کارشناس ترکی: نباید خاک این کشور به اردوگاه پناهندگان تبدیل شود

© Fotolia / badahos کارشناس: ترکیه نباید اجازه دهد خاک این کشور به اردوگاه پناهندگان تبدیل شود
 کارشناس: ترکیه نباید اجازه دهد خاک این کشور به اردوگاه پناهندگان تبدیل شود  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2021
عضو شوید
خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و گسترش قلمرو تحت کنترل طالبان منجر به موج جدیدی از مهاجرت به ترکیه شده است.

به گزارش اسپوتنیک، علیرغم اظهارات مقامات افغانستان در مورد تقویت تدابیر امنیتی در مرزها، همه روزه ویدئوهای متعددی از مهاجران افغان که به طور غیرقانونی وارد مناطق مختلف ترکیه شده اند در سایت های اجتماعی ظاهر می شود.

ترکیه بیش از 200 مهاجر افغان را بازداشت کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.07.2021
ترکیه بیش از 200 مهاجر افغان را بازداشت کرد

به گفته  اداره مهاجرت وزارت داخله ترکیه، تعداد پناهجویان افغان که به طور غیرقانونی وارد این کشور شده و توسط مقامات تا 5 آگست بازداشت شده اند به 32727 نفر رسیده است.

حسن اونال، پروفسور علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه مال تپه، ترکیه به اسپوتنیک گفت که وضعیت جریان مهاجران غیرقانونی از افغانستان به ترکیه، با تاکید بر اینکه مقامات توضیح کاملی در مورد نوع آن، که چرا آنها به ترکیه و از چه راههایی می آیند، ارائه نمی دهند.  

وی افزود: "ما اظهارات مقامات را می شنویم که ترکیه به" اتاق انتظار "پناهندگان تبدیل نمی شود. با این حال، در اینجا توضیحات لازم دیده نمی شود. به گفته وی این مسافران چه کسانی هستند؟ با آنکه گفته می شود آنها از دست طالبان فرار می کنند.

وی می گوید که افرادی که از طالبان فرار می کنند معمولاً با خانواده و فرزندان خود فرار می کنند و سپس سوال مطرح می کند که چرا آنها به خصوص به ترکیه می ایند؟. او گفت ما توده های قابل توجهی را مشاهده نمی کنیم که به ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان نقل مکان کنند.

علیرغم این واقعیت که ما با افغانستان مرز نداریم و نزدیکترین مرز در فاصله بیش از 3 هزار کیلومتری مرز افغانستان و ایران واقع شده است، آنها به طور غیرقانونی به ترکیه می آیند و با آرامش دسته جمعی در امتداد خیابانها قدم می زنند. وی اضافه کرد، در کل این وضعیت عجیب است.

به گفته اونال، ترکیه درست در مرکز منطقه ای با سطح بالایی از مهاجرت قرار دارد و به نظر وی وضعیت کنونی مهاجرین افغانستانی ترکیه را به کشوری تبدیل می کند که قادر به تامین امنیت مرزهای خود نخواهد بود.

وی گفت: "لازم است آن دسته از مهاجران را که تلاش می کنند به صورت غیر قانونی نفوذ کنند، دوباره رد مرز شوند.  

وی در خاتمه گفت"همه ما می توانیم مشکلات جدی ناشی از هجوم پناهندگان سوری را بیاد بیاوریم. بنابراین، لازم است در اسرع وقت کنترل این روند را در دست بگیریم".

گفتنی است صدها افغان در هفته‌های اخیر و در میان افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها در کشورشان به ترکیه آمده و این نگرانی درباره بروز موج جدیدی از مهاجرت و پناهندگی را ایجاده کرده‌است.  

  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала