تأدین خان: طالبان در یک ماه 900 تن را در کندهار کشته‌اند

© Photo / Gen. Tadin. Aتأدین خان: طالبان در یک ماه 900 تن را در کندهار کشته‌اند
تأدین خان: طالبان در یک ماه 900 تن را در کندهار کشته‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2021
عضو شوید
پس از متهم شدن پی‌هم طالبان به اعدام‌های صحرایی ده‌ها تن در کندهار از جمله ولسوالی سپین بولدک، تأدین خان، عضو شورای عالی مصالحۀ ملی و فرمانده پیشین پولیس کندهار می‌گوید که طالبان در یک ماه گذشته در حدود نُه‌صد تن را در این ولایت از خانه‌های شان بیرون کشیده و کشته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، تأدین خان می‌افزاید که طالبان هیچ‌چیزی را به‌نام حقوق‌بشر نمی‌فهمند: «در یک و نیم ماه گذشته احتمال دارد هشت‌صد تا نُه‌صد تن را برده و شهید کرده باشند. خسارات به مردم وارد شده اما وحشتی‌که در بولدک شده بخشیدنی نیست».

دیده‌بان حقوق‌بشر نیز می‌گوید که طالبان با پیشروی در غزنی، کندهار و دیگر ولایت‌های افغانستان، سربازان پولیس و غیرنظامیان را که ادعا می‌شود با حکومت افغانستان ارتباط دارند بازداشت کرده و اعدام صحرایی کرده‌اند.

باشنده‌گان بخش‌های گونه‌گون به دیده‌بان حقوق‌بشر گفته‌اند که طالبان پس از حضور در ولسوالی‌ها از آنان خواسته‌اند تا کسانی را که با دولت رابطه دارند برای شان شناسایی کنند.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق‌بشر بیان داشت: «غیرنظامیان کسانی که در گذشته با دولت کار می‌کرده‌اند، نباید هدف قرار بگیرند. یک جنایت جنگی و نقض حقوق‌بشر است».

دیده‌بان حقوق‌بشر می‌گوید که طالبان در ولسوالی مالستان ولایت غزنی که چند هفته پیش بدست این گروه افتاد، خانه به خانه به دنبال کسانی بوده‌اند که با حکومت به‌گونه‌یی پیوند داشته‌اند.

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در مجلس اظهار داشت: «افراد غیرنظامی بسیاری را کشته اند، چوکی‌دار را تیرباران کردند، یک روحانی به نام که آمر یک لیسه نسوان بود و از راه می‌گذشت او را کشتند، به خانه مردم رفته اند و در زدند و وقتی دیرتر باز کردند او را تیر باران کردند».

اما طالبان اعدام صحرایی افراد وابسته به دولت را بارها رد کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала