طالبان: پکن می‌تواند نقش بسیار زیادی در بازسازی و نوسازی افغانستان داشته باشد

© Sputnik / Z.Mطالبان: پکن می‌تواند نقش بسیار زیادی در بازسازی و نوسازی افغانستان داشته باشد
طالبان: پکن می‌تواند نقش بسیار زیادی در بازسازی و نوسازی افغانستان داشته باشد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2021
عضو شوید
یکی از اعضای رهبری طالبان تاکید کرده است که پکن می‌تواند در ساختن دوباره افغانستان سهیم باشد و ما از آن استقبال می‌کنیم.

به گزارش اسپوتنیک، سهیل شاهین عضو گفتگوکننده طالبان در قطر با یک خبرگزاری چینی (سی جی تی ان)، گفته است که پکن نقش سازنده‌ای در پیشبرد صلح و آشتی داخلی در افغانستان بازی کرده است و می‌تواند در ساختن دوباره افغانستان سهیم باشد و ما از آن استقبال می‌کنیم.

چین: افغانستان میدان تسویه حساب جامعه بین‌الملل نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2021
چین: افغانستان میدان تسویه حساب جامعه بین‌الملل نیست

شاهین گفته است : "چین یک کشور بزرگ با اقتصاد غول پیکر و ظرفیت زیاد است. من فکر می‌کنم آنها می‌توانند نقش خیلی بزرگی در بازسازی، نوسازی و توانبخشی دوباره افغانستان داشته باشند."
ازسویی هم وزیر خارجه چین طی یک تماس تیلیفونی با همتای انگلیسی خود تأکید کرد، که جامعه بین‌الملل به جای اعمال فشار به افغانستان در راستای کمک و راهنمایی به این کشور گام بردارد.
علی‌رغم افزایش نگرانی‌های جامعه بین‌الملل از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، نمایندگان این گروه در مناسبات مختلف تضمین داده‌اند که در صدد هستند در چارچوب قوانین شرعی، به دنبال تشکیل یک دولت جدید فراگیر هستند و تضمین داده‌اند که قصد دارند آزادی‌های خاصی را برای شهروندان افغانستان به وجود آورند.
اوضاع در افغانستان به‌ویژه در ده روز اول ماه اگست بدتر شد، زمانی که طالبان (گروه ممنوع در روسیه) حملات خود را علیه نیروهای دولتی تشدید کردند. تنها ولایت که طالبان آن را نتوانسته اند به تصرف خود دربیاورند، ولایت پنجشیر در شمال شرقی کابل است. در تاریخ 15 اگست طالبان وارد کابل شدند و کنترول ارگ ریاست‌جمهوری را در دست گرفتند. اشرف غنی روز یکشنبه قبل از ورود نیرو‌های طالبان به کابل، افغانستان را به مقصد تاجیکستان ترک و در پیامی اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک می‌کند! با این حال تاجیکستان غنی را نپذیرفت و او مجبور شد امارات متحده عربی را برای پناه بردن انتخاب کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала