آیا افزایش جنگ در شمال افغانستان؛ نگرانی جدی علیه کشورهای آسیای میانه است!؟

© Ministry of Interior Affairs, Afghanistanکشته و زخمی شدن ۸۳ جنگجوی طالبان در تخار
کشته و زخمی شدن ۸۳ جنگجوی طالبان در تخار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.08.2021
عضو شوید
هم‎‌زمان با تشدید نبردهای خونین میان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با گروه طالبان و سقوط نزدیک به دوصد ولسوالی افغانستان به دست طالبان شماری از آگاهان در شمال افغانستان از شکل‌گیری و انسجام میان گروه‌های تروریستی با جنگ‎جویان طالبان ابراز نگرانی می‌کنند.

هم‎‌زمان با تشدید نبردهای خونین میان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با گروه طالبان و سقوط نزدیک به دوصد ولسوالی افغانستان به دست طالبان شماری از آگاهان در شمال افغانستان از شکل‌گیری و انسجام میان گروه‌های تروریستی با جنگ‎جویان طالبان ابراز نگرانی می‌کنند.

برخی از آگاهان سیاسی و امنیتی در افغانستان دلیل افزایش ناامنی‌ها در شمال را شکل‌گیری اتحاد میان گروه های تروریستی کشورهای منطقه با گروه طالبان و حمایت از این گروه عنوان می‌کنند.

این آگاهان می‌گویند، که ساختارهای تروریستی از تمام کشورهای دنیا تلاش می‌کنند تا  شاخه‌های شان را در افغانستان فعال کنند و در جنگ نیابتی که در این کشور جریان دارد؛ مخالفان شان را سرکوب کنند.

نجیب پیکان، آگاه امور سیاسی در افغانستان با انتقاد از افزایش جنگ در کشور به ویژه شمال افغانستان از ایجاد اتحاد و آغاز فعالیت‌های گروه‌های تروریستی با تبانی طالبان در ولایت‌های شمال و شمال‌شرق سخن می‌زند.

آقای پیکان می‌گوید، که هم‌اکنون جنگ‌جویان سازمان‌های تروریستی پاکستان، ازبیکستان، تاجیکستان و عربستان در کنار طالبان در نبردها حضور فعال دارند و تصیم‌گیرنده اصلی هم همین سازمان‌ها اند.

وی گفت:

«گروه‌های تروریستی برخی از کشورهای که عضو سازمان همکاری‌های شانگهای را دارند در صف طالبان وجود دارد و آن‌ها از این کشورها سربازگیری می‌کنند».

در همین حال؛ سیدمحمد یزدان‌پرست یکی دیگر از آگاهان در شمال افغانستان با تایید ادغام گروه‌های تروریستی  با طالبان می‌گوید این روند سبب شده تا ماشین جنگ طالبان پیش از پیش فعال‌تر شود و تنش‌ها در منطقه افزایش پیدا کند.

با این حال مقام‌های محلی در شمال افغانستان نیز بر حضور گروه‌های تروریستی منطقه در کنار گروه طالبان مهر تایید می‌گذارند.

 محمد داوود کلکانی، والی سمنگان می‌گوید که بر اساس اطلاعات آن‌ها در میان طالبانی که در بخش‌های از این ولایت فعالیت می‌کنند و در نبرد با نیروهای امنیتی و دفاعی هستند از سازمان‌های تروریستی منطقه نیز شامل اند.

در حالی که والی سمنگان آمار دقیقی از شمار این افراد به رسانه‌ها اطلاعات نمی‌دهد؛ اما تاکید می‌کند برخی از جنگ‌جویان که از بیرون از افغانستان آمده‌اند با خانواده‌های شان در ولایات شمال زنده‌گی می‌کنند.

آقای کلکانی گفت:

«نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در حال حاضر تنها با طالبان نه بلکه با گروهای تروریستی بزرگ در نبرد هستند و برخی از جنگ‌جویان در قطار طالبان از شبکه‌های بیرونی آمده‌اند».

در این میان رییس شورای ولایتی بلخ نیز با پذیرش یک‌جا شدن طالبان با دیگر گروها می‌گوید:

«جای شک نیست که گروه‌های از آسیای میانه مثل یوغرهای چین، اوزبیکستان و سایر کشورها در یک هماهنگی با حامیان خارجی شان  تنور جنگ در افغانستان مخصوصن شمال را گرم کرده‌اند و افزایش جنگ نماین‌گر این حرف است».

از سوی هم محمد یوسف غلام زاده، ولسوال کلدار ولایت بلخ  ولسوالی که به تاز‌گی از وجود طالبان پاک‌سازی شده است می‌گوید رهبری جنگ در این ولسوالی را پنجابی‌های پاکستانی به عهده داشته است.

وی می گوید، که این گروه های پنجابی هر چند حضور در ولسوایل کلدار نداشتند بلکه از ولسوالی قلعه‌ذال ولایت کندز جنگ کلدار را رهبری می کرد.

ولسوالی کلدار ولایت بلخ با ولسوالی قلعه ذال ولایت کندز مرز مشترک دارد و از ولسوالی های استراتیژیک و مهم بحساب می اید.

با این همه؛ برخی از باشنده‌های ولسوالی‌های که به دست طالبان افتاده است از حضور جنگ‌جویان خارجی در کنار طالبان خبر می‌دهند.

یکی از باشنده‌های ولسوالی بلخ ولایت بلخ که به دلیل وضعیت بد امنیتی نمی‌خواهد هویت وی افشا شود به نام مستعار عبدالرووف چنین گفت:

«ولسوالی بلخ به دست طالبان است و در بین جنگ‌جویان طالب یک تعاد افراد نقاب‌پوش هستند که نه دری و نه پشتو بلد هستند».

بسیج گروه‌های تروریستی با طالبان، زنگ خطر برای کشورهای منطقه

برخی از آگاهان در شمال افغانستان شکل‌گیری بسیج میان گروه‌های تروریستی با طالبان و سربازگیری این گروه از شهروندان کشورهای منطقه را در کنار گسترش دامنه‌های جنگ در افغانستان برای کشورهای آسیای میانه خطر ساز بیان می‌کنند.

به باور این آگاهان، این روند سبب شده تا منافع دراز‌ مدت کشورهای آسیای‌میانه به خطر مواجه شود و  بیشترین آسیب را کشورهای منطقه و سازمان همکاری‌های منطقوی شانگهای خواهد دید.

داکتر نجیب پیکان افزود:

 «زمانی که شمال افغانستان به پایگاه سازمان‌های تروریستی مبدل شد بیشتری آسیب را کشورهای همسایه  خواهد دید و باید این کشورها تلاش کنند تا این گروه تقویت نشوند».

سیدمحمد یزدان‌پرست گفت:

 «ایتلاف نامقدسی میان طالبان تحریک اسلامی اوزبیکستان، تحریک ترکستان‌ شرقی چین یک خطر جدی است به همین خاطر روسیه تمرین‌های مشترک را با کشورهای اوزبیکستان و تاجکستان راه اندازی می‌کند».

این نگرانی‌ها از شکل‌گیری ایتلاف میان گروهای هراس‌افگن خارجی با طالبان در شرایط فعلی در حالی بیان می‌شود که پیش از این نیز سازمان همکاری‌های شانگهای از مذاکرات برای ادغام ترویست‌ها درشمال افغانسان ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان با توجه به وضعیت امنیتی افغانستان مخصوصن ولایت‌های که با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و تبدیل شدن شمال به مرکز ادغام  و اتحاد تروریست‌ها انتقاد کرده بر حضور مهاجران کشورهای عضو این سازمان در ردیف تشکیلات سازمان‌های تروریستی جهانی مستقر در افغانستان تاکید کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала