جمهوریت بی‌دفاع: آیا حکومت غنی سقوط خواهد کرد؟

© AP Photo / Rahmat Gul, Fileجمهوریت بی‌دفاع: آیا حکومت غنی سقوط خواهد کرد؟
جمهوریت بی‌دفاع: آیا حکومت غنی سقوط خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2021
عضو شوید
پیشروی طالبان در افغانستان، احتمال سقوط دولت این کشور را افزایش داده است و حالا حتا واشنگتن نیز این موضوع را دور از امکان نمیداند.

روزنامۀ واشنگتن پست به نقل از مقامات امریکایی بدون ذکر نام شان گفته است که امریکایی‌ها احتمال فروپاشی دولت در ظرف یک تا سه ماه پس از خروج کامل نیروها را منتفی نمیدانند.
یکی از مصاحبه شوندگان گفته است که کابل سه ماه پس از خروج نیروهای خارجی سقوط میکند و دیگری این مدت را یک ماه گفته است. در حالی که قبلاً پیشبینی میشد دولت افغانستان حدود شش ماه پس از خروج نیروهای خارجی دوام خواهد آورد.
آیا دولت افغانستان سقوط خواهد کرد؟
جورجی ماچیتیدزه، کارشناس گروه پشتیبانی تحلیلی و نظارت بر تحریم‌ها علیه داعش ، القاعده و طالبان در شورای امنیت سازمان ملل به خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که طرح امنیتی جدید اشرف غنی، فقط متمرکز بر دفاع است:

«غنی در نشست اضطراری پارلمان کشور پلان جدیدش را واضح ساخت که بر اساس آن ارتش باید متمرکز بر دفاع از پایگاه‌های استراتیژیک باشد. بحث در مورد دفاع است نه حمله. ریاست امنیت ملی و شورای امنیت کشور باید مصروف بسیج مردم باشد، یک بسج عمومی. این بدان معناست که دولت دیگر به ارتش اعتماد ندارد، زیرا در برخی نقاط آنان بدون جنگ تسلیم شده اند».
آقای ماچیتیدزه میگوید قدرت گرفتن طالبان به چند مورد بستگی دارد:
«غنی، بیشتر از نجیب‌الله دوام می‌آورد. او (نجیب‌الله) در وضعیت بدتری نسبت به اشرف غنی قرار داشت که از هر سو اسلحه و مهمات به دست می‌آورد. البته جلب و جذب در ارتش پس از ناکامی سخت‌تر شده و توانایی ارتش ربط مستقیم به کمک مالی، نظامی و فنی خارجی‌ها دارد. وحدت نخبگان سیاسی جمعه نیز یک نیاز است. همچنان مهم است که حملات هوایی امریکایی‌ها چقدر دوام می‌آورد. اگر همۀ موارد بالا به درستی کار نکنند، پس آنگاه طالبان از راه زور صاحب قدرت خواهند شد».
همزمان با سقوط چند شهر افغانستان به دست طالبان انتقادها از تونایی رهبری دولت اشرف غنی به شدت افزایش یافته است. سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز جز کسانی بوده است که به سیاست دولت در گماشتن والی‌ها انتقاد دارد.
فواد امان نوشته است که «لطفن دیگر بر اساس رابطه‌های شخصی‌تان والی تعیین نکنید»

بسیاری از مقامات اسبق دولت افغانستان نیز از سیاست‌ها دولت انتقاد دارند.
سمیع حامد مشاور ارشد سابق رییس جمهور افغانستان نوشته است که «جمهوریتی که از ما دفاع نکند جمهوریت نیست».

بهار مهر مشاور پیشین وزارت داخله افغانستان نیز گفته است که برای تامین صلح در افغانستان اشرف غنی باید کنار برود.

با همۀ اینها، به نظر میرسد مذاکرات صلح میان دو طرف به سردترین نقطۀ ممکن رسیده و در صورتی که دو طرف نتوانند به یک توافق جمعی برسند، احتمال سقوط افغانستان به دست طالبان دور از امکان نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала