سرنوشت افغانستان با طالبان وصل شده است

© @https://twitter.comهیأتی از گروه طالبان به ایران سفر کرد
هیأتی از گروه طالبان به ایران سفر کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2021
عضو شوید
طالبان بسیار وابسته هستند، آنها به پول احتیاج دارند. بستگی به هرکسی دارد که می تواند به آنها کمک کند.

جیورجی ماچیتدزه کارشناس امور حمایت تحلیلی و نظارت از تحریمات علیه داعش*، القاعده** و طالبان*** شورای امنیت ملل متحد در سالهای 2014-2019، کار شناس در امور پرابلم تروریزم بین المللی انستیتوت روابط بین المللی طی مصاحبه با اسپوتنیک در مورد اینکه آیا پیروزی طالبان در افغانستان با عث موج فعالیت تروریستی در سراسر جهان خواهد شد، آیا می توان به وعده های طالبان باور کرد.

پوتین: طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند تا از فروپاشی کشور جلوگیری کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2021
پوتین: طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند تا از فروپاشی کشور جلوگیری کنند

اسپوتنیک: آیا پیروزی طالبان در افغانستان باعث موج تروزیرم در سراسر جهان خواهد شد؟

جورجی ماچینیدزه در پاسخ گفت: "گروه های خاصی مانند حیات تحریر الشام (سازمانی که فعالیت های آن در فدراسیون روسیه ممنوع است) و القاعده از روی کار آمدن طالبان راضی هستند. اما از طرف دیگر، این اولین واکنش احساسی است. سپس همه چیز به رفتار طالبان بستگی دارد. تا کنون، اقدامات خاصی که آنها انجام می دهند احساسات مثبت را برمی انگیزد. آنها خواهان بهبود روابط با کشورهای همسایه هستند و نمی خواهند از خاک افغانستان برای مقاصد تروریستی علیه سایر کشورها استفاده شود. همه چیز بستگی به اقدامات ملموس بیشتر در داخل کشور دارد. آنها (طالبان) می گویند که نمایندگان نخبگان سیاسی و گروه های قومی را در دولت شامل خواهند شد. بیائید اولین گام های آنها را در عرصه سیاست خارجی نیز بررسی کنیم. این مراحل را می توان در حال حاضر مثبت نامید. شاید آنها تأثیر بازدارنده ای بر گروه های دیگر داشته باشند که بر فعالیت طالبان برای ایجاد پناهگاهی امن در قلمرو خود حساب می کنند. این اتفاق نمی افتد، زیرا آنها قول دادند که اجازه نخواهند داد از این سرزمین علیه دولت های دیگر استفاده شود".

اسپوتنیک: آیا میتوان به وعده های طالبان باور کرد؟

جواب: "من تمایل دارم که باور کنم، زیرا آنها مجبور اند که کشور را رشد دهند، که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد. امسال، یک شکست شدید در محصولات رخ داد ، وضعیت همه گیری نیز در حال تشدید است. آنها به کمک های خارجی احتیاج خواهند داشت.آنها می توانند فقط با کمک کسی، یعنی کمک دولت های دیگر، کشور خود را رشد دهند.

نیروهای خیزش مردمی در اندراب‌ها ولسوالی ‌بنو و پل حصار را از طالبان پس گرفتند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2021
نیروهای خیزش مردمی در اندراب‌ها ولسوالی ‌بنو و پل حصار را از طالبان پس گرفتند

 اسپوتنیک: آیا طالبان قادر خواهند بود از گسترش تروریزم به دیگر کشورها جلوگیری کنند؟

ماچیتیدزه: من فکر می کنم آنها می توانند، زیرا سازمان های کوچک، مانند جنبش اسلامی ازبکستان (یک سازمان تروریستی در روسیه ممنوع شده است) ، جنداللا (یک سازمان تروریستی در روسیه ممنوع شده) و سایرین که در افغانستان فعالیت می کنند، با طالبان بیعت کردند و تحت کنترل آنها قرار دارند. البته به جز داعش که آنها کنترل آن را نداشتند و با آن مبارزه کردند. طالبان سعی خواهند کرد با داعش برخورد کنند تا در ایجاد روابط با سایر کشورها دخالت نکنند.

اسپوتنیک: شما کارشناس گروه حمایت و نظارت تحلیلی برای تحریم های داعش، القاعده و طالبان شورای امنیت سازمان ملل متحد بودید. چه وقت و تحت چه شرایطی امکان حذف طالبان از لیست سازمان های تروریستی وجود دارد. آنها می خواهند به رسمیت شناخته شوند.

ماچیتیدزه: از سال 2011، بسیاری از کشورها هنگام جدا شدن از القاعده با آنها (طالبان) به عنوان شورشی رفتار می کنند. این روی کاغذ نوشته نشده است، اما عملاً اتفاق افتاده است. بنابراین، امکان مذاکره با آنها وجود دارد. این یک سوال بسیار ظریف است. آنها در سالهای اخیر تا حدودی تغییر کرده اند. آنها دیدند چه اتفاقی برای داعش و القاعده افتاده است. آنها اهداف بزرگی را تعیین نمی کنند. هدف اصلی آنها افغانستان است. جایی که قدرت را در دست گرفتند و جایی که زندگی مناسب را ترتیب می دهند. در مورد مسئله زنان ، قام های مثبت مشاهده می شود.

اسپوتنیک: شاید این یک ترفند تبلیغاتی عمومی باشد - به همه نشان دهد که تغییر کرده اند؟

ماچیتیدزه: من فکر نمی کنم، گرچه آنها به قدرت رسیده اند، اما هنوز بسیار وابسته هستند. آنها به پول احتیاج دارند. بستگی به هرکسی دارد که می تواند به آنها کمک کند. اگر آنها بلافاصله خود را رسوا کنند، افغانستان به یک فاجعه بزرگ روبرو می شوند ، وقتی گرسنگی شروع می شود و مردم چیزی برای خوردن ندارند ، وقتی امراض ها یا بیماری های همه گیر آنها را نابود می کند، آیا مقامات را بی اعتبار نمی کند؟

  سخنگوی دفتر سیاسی طالبان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2021
طالبان به قانون اساسی جدید نیاز دارد

آنها طوری عمل خواهند کرد که عاجل به عکس العمل منفی مردم روبرو نشوند. تاکنون عکس العمل های منفی به شکل اعتراضات و فریاد نمایان می شود که  هدف آن این است که نباید قدرت را با وسایل خشونت آمیز به دست بگیرند. اما آنها نیز بدون جنگ وارد کابل شدند. مردم اضطراب دارند، از جان خود می ترسند ، می ترسند که آنها انتقام نگریدند.

اسپوتنیک: بنابراین چه زمانی امکان حذف طالبان از لیست سازمان های تروریستی وجود دارد؟

ماچیتیدزه: آنها به زودی از لیست گروپ های تروریستی حذف نخواهند شد. همه چیز بستگی به سرعت ساخت و ساز دولتی دارد. حذف فهرستهای ملی سریعتر از فهرستهای سازمان ملل متحد اتفاق می افتد.

اسپوتنیک: چگونه است که اگر گروه تروریستی هنوز از لیستها حذف نشوند ، در قدرت خواهند بود؟

ماچیتیدزه: این واقعیت زمان ما است. ما نمی توانیم آنها را با داعش، که شبه دولتی، یک دولت تروریستی ایجاد کرده است، مقایسه کنیم. در اینجا ما اقداماتی را نمی بینیم که امروز بتوانیم آنها را تروریستی بنامیم. آنها اکثر شهرها را بدون جنگ تصرف کردند. تا کنون ما نمی بینیم که طالبان از مردم انتقام بگیرند.

 نکته اصلی این است که آنها با سیاستمدارانی که در آنجا ماندگار شده اند، زبان مشترک پیدا کرده اند. آنها به نوعی به اجماع می رسند. در هر صورت ، جنگی نخواهد بود.

اسپوتنیک: اما پنجشیر چطور؟ امرالله صالح ، معاون اول سابق رئیس جمهور است که خود را رئیس دولت اعلام کرده است. آیا جنگ داخلی آغاز می شود؟

ماچیتیدزه: آیا رئیس جمهور اختیاراتی را به او واگذار کرد؟ یا فکر می کند وقتی رئیس جمهور رفت، خود ش رئیس کشور شد؟ اگر در این مذاکرات شرکت نکند، او بسیار احمق خواهد بود. این می تواند منجر به درگیری شود.

داعش*- سازمان تروریستی که فعالیت آن در روسیه منع است.

"القاعده"**- سازمان تروریستی که فعالیت آن در روسیه منع است.

"طالبان"***- سازمان تروریستی که فعالیت آن در روسیه منع است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала