پیش‌بینی رهبر احتمالی آینده افغانستان توسط امریکایی‌ها

© REUTERS / Ibraheem al Omariپیش‌بینی رهبر احتمالی آینده افغانستان توسط امریکایی‌ها
پیش‌بینی رهبر احتمالی آینده افغانستان توسط امریکایی‌ها - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2021
عضو شوید
روزنامه امریکایی واشنگتن پست، رهبر احتمالی آینده افغانستان را پیش‌بینی کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، طبق پیش‌بینی این روزنامه، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبر کنونی طالبان (گروه ممنوع در روسیه) پس از تقریباً 20 سال تبعید به افغانستان بازگشت، ممکن پس از سقوط رژیم قبلی، رهبری کشور را بر عهده بگیرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2021
اولین انتصاب در دولت طالبان؛ سپردن وزارت فرهنگ به ذبیح الله مجاهد

همانطور که روزنامه اشاره می‌کند، ملابرادر به کندهار بازگشت و در حال حاضر دارای نفوذ سیاسی قابل توجهی است که این نفوذ در سال‌های تبعید خود شکل گرفته است.

«توماس روتیگ» دیپلمات سابق و تحلیلگر آلمانی با سابقه طولانی در افغانستان به این روزنامه گفت که سال‌ها بودن ملابرادر در زندان پاکستان، فقط «مشروعیت سیاسی» او را افزایش داد.

همانطور که این تحلیلگر توضیح داد، بسیاری طالبان را دست نشانده پاکستان در خدمت منافع اسلام‌آباد می‌دانند. با این حال، به احتمال زیاد، تجربه ملابرادر به او امکان می‌دهد تصویری از شخصی ایجاد کند که از دستورات پاکستان اطلاعت نمی‌کند و به تنهایی عمل می‌کند.

علاوه براین، ملابرادر بود که در جریان مذاکرات با مقامات امریکایی در دوحه سال 2020 رهبری هیئت طالبان را بر عهده گرفت و شخصاً با مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین امریکا دیدار کرد.

این دیپلمات سابق آلمان می‌گوید که ملابرادر خود را به عنوان سیاستمداری معرفی کرده است که می‌تواند با طالبان مبارزتر تعادل داشته باشد. وی همچنان گفت: به نظر می‌رسد که برادر تاثیر زیادی در دولت جدید طالبان خواهد داشت و نقش وی در آنجا دست کم گرفته می‌شود.

واشنگتن پست می‌نویسد، برادر با کاروان موترهای سفید با استقبال هزاران افغان به خانه رسید. با این حال، هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا او واقعاً قادر خواهد بود قدرت را در دستان خود استحکام ببخشد یا خیر. علاوه براین، هنوز مشخص نیست که رهبر طالبان چه مسیری را قصد دارد، دنبال کند: علیرغم این واقعیت که در سخنرانی‌های عمومی خود از نظم لیبرال‌تر حمایت کرد، در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تعطیلی مکاتب برای دختران و سایر موارد نقض حقوق بشر در چندین مورد در مناطق کشور وجود دارد.

ورود ملابرادر به افغانستان در 17 اگست مشخص شد. هدف سفر وی معلوم نیست، با این حال، براساس گزارش‌های رسانه‌ها، رهبر طالبان ممکن به‌منظور آغاز مذاکره با نمایندگان گرایش‌های مختلف سیاسی در کشور بازگردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала