رسانه: طالبان به ارتش افغانستان برای تسلیمی سلاح رشوه دادند

© Ministry of Defenseکشته شدن و زخمی شدن ۳۱ جنگجوی طالبان به شمول ۲ فرمانده این گروه در هلمند
کشته شدن و زخمی شدن ۳۱ جنگجوی طالبان به شمول ۲ فرمانده این گروه در هلمند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.08.2021
عضو شوید
 یک نشریه آمریکایی با استناد از منابع خود گزارش داده است که گروه طالبان که کنتری کل افغانستان را به دست گرفته اند، برای تسلیمی سلاح به نظامیان ارتش افغان رشوه داده بودند.

 به گزارش اسپوتنیک، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از منابع خود می‌نویسد: گروه طالبان "ممنوع در روسیه" در سال 2020 به ارتش افغانستان جهت تسلیم دادن سلاح به رزمندگان این گروه مبالغ هنگفت پول رشوه پرداخت کرده بودند.

به گفته منابع این نشریه، مقامات دولتی معامله با طالبان را "توافق آتش بس" توصیف می‌کردند، اما در حقیقت جنگجویان در ازای انتقال تسلیحات به این گروه مبالغ هنگفت به نیرو های ارتش افغان، پول ‌پرداخت می‌کردند.

معین وزارت داخله: به کسانی که در برابر طالبان بجنگند، سلاح و مهمات توزیع می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2021
معین وزارت داخله: به کسانی که در برابر طالبان بجنگند، سلاح و مهمات توزیع می‌کنیم

طالبان طی یک سال و نیم موفق شدند از توافق با مقامات در سطح مقامات منطقه ای وارد امضای توافقات با مقام های ولایتی شدند.

این روزنامه می نویسد که "اوج" رشوه پردازی طالبان به مقامات "یک سری مذاکرات نفس گیر در مورد تسلیم دهی نیروهای دولتی" بود.

به گفته یک مقام اطلاعاتی افغانستان، "برخی فقط پول می خواستند"، اما برخی دیگر پس از امضای توافقنامه بین واشنگتن و جنبش دوحه، که خروج نیروهای خارجی را طلب می‎کردند، با طالبان موافقت کردند. بسیاری معتقد بودند که طالبان پس از خروج نیروها ناگزیر به قدرت باز خواهند گشت و تصمیم گرفتند "برای خود آینده را تأمین کنند".

با پیشروی طالبان به شهرهای بزرگ ، وضعیت در افغانستان در هفته های اخیر به ویژه وخیم شده. روز یکشنبه ، رسانه ها و منابع اعلام کردند که طالبان کنترل همه گذرگاه های مرزی افغانستان را در دست گرفتند.

همزمان با این طالبان از تصرف کامل پایتخت خبر دادند وشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پس از ترک کشور اعلام کرد، که "برای جلوگیری از کشتار و خونریزی بیشتر"  وادار به خروج کشور شده است.

در حالی که نیروهای دولتی افغانستان عمدتا سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته‌اند و طالبان روز یکشنبه پس از 20 سال جنگ وارد کابل شد، بسیاری از مردم با پرسش‌هایی روبرو شدند و برخی هم انگشت اتهام را نشانه گرفته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала