Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

چرا بارسا نمی‌تواند پیراهن شماره 10 مسی را بازنشسته کند؟

© AP Photo / Francois MoriЗритель в футбольной майке Лионеля Месси гуляет по фан-зоне Олимпийских игр в Париже
Зритель в футбольной майке Лионеля Месси гуляет по фан-зоне Олимпийских игр в Париже  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.08.2021
عضو شوید
انتقال لیونل مسی از بارسلونا به پاری سن ژرمن یکی از بزرگترین تحولات در نقل و انتقالات تابستانی جاری بود.

به گزارش اسپوتنیک، لیونل مسی فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا پس از اتمام قراردادش با این باشگاه در تابستان 2021، به رابطه طولانی 21 ساله خود با غول های کاتالان پایان داد. مسی پس از مشکلات در تمدید قرارداد، به پایتخت فرانسه رفت و به غول های لیگ 1 بصورت رایگان یعنی پاریسن جرمن پیوست.

این یک جدایی احساسی بین دو طرف بود. هرچند که هر دو طرف می خواستند قرارداد را تمدید کنند، اما محدودیت های مالی بارسلونا را مجبور کرد تا موفق ترین بازیکن خود را کنار بگذارد. طرفداران وفادار باشگاه نیز به سختی در حال تماشای رفتن ستاره آرژانتینی بودند. حتی تقاضاهایی در بین بخش زیادی از طرفداران برای بازنشستگی پیراهن نمادین شماره 10 مسی وجود داشت.

بازنشستگی پیراهن اسطوره باشگاه در دنیای فوتبال غیر معمول نیست. ناپولی پس از خروج اسطوره خود پیراهن شماره 10 دیگو مارادونا را بازنشسته کرد، نیویورک کاسموس نیز پیراهن شماره 10 پله را بازنشسته کرد. وقتی پائولو مالدینی، مارکو بارسی و فرانچسکو توتی از باشگاه های خود بازنشسته شدند، باشگاه های ایتالیایی میلان و آ اس رم نیز همین کار را کردند و شماره های 3 و 6 در میلان و 10 در رم بازنشسته شدند.

اما با وجود تقاضای عمومی، بارسلونا نتوانست پیراهن مسی را بازنشسته کند و دلیلی در پشت آن وجود دارد.

قوانین لالیگا در مورد تعداد تیم ها به وضوح بیان می کند که بازیکنان تیم بزرگسالان همه باشگاه ها باید پیراهن های بین 1 تا 25 را بپوشند که یکی از آنها به یک دروازه بان اختصاص داده شده است. هر باشگاه مجاز است در مجموع 25 بازیکن در ترکیب خود شامل سه دروازه بان ثبت کند. به غیر از پیراهن شماره 1، دروازه بان ها نیز می توانند پیراهن 13 و 25 را به خود اختصاص دهند.

اگر باشگاهی تصمیم بگیرد که در نیم فصل بازیکنی را از تیم بازیکنان ذخیره و جوانان خود اضافه کند، می تواند بین 26 تا 50 عددی به او اختصاص دهد.

بنابراین، حتی اگر بارسلونا بخواهد پیراهن شماره 10 را به افتخار مسی بازنشسته کند، نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا موظف است این شماره را به یکی از بازیکنان بزرگسال خود اختصاص دهد و بارسا اگر بخواهد این شماره را بازنشسته کند، نمی توانند بیش از 24 بازیکن را در ترکیب تیم خود در لیگ ثبت کند.

مورد مشابهی برای رئال مادرید نیز در فصل جاری وجود داشت بعد از ترک لوس بلانکوس توسط سرخیو راموس ستاره خط دفاعی و اسطوره تیم پایتخت مادرید و پیوستن این بازیکن به پاریس، رئال نیز میخواستک شماره 4 وی را بازنشسته کند حتی اگر رئال مادرید بخواهد، نمی تواند پیراهن شماره 4 راموس را بازنشسته کند.

قوانین انگلیس، ایتالیا و آلمان در مورد تعداد بازیکنان در مقایسه با لالیگا بسیار ملایم تر است.

در لیگ برتر، هر شماره تیمی را می توان به یک بازیکن اختصاص داد. جان تری، مدافع افسانه ای انگلیسی در تمام مدت حضورش در چلسی پیراهن شماره 26 را بر تن کرد. ماریو بالوتلی مهاجم ایتالیایی در منچسترسیتی و لیورپول پیراهن شماره 45 را بر تن می‌کرد.

حتی مواردی در باشگاه های لیگ برتر وجود دارد که مدافعی پیراهن شماره 9 را بر تن کرده است که به طور سنتی برای مهاجم اصلی باشگاه است. خالد بول‌حاروز، مدافع هالندی وقتی در سال 2006 به آبی ها پیوست، پیراهن شماره 9 چلسی را بر تن کرد.

در آلمان، قوانین مربوط به تعیین شماره تیم به بازیکنان بسیار سختگیرانه بود. تا فصل 1994/95، بازیکنان باشگاه های بوندسلیگا هیچ شماره ای به خود اختصاص نمی دادند، زیرا با توجه به یازده بازیکن بازی کننده، شماره خود را در تیم دریافت می کردند. این قانون بیان داشت که شماره های 1 تا 11 به 11 بازیکنی اختصاص داده شد که در یک بازی خاص نیز بر اساس موقعیت و پست خود در زمین خود بازی کردند. بنابراین تنها در صورتی که بازیکنی در ترکیب اصلی تیم در روز مسابقه حضور داشته باشد، شماره پیراهن دریافت را دریافت میکرد.

از فصل 2011/12، قوانین تسهیل شده است و لیگ به باشگاه ها اجازه می دهد تا هر شماره ای بین 1 تا 40 را به بازیکنان خود اختصاص دهند که شماره 1 برای یک دروازه بان است.

در ایتالیا قوانین کاملاً تسهیل شده است زیرا باشگاه ها می توانند هر شماره پیراهنی را به بازیکن اختصاص دهند. وقتی رونالدینیو اسطوره برزیل در سال 2008 به میلان پیوست، پیراهن شماره 80 را انتخاب کرد. روبینیو نیز بعد از انتقال از من سیتی به میلان شماره 70 را بر تن کرد.  در پارما، جانلوئیجی بوفون دروازه بان افسانه ای ایتالیایی پیراهن شماره 77 را بر تن کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала