چین: افغانستان میدان تسویه حساب جامعه بین‌الملل نیست

© REUTERS / Hannibal Hanschkeچین: افغانستان میدان تسویه حساب جامعه بین‌الملل نیست
چین: افغانستان میدان تسویه حساب جامعه بین‌الملل نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2021
عضو شوید
وزیر خارجه چین طی یک تماس تیلیفونی با همتای انگلیسی خود تأکید کرد، که جامعه بین‌الملل به جای اعمال فشار به افغانستان در راستای کمک و راهنمایی به این کشور گام بردارد.

پوتین و مکرون درباره وضعیت افغانستان گفت و گو کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.08.2021
پوتین و مکرون درباره وضعیت افغانستان گفت و گو کردند
به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز گذشته (پنجشنبه) طی یک تماس تیلیفونی با «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس از جامعه جهانی درخواست کرد تا از هرگونه اعمال فشار به افغانستان در جریان روند انتقال قدرت و همچنین استفاده از آن به عنوان میدان نبرد برای تسویه حساب‌های خود خودداری کنند.

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی تیلیفونی وزیران خارجه چین و انگلیس اعلام کرد: «جامعه بین‌الملل باید به جای اعمال فشار بیشتر (به افغانستان)، در مسیری مثبت این کشور را تشویق و راهنمایی کند. این امر به گذار سیاسی به موقع طالبان و تمامی احزاب و جناح‌ها در افغانستان کمک می‌کند و برای ایجاد ثبات در وضعیت داخلی افغانستان مفید است و برای کاهش پیامدهای پناهجویان و مهاجران نیز مثمرثمر است».

وزیر خارجه چین همچنین در ادامه در خصوص تمایل پکن برای کمک به حل مسئله افغانستان ادامه داد که چین بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی، تمایل دارد «نقش سازنده‌ای را در موضوع افغانستان» ایفا کند.

وانگ همچنین به وزیر خارجه انگلیس خاطرنشان کرد که وضعیت کنونی افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها به طور کلی، از دولتی که عوامل خارجی آن را تحمیل کرده‌اند و «فاقد بنیاد اجتماعی» است، حمایت نمی‌کنند و تأکید کرد که مداخله نظامی گزینه‌ای برای حل اوضاع ناآرام منطقه‌ای نیست.

بنا به گفته این دیپلمات ارشد چینی، جامعه بین‌المللی «باید کاملاً به استقلال و حاکمیت و اراده مردم افغانستان احترام بگذارد و به جای استفاده از این کشور بعنوان یک میدان جنگ ژئوپولتیک، بیشتر در عرصه گفت‌وگو و راهنمایی مشارکت کنند».

طبق این گزارش، وزیر خارجه انگلیس نیز در گفت‌وگو با همتای چینی‌ خود، تأکید کرد که جامعه بین‌الملل می‌بایست از وضعیت فعلی افغانستان درس‌ بگیرد و تأکید کرد: «افغانستان نباید مجدداً به مرکز تروریسم تبدیل شود».

راب همچنین در این گفت‌وگو متعهد شد که 20 هزار پناهجوی افغانستان را در خاک انگلیس اسکان دهد و کمک‌های انساندوستانه به افغانستان را افزایش دهد و به سازمان ملل در امر ترغیب کشورهای همسایه برای پذیرش پناهجویان افغان کمک کند.

علی‌رغم افزایش نگرانی‌های جامعه بین‌الملل از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، نمایندگان این گروه در مناسبات مختلف تضمین داده‌اند که در صدد هستند در چارچوب قوانین شرعی، به دنبال تشکیل یک دولت جدید فراگیر هستند و تضمین داده‌اند که قصد دارند آزادی‌های خاصی را برای شهروندان افغانستان به وجود آورند.

از طرف دیگر، طالبان همچنین متعهد شده‌اند که به دنبال صلح با همه و تسهیل انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هستند.

 

یادآوری می کنیم، که پس از توافق فیبروری 2020 آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала