قربانیان اصلی جنگ در افغانستان؛ در شش ماه 400 کودک جان باخته اند

© Sputnik / Tariq Azimقربانیان اصلی جنگ؛ در شش ماه 400 کودک جان باخته اند
قربانیان اصلی جنگ؛ در شش ماه 400 کودک جان باخته اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.08.2021
عضو شوید
در شش ماه گذشته حدود 6000 هزار تن در جنگ معلول شده اند و شماری از کودکان برای درمان روزانه به شفاخانه این کمیته می آیند.

آمار های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهند که در شش ماه گذشته در کشور حدود 400 کودک جان باخته اند و در حدود 1 هزار کودک دیگر زخمی شده اند که 131 درصد افزایش را در شمار تلفات کودکان در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

در همین حال کمیته صلیب سرخ افغانستان می گوید که در شش ماه گذشته حدود 6000 هزار تن در جنگ معلول شده اند و شماری از کودکان برای درمان روزانه به شفاخانه این کمیته می آیند.

بیشتر کودکان آسیب دیده از جنگ دست ها یا پاهای شان را از دست داده اند.

افغانستان بهشت تروریستان؛ دیدگاه تازه جنرال امریکایی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.08.2021
افغانستان "بهشت" تروریستان؛ دیدگاه تازه جنرال امریکایی

ماه بی بی ده ساله را پدر کلان اش روز گذشته از ولسوالی جلریز میدان وردک به شفاخانه صلیب سرخ به کابل آورده است.

برخورد موشک به محل بازی این کودک و خواهرانش یک دست او با انگشتان دست دیگرش را از او گرفته و چشمش هم نا بینا شده است؛ آن چه حتی با آمدن صلح هم دوباره به او بر نمی گردد.

محمد رقیب، پدر کلان ماه بی بی گفت: "هیچ چیزی نمانده. شیشه ها میده شدند، خانه خراب شد. اقتصاد ما ضعیف است و میخواهیم که کمک شود تا چشمش جور شود."

شفاخانه صلیب سرخ تنها امید برای کسانی است که جنگ آنان را معلول می کند.

عزت الله ده ساله که باشنده لغمان است نیز در برخورد موشک به خانه شان یک پایش آسیب دیده و اکنون به کمک پای مصنوعی راه می رود.

صمد خان پدر عزت الله، کودک معلول بیان کرد: "در لغمان بمارد شد و دیوار بالای فرزندم و مادرش چپه شد".

رییس شفاخانه صلیب سرخ می گوید که از میان حدود شش هزار تن معلول که در شش ماه گذشته به این شفاخانه آمده اند بیش از ۵۰۰ تن معلولان جنگی استند که در این میان شماری نیز کودک اند.

نجم الدین هلال، رییس شفاخانه صلیب سرخ گفت: "کسی اگر قطع اندام باشد، دو الی دونیم ماه را در بر می‌گیرد تا اینکه پس دوباره آماده شود که پیش ما دوباره مراجعه کند. ما سالانه درحدود 12 الی 13 هزار افراد دارای معلولیت را در سراسر افغانستان راجستر میکنیم."

سازمان ملل به همسایگان افغانستان: مرزهای خود را به روی پناهجویان باز بگذارید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.08.2021
سازمان ملل به همسایگان افغانستان: مرزهای خود را به روی پناهجویان باز بگذارید

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که  در شش  ما گذشته جنگ جان نزدیک به چهار صد کودک را گرفته و 1083 کودک دیگر را زخمی کرده است.

راضیه صیاد، عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر ابراز داشت: "گسترش جنگ و ناامنی افراد را از حقوق اولیه شان محروم می‌کند. بنا بر این خواست ما از طرف های درگیر جنگ افغانستان این که در قدم نخست به جنگ و ناامنی در افغانستان پایان ببخشند."

آمارهای این کمیسیون نشان میدهد که تلفات کودکان در جنگ افغانستان در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش یافته است و هیچ گروهی در جنگ مصوونیت غیرنظامیان را درنظر نگرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала