هرات را محکوم کرده‌اند.

آن‌ها این حمله را «اسفناک» خوانده و گفته است که هر گونه حمله بر تأسیسات غیرنظامی بشردوستانه باید طبق قوانین بین‌المللی به عنوان جرایم احتمالی جنگی مورد بررسی قرار گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала