افغانستان نقطه آغاز نفوذ داعش در آسیای مرکزی

© AFP 2023 / Haidar Hamdaniاحتمال وقوع حملات تروریستی در افغانستان
احتمال وقوع حملات تروریستی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2021
عضو شوید
معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که داعش (گروه تروریستی ممنوع در روسیه) افغانستان را نقطه آغاز نفوذ خود در آسیای مرکزی در چارچوب پروژه «خلاف اسلامی» می‌داند.

به گزارش اسپوتنیک، اولگ سیرومولوتف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای که با اینترفاکس داشت، گفت که براساس برآوردهای روسیه، حدود 1.5 تا 2 هزار جنگجوی گروه تروریستی داعش در افغانستان حضور دارند، آنها این کشور را به عنوان نقطه‌ای برای اجرای پروژه «خلاف اسلامی» خود در منطقه می‌دانند.

Афганские военные в провинции Нангархар - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.12.2020
روسیه: داعش در افغانستان ظرفیت سازی می‌کند

وی می‌گوید: یکی از فعالترین ساختارهای تروریستی در افغانستان همچنان داعش شاخه خراسان است که براساس برآوردهای ما تعداد آنها از 1500 تا 2000 جنگجو متغیر است.

آقای سیرومولوتف تاکید کرد، رهبری این گروه تروریستی قلمرو افغانستان را نقطه آغاز گسترش نفوذ خود بر منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اجرای پروژه «خلافت اسلامی» می‌داند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد، به همین دلیل، روسیه همراه امریکا در ماه می سال 2019 داعش-خراسان، افراد، گروه‌ها و سازمان‌های مرتبط با آنها را به‌فهرست تحریم کمیته امنیتی سازمان ملل 1267/1989/2253 (در مورد داعش و القاعده) قرار داد.

وی افزود: ما از ادامه نفوذ داعش در شمال و شمال شرق افغانستان، تهدید فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی و همچنان از استفاده جهادی‌ها از تنش‌های سیاسی داخلی فعلی برای تضعیف روند صلح نگران هستیم.

براساس آخرین داده‌های سازمان ملل، جنگجویان داعش در این منطقه بدنبال جبران خسارات منابع مالی و پرسنلی که به آنها وارد شده است، هستند و از طریق تلاش برای تجمع مجدد واحدها و بازسازی قابلیت های خود دارند.

سیرمولوتوف افزود: در عین حال، آنها (داعش) به استخدام و آموزش حامیان جدید خود، عمدتا از عراق و سوریه، اولویت می دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала