درخواست سازمان ملل از طرف های درگیر برای آتش بس فوری در افغانستان

© AP Photo / Ronald ZakШтаб-квартирой ООН в Вене
Штаб-квартирой ООН в Вене - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2021
عضو شوید
معاون دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از مرگ یا زخمی شدن بیش از 1000 غیرنظامی در افغانستان تنها طی یک ماه اخیر خواستار آتش بس فوری میان طرف های جنگ در افغانستان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل و هماهنگ‌کننده کمک های اضطراری سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: کودکان، زنان و مردان افغان رنج می برند و مجبورند هر روز در خشونت، ناامنی و ترس زندگی کنند. نگرانی‌های جدی در مورد زنده ماندن زنان و حقوق اساسی بشر وجود دارد.

وی در ادامه افزود که جنگ 40 ساله در افغانستان به همراه شوک‌های اقلیمی و همه‌گیری کرونا تقریبا نیمی از مردم این کشور را محتاج کمک فوری کرده است.

گفت و گوی تیلیفونی اتمر با وزیر خارجه هند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2021
افغانستان خواستار برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل شد

گریفیتس با بیان اینکه بیش از 40 هزار نفر از زمان شروع گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان جان خود را از دست داده‌اند، بر لزوم پایان یافتن رنج مردم این کشور، تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه تنها طی یک ماه اخیر بیش از 1000 نفر بر اثر حملات بی رویه علیه غیرنظامیان در ولایات هلمند، قندهار و هرات کشته یا زخمی شده‌اند، تصریح کرد که وخامت اوضاع در افغانستان بسیار نگران‌کننده است.

گریفیتس با بیان اینکه سازمان‌های بشردوستانه مصمم به ارائه کمک به همه غیرنظامیان در افغانستان هستند، خاطرنشان کرد که کارکنان و خدمات‌دهندگان کمک‌های بشردوستانه نیازمند تضمین برای دسترسی بدون مانع هستند.

گفتنی است،با  آغاز  روندخروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، جنگ در بخش‌های گوناگون کشور از سر گرفته شد؛ آن هم در اوضاعی که انتظار می‌رفت پس از امضای موافقت‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، مذاکرات صلح میان‌افغان‌ها هم به نتیجه مطلوبی برسد.

اوضاع امنیتی درکشور به شدت آشفته و در پی خروج غیرمسئولانه آمریکا از کشور، گروه طالبان موفق به تصرف بسیاری از مناطق شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بعد از سقوط مرکز ولایت‌های جوزجان و نیمروز به دست نیروهای طالبان، آنها کنترل دو مرکز ایالتی دیگر را نیز به دست گرفتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала