افغانستان مرگبارترین کشور برای غیر نظامیان؛ نیمی از  قربانیان زنان و کودکان هستند

© Sputnik/INTERNATIONAL COMMITTEE OF THE RED CROSS الویی فیلون، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ افغانستان
 الویی فیلون، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2021
عضو شوید
 رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان، این‌ کشور را مرگبارترین مکان برای غیر نظامیان دانست و اظهار داشت که بیشترین قربانیان درگیری ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد.

  الویی فیلون، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ افغانستان، در مصاحبه ای اختصاصی با " اسپوتنیک" اظهار داشت که در 6 ماهه اول سال جاری - 2021 ، شمار زخمیانی که در مراکز صحی تحت حمایت کمیته بین المللی صلیب سرخ درمان شدند، در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته دوبرابر افزایش یافت.

 او همچنان در خصوص وضعیت بشردوستانه در افغانستان در پس زمینه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تشدید حملات طالبان، برنامه های صلیب سرخ در افغانستان، مشکلات در انجام ماموریت های این نهاد در شرایط جنگی، چالش های امنیت غذایی پناهندگان، کمک های صلیب سرخ به زندانیان در برقراری روابط با بستگان شان و کار در زمینه ویروس کرونا، صحبت کرد.

  •  مذاکرات ادامه دارد مگر افغانستان هنوز یکی از مرگبارتری کشور های جهان است

طی دو سال گذشته، علیرغم مذاکرات جاری میان طرفین درگیری ها در افغانستان، ما هیچگونه پیشرفتی در زمینه کاهش قربانیان مشاهده نکرده ایم: غیرنظامیان و کسانی که از جنگ دست کشیدند، همچنان با خطر مواجه هستند.

  صلیب سرخ: در ده روز گذشته بیش از چهار هزار زخمی جنگ را تداوی شده اند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2021
صلیب سرخ: در ده روز گذشته بیش از چهار هزار زخمی جنگ تداوی شده اند

نگرانی های اصلی برای نهاد های بشردوستانه دراین کشور، افزایش خشونت و افزایش ناامنی، زخمی یا کشته شدن غیرنظامیان، آسیب و یا تخریب زیرساخت های آب و برق و حمله به تاسیسات بهداشتی و کارکنان بهداشت است. افغانستان همچنان یکی از مرگبارترین نقاط جهان برای غیرنظامیان باقی می‌ماند که تقریبا نیمی از تلفات غیرنظامیان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

 در حال حاضر نبردها که اکثر مناطق شهری با تراکم جمعیت بیشتر را شامل می شوند، منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیاد افراد می‌شود. این امر ما را وادار می کند تا خدمات خود را در زمینه تخلیه کادر ها از مناطق درگیری گسترش دهیم. همه‌ی این فعالیت ها در شرایط جنگی و در مناطقی که جنگ به شدت جریان دارد برای تیم ها و شرکای ما مانند هلال احمر افغانستان بسیار خطرناک می‌باشد.

استفاده از سلاح های انفجاری در شهرها نیز باعث آسیب یا تخریب بیش از حد زیرساخت های تأمین آب و برق  می‌شود. در نتیجه کمیته صلیب سرخ، مجبور می‌شود که  تلاش های خود را برای بازسازی و ترمیم این خدمات افزایش دهد که متاسفانه، همیشه نیز با  موفقیت همراه نیست زیرا وضعیت امنیتی هر روز وخیم‌تر می‌شود.

  • شمار قربانیان در نیمه اول سال دو برابر افزایش یافته است

تعداد مجروحانی که در مراکز درمانی تحت حمایت "کمیته صلیب سرخ"  درمان شدند در 6 ماه اول سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 دو برابر شده است. در این دوره، صلیب سرخ به بیش از 49 هزار و 500 مصدوم در سراسر کشور کمک کرد. بدین معنا که به طور متوسط روزانه ​​275 نفر نیاز به درمان جراحت‌های بسیار جدی و دردناک دارند که سبک زندگی آنها را تغییر میدهد.

 تنها در قندهار، در شفاخانه محلی "میرویس" که تحت پشتیبانی این کمیته قرار دارد در نیمه اول سال 2021 حدود دو هزار و 336 زخمی با جراحات ناشی از گلوله باری ها تحت درمان قرار گرفتند، که  این رقم دو برابر بیشتر از تعداد بیماران در مدت مشابه سال گذشته بود.

افزایش خشونت در سطح جهان، موجب افزایش رنج بیشتر مردم می شود. بنابراین، ما دائماً به همه متخاصان یادآوری می کنیم که از کمک به غیرنظامیان دریغ نکنند و به قوانین بشردوستانه بین المللی احترام بگذارند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ به ویژه نگران این واقعیت است که تأسیسات و پرسنل پزشکی و همچنان آمبولانس ها به طور روزافزون تحت تأثیر جنگ قرار می گیرند. در نتیجه کمبود کادر و تجهیزات پزشکی  منجر به مرگ مجروحان و بیماران می شود. این امر برای بسیاری از جوامع افغان ها، که در حال حاضر دسترسی کمتری به خدمات بهداشتی و درمانی دارند، پیامدهای منفی درازمدتی خواهد داشت.

مهمتر اینکه  ما دائماً به همه طرفها در افغانستان یادآوری می کنیم که بیمارستانها فقط باید برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار بگیرند. قوانین و مقررات بین‌المللی از سوی سازمان های بشری، استفاده از بیمارستان ها را برای اهداف نظامی یا سایر اهداف ممنوع قرار داده است. علاوه بر این، ما همواره به جنگجویان نیز یادآوری می کنیم که تمام فعالیت های شان را به دور از مراکز و تأسیسات پزشکی انجام دهند تا از آسیب های جانبی احتمالی جلوگیری شود.

  • نیازمندی به کمک های بشردوستانه ومادی افزایش یافته است

با تشدید جنگ در بسیاری از مناطق افغانستان، شماری زیادی از مردم مجبور به ترک خانه های شان می‌شوند و به مناطق امن پناه می‌برند: برخی برای زندگی نزد اقوام خود نقل مکان می کنند؛ اما شمار زیادی از مردم بدون محل مناسب برای زندگی بر روی جاده ها باقی می مانند. در پی این آوارگی ها، بسیاری اوقات افراد شغل خود را از نیزدست می دهند و در نتیجه با کمبود مواد غذایی روبرو می شوند. آنها محتاج مواد اولیه برای زندگی و سرپناه بوده و با شرایط بد بهداشتی مواجه می‌شوند. علاوه بر این، هنگامی که بسیاری از خانواده های آواره در مناطق شهری تجمع می کنند، اغلب فشار بیشتری بر زیرساخت های محلی که از قبل نیز ضعیف هستند؛ وارد می‌شود. با گسترش درگیری ها نیاز به کمک های مادی برای افراد تازه آواره شده نیز افزایش می یابد.

  • مراقبت های صحی به دلیل جنگ و همه گیری در کشور ضعیف است

سیستم مراقبت های بهداشتی افغانستان به دلیل درگیری و همچنین همه گیری ویروس کرونا و بیماری COVID-19 ضعیف است. حمایت صلیب سرخ از بسیاری ازمراکز مراقبت های پزشکی در مناطق روستایی و شهری کشور در حال افزایش است. با این حال، نبردهای گسترده مانع فعالیت های پزشکی این نهاد در مناطق نامبرده شده است.

افغان ها، مانند همه جهانیان با پیامد های اجتماعی و اقتصادی COVID-19 روبرو هستند. در حال حاضر، صلیب سرخ افغانستان قادر به پاسخگویی به تمام چالش های ناشی از همه‌گیری نیست. کمک های ما عمدتا به تجهیزات حفاظتی برای کارکنان و شرکای ما محدود می‌شود. به عنوان مثال ، شش بیمارستان مربوط دانشگاه پزشکی کابل تجهیزات محافظتی دریافت می‌کنند. همچنین کمک های اضافی برای حمایت از فعالیت های مقامات بهداشتی در افغانستان، از جمله وزارت صحت عامه و جمعیت هلال احمر افغانستان نیز اختصاص داده شده.

  • کمک به بیمارستان ها، مراکز بازیابی توانایی و زندانیان

ما یک سازمان کاملا بی طرف هستیم و با همه طرف های درگیری کار می کنیم. آنها به ما اجازه می دهند در دو طرف خط جنگ کار کنیم. با این حال، تردد تیم ها، حمل و نقل کمک ها و ارائه خدمات ما به دلیل وخامت کلی اوضاع امنیتی در بسیاری از نقاط کشور محدود است. جنگ شدید در هلمند، قندهار ، هرات یا قندوز اخیراً بر توانایی تیم های ما برای عملیات ایمن در این مناطق تأثیر منفی وارد نموده است.

ما به نوبه خود برای محافظت و ارائه کمک به قربانیان درگیری های مسلحانه تنها بر اساس نیازمندی های آنها در سرتاسر افغانستان کار می کنیم. بخش اعظم کمک های بشردوستانه صلیب سرخ به بخش پزشکی مختص می‌شود. در شش ماه اول سال جاری، ما به بیش از 49 هزار و 500 تن از مجروحان جنگ کمک کردیم تا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرند و پشتیبانی از 406 مرکز صحی در سراسر افغانستان صورت گرفت.

علاوه براین، همکاری های کمیته بین المللی صلیب سرخ با بیمارستانها و زندانها ادامه دارد. به عنوان مثال بیش از 20 سال است که این کمیته بیمارستان محلی "میرویس" در قندهار را با تجهیزات پزشکی، دارو ها وهمچنین اعزام متخصصان به بخشهای جراحی، زایمان و اطفال حمایت می کند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ افغانستان در همکاری با کمیته صلیب سرخ ناروی، 46 کلینیک هلال احمر در سرتاسر افغانستان به ویژه در مناطق روستایی را، که دسترسی به برخی از آنها بسیار دشوار است حمایت می‌کند.

صلیب سرخ: با کمبود بودجه در افغانستان روبه‌رو استیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.12.2020
صلیب سرخ: با کمبود بودجه در افغانستان روبه‌رو استیم

 بیش از 3 درصد مردم در افغانستان از اشکال مختلف معلولیت ها به دلیل درگیری و خشونت ها، عدم اقدامات پیشگیرانه، عدم وجود مراکز بازیابی توانایی، کمبود متخصصان مسلکی و نبود منابع مالی، رنج می برند. از جنوری سال جاری کمیته بین المللی صلیب سرخ حدود 80 هزار بیمار در هفت مرکز توانبخشی جسمانی را کمک کرده است. بیش از 7هزار تن از این بیماران تازه ثبت شده بودند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ با 70 راننده تاکسی آموزش دیده در 9 ولایت افغانستان برای انتقال بیماران و مجروحان از مناطق خط مقدم به مراکز درمانی همکاری می کند. این کمیته با ارائه برنامه های آموزشی به رانندگان یاد می دهد تا هنگام توقف در ایست های بازرسی ماموریت خود را توضیح دهند. رانندگان آموزش های ویژه را برای ارائه کمک های اولیه دریافت می کنند. آنها همچنان در انتقال اجساد به خانواده های آنها کمک می‌کنند. این فعالیت ها در توافق با همه طرف های درگیری انجام می شود.

مهمترین حوزه کاری ما کمک به افرادی است که به دلیل درگیری بازداشت شده و در زندان ها به سر می‌برند. ازدحام بیش از حد، شرایط بهداشتی ضعیف مانند تامین ناکافی آب و تهویه نامناسب محل بازداشت را  به محل مناسب برای ابتلا به انواع عفونت ها مبدل می‌کند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ برای نظارت بر وضعیت زندگی و رفتار با زندانیان و کمک به آنها در برقراری ارتباط با خانواده های شان به صورت منظم از مکان های بازداشت دیدن می‌کند  این کمیته در حال حاضر دسترسی به آب و کانالیزاسیون و ارائه دسترسی به خدمات بهداشتی، فعالیتهای خود در بخش کنترل عفونت و بهداشت را بهبود بخشیده. برای برقراری  مجدد روابط خانوادگی، کمیته صلیب سرخ در سال جاری بیش از 5000 تماس تلفنی و بیش از 1000 ملاقات با بستگان زندانیان را در یكی از بازداشتگاه های پیش از محاكمه سازماندهی كرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала