کابل تحت شرایط خاصی قادر به حفظ قدرت خواهد بود

© Wikipediaکابل تحت شرایط خاصی قادر به حفظ قدرت خواهد بود
کابل تحت شرایط خاصی قادر به حفظ قدرت خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2021
عضو شوید
آگاه امور افغانستان و کارشناس سابق سازمان ملل می‌گوید که دولت غنی می‎تواند تحت شرایط خاصی قدرت را حفظ کند.

گئورگی ماچیتیدزه، آگاه امور افغانستان، کارشناس سابق سازمان ملل در بخش نظارت در زمینه القاعده و داعش (گروه‌های تروریستی ممنوع در روسیه) در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت، بالا بردن قابلیت‌های رزمی ارتش افغانستان، تقویت روحیه سربازان، کمک‌های نظامی و مالی بیرونی به دولت اشرف غنی کمک می‌کند تا بیشتر از آنچه که نجیب الله در زمان خود می‌توانست (عزم و اتحاد نخبگان سیاسی) انجام دهد، در قدرت بماند.

اوضاع افغانستان براساس سناریوی طالبان پیش می‌رود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2021
اوضاع افغانستان براساس سناریوی طالبان پیش می‌رود

وی می‌گوید: غنی در نشست فوق‌العاده پارلمان یک طرح امنیتی جدید را اعلام کرد که براساس آن ارتش باید بر حفاظت از تاسیسات استراتژیک تمرکز کند. این طرح در مورد حفاظت بود نه در مورد حمله. ریاست عمومی امنیت ملی و شورای امنیت در بسیج کردن مردم مشغول خواهند بود، در واقع این به معنای بسیج عمومی است. این بدان معناست که مقامات اعتماد به ارتش ندارند. مواردی وجود دارد که ارتش بدون مبارزه تسلیم شده اند.

در مورد این که آیا طالبان می‌توانند قدرت را به‌دست بگیرند، این کارشناس افزود: کابل تنها در صورت می‌تواند در آینده قدرت را حفظ کند، اگر شرایط خاصی مانند حفظ کنترول قابلیت رزمی ارتش و پولیس، کاهش فساد در ارتش، تقویت روحیه سربازان را رعایت کند، پس آنها قادر به سازماندهی مقاومت برای مدت طولانی خواهند بود.

وی همچنان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کابل تا چی زمانی زیر فشار حملات طالبان دوام‌ خواهد آورد، گفت: مدت طولانی تر از آنچه که نجیب‌الله مقاومت کرد و در وضعیت بدتری نسبت به اشرف غنی که همه برایش سلاح و مهمات کمک می‌کنند، قرار داشت.

به گفته وی، استخدام در ارتش افغانستان دشوارتر شده است. توانایی رزمی ارتش نیز به کمک‌های مالی و نظامی بیرونی بستگی دارد.

وی اضافه کرد: عزم و اتحاد نخبگان سیاسی کشور نیز لازم است. همچنان مهم است که چقدر عملیات هوایی امریکا کاهش می‌یابد. اگر این فاکتورهای یاد شده موثر نباشند، طالبان به زور قدرت را حتی با وجود فشارهای غرب که می‌گفت اگر طالبان قدرت را به دست بگیرند، افغانستان منزوی می‌شود، می‌گیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала