پنتاگون: طالبان قادر اند ظرف 90 روز کابل را تصرف کنند

© AFP 2023 / Tech. Sgt. Andy Dunawayکارشناس: راهنما برای اردوی امریکا راجع به منازعه با روسیه
کارشناس: راهنما برای اردوی امریکا راجع به منازعه با روسیه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2021
عضو شوید
 نظامیان ارتش ایالات متحده معتقد هستند که طالبان اگر خواسته باشند می‌توانند طی یک الی سه ماه قدرت را در کابل به دست بگیرند.

به گزارش اسپوتنیک، واشنگتن پست روز سه شنبه به نقل از منابع ارتش آمریکا نوشت: نظامیان آمریکایی معتقد هستند که وضعیت در افغانستان به سرعت رو به وخامت است، نمایندگان جنبش رادیکال طالبان (ممنوع در روسیه) می توانند پایتخت این کشور را در مدت یک تا سه ماه تصرف کنند.

یکی از گفتگوکنندگان به این روزنامه گفته است: "همه چیز در جهت بد به پیش می رود".

آمریکا: افغانستان منزوی می‌شود اگر طالبان به زور قدرت را بگیرند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.07.2021
آمریکا: افغانستان منزوی می‌شود اگر طالبان به زور قدرت را بگیرند

منبع دیگر می‌گوید، واقعیت پنتاگون در حال حاضر این است که ایالات متحده باید در آینده نزدیک خود را برای خروج دیپلمات های آمریکایی و دیگر پرسنل از پایتخت افغانستان آماده کند، زیرا برخی از سناریوهای ارتش آمریکا برای توسعه رویدادها پیش بینی می کند که تصرف کابل توسط طالبان در آینده نزدیک طی 30 – 90 روز آینده اتفاق خواهد افتاد.

این نشریه خاطرنشان می کند که پنتاگون در برآورد قبلی که در ماه جون توسط سرویس های ویژه آمریکایی تهیه شده بود و بر اساس آن گفته می‌شد که طالبان می توانند کابل را در مدت شش ماه تصرف کنند، اکنون تجدید نظر نموده است.

 آخرین نیروهای آمریکایی قرار است 31 آگست از افغانستان خارج شوند و به جنگ 20 ساله‌ای که ایالات متحده درگیرش بود پایان دهند.

از تاریخ 14 آپریل که  جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا این تاریخ را اعلام کرد، طالبان مناطق زیادی از افغانستان را تحت کنترل خود گرفتند و روز سه شنبه مرکز دو ایالت دیگر در غرب و شمال کشور را تصرف کردند.

نیروهای طالبان در حال حاضر 9 مرکز از 34 مرکز ولایت‌های افغانستان را تحت کنترل دارند که شش مورد از آنها در شمال این کشور است، در حالی که در سه مرکز دیگر جنگ ادامه دارد.

همچنین این گروه حلقه تصرف را در اطراف مزارشریف، بزرگترین شهر در شمال افغانستان تنگ تر کرده است و اگر بر این شهر که به مخالفت با طالبان مشهور است، کنترل یابد، دولت کابل کنترل خود را بر کل منطقه از دست خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала