اگر افغانستان با امن باشد، همه همسایگان افغانستان و کشور های منطقه در امن قرار میداشته باشند

© کریمبرگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل
برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.08.2021
عضو شوید
پیرمحمد ملازهی استاد ارشد و کارشناس مسایل افغانستان ایرانی در این مورد ابراز نظر نموده گفت که ایران علاقمندی به تامین امنیت افغانستان دارد.

 افغانستان با ایران سرحد بیش از 900 کیلومتری دارد که از چندین جهت برای ایران مهم می باشد. دوم مساله ترانزیت مواد مخدر می باشد، که به ایران بسیار ضرر می رساند و نیروهای زیاد در مبارزه با قاچاق مواد مخدر تلف شده اند. دیگر این که ایران خواهان امن و امنیت در افغانستان است. امنیت در افغانستان هم به نفع افغانستان، هم به نفع ایران و همچنان به همه کشورهای همسایه و منطقه می باشد. ایران علاقمندی به تامین صلح و ثبات در افغانستان دارد. در فضائی باامن میتوان سریعتر و مؤثر تر علیه قاچاق مواد مخدر مبارزه نمایم. موضوع دوم نیروهای مخالف ایرانی مانند جهش العبد و غیره می باشد که در جوار سرحدات افغانستان جابجا اند. مساله سوم آواره‌گان افغانی است، هرقدر افغانستان با امن باشد، پناهندگان نیز کم می باشد. اکثر آواره‌گان افغانی به ایران رو می آورند که فعلاً تعداد شان از 1.5 تا 2 میلیون می باشد، هرگاه یک ملیون آواره افغان به ایران اضافه شود، مشکلات زیاد را به ایران ایجاد می کند.

او گفت: دیگر این که ما فرهنگ مشترک داریم. بناً ایران علاقمندی بیشتر نسبت به دیگران به تامین امنیت افغانستان دارد.
وی به سوال این که تاچد حد ایران در افغانستان تاثیر دارد؟ جواب داده گفت که در افغانستان ملیت و قوم های زیاد وجود دارد که هر یک خواسته های خود و در مقابله با یک دیگر قرار دارند. دوم مساله مقابله قدرت ها است که میتوان از ایران و پاکستان، چین، هند و سایر کشورهای همسایه نام برد. این ها همه سرحد مشترک با افغانستان دارند. اما کشور ابرقدرت که همسرحد با افغانستان نیستند، نیز در افغانستان نفوذ دارند که میتوانیم از هند، عربستان، قطر، ترکیه و غیره نام ببریم. این کشورها منافع خاص را در افغانستان باخود دارند و بین خود هم رقابت می کنند. این همه در افغانستان تاثیر می گذارد.
در سطر سوم، کشور های ابرقدرت مانند، چین، روسیه، امریکا و اتحادیه اروپا می باشد که در افغانستان رقابت می کنند.
پیرمحمد ملازهی تاکید کرد که افغانستان باید کشور بیطرف باشد، اگر چنین شود، می توانیم امیدوارشویم که بحران شکست می خورد. ایرانیان بیشتر علاقمند به افغانستان بی طرف اند و ایران می تواند در این عرصه به ایران کمک نماید.
دولت متمرکز باقدرت باید بوجود بیاید که همه نیروهای قومی مذهبی نقش خود را در قدرت داشته باشند و هیچ گروپ طرفدار انحصار قدرت نباشد. مثلاً طالبان هم موضعگیری خود را تغییر بدهند و به فکر انحصار قدرت نباشند. هر کسی که خواهان انحصار قدرت باشد، نتیجه آن جنگ داخلی افغانستان خواهد بود که نتنها به ضرر افغانستان، بلکه به ضرر منطقه می باشد

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала