خالد نور: قدرت "تک قومی" را نمی‌پذیریم

© Photo / Tittwer account of Khalid Noorخالد نور
خالد نور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.08.2021
عضو شوید
 خالد نور، عضو هیئت مذاکره کننده صلح می‌گوید که  رهبران شمال خواستار ایجاد یک نظام همه شمول از طریق انتخابات هستند. او می‌گوید قدرت "تک قومی" و قدرت بدون انتخابات را نمی‌پذیرند و نظام باید غیر متمرکز باشد تا مورد پذیرش جامعه قرار گیرد.

 خالد نور،عضو هیئت مذاکره کننده صلح فرزند ارشد عطا محمد نور، رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت که در حال حاضر در پاکستان به سر می‌برد، در گفتگو با اسپوتنیک، می‌گوید  که مشورت ها در مورد اقدامات بعدی در خصوص آینده سیاسی افغانستان با بزرگان و نخبه گان سیاسی ادامه دارد و پس از تصمیم گیری مشترک به کشور بازخواهد گشت. او می‌گوید:

«اینجا دو بحث مطرح است: اول در مورد چگونگی ساختار نظام، همه شمول بودن آن، اینکه طالبان حاضر خواهند شد تمام اقوام و حلقات سیاسی را هم در قدرت و هم در ثروت سهیم بدانند ویا اینکه حاضر به پذیرفتن این نکات نیستند، که در آن صورت ما مقاومت در برابر این گروه  را از چندین جهت در کشور آغاز خواهیم کرد.»

او می‌گوید که منظورش از بزرگان افغانستان، پدرش "عطا محمد نور، استاد محمد محقق، استاد کریم خلیلی و تمام رهبران اتحاد شمال، از جمله رهبران سابق جهاد و مقاومت است که باید در یک نشست مشترک و یک تصمیم مشترک پیام واحد شان را در مورد برنامه های آینده شان منتشر کنند".

«خالد نور در خصوص اینکه آیا رهبران شمال (عطا محمد نور و مارشال عبدالرشید دوستم) با طالبان تماس دارند یا خیر یا اینکه تصامیم میان رهبران گرفته خواهد شد، گفت که طالبان به دنبال ایجاد تماس با رهبران شمال هستند، اما تا کنون هیچگونه رابطه و تماس های مستقیم صورت نگرفته است».

گفتنی است که ملا عبدالغنی برادر؛ معاون دفتر سیاسی طالبان اخیرا  وارد کابل شد و طالبان اعلام کردند که در آینده نزدیک حکومت همه شمول خود را اعلام می کنند. از سوی دیگر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه و گلبدین حکمتیار،  رهبر حزب اسلامی پس از فرار رئیس جمهور غنی، از ایجاد یک شورا برای جلوگیری از هرج و مرج و هماهنگی انتقال مسالمت آمیز قدرت خبر دادند. آیا رهبران شمال با این شورا در تماس هستند یا خیر؟ چون اعضای این شورا جهت ایجاد یک حکومت همه شمول با طالبان در تماس هستند و تا کنون نشست های هم با رهبران طالبان برقرار نموده اند.

 «به گفته خالد نور، اول رهبران افغانستان باید میان خود  مشورت نموده و تصمیم گیری کنند که دراین مشورت ها هم مذاکره با طرف طالب و هم جانب مقاومت دوم حضور خواهند داشت. دوم اینکه ما وارد مذاکره با طالب میشویم، ما هیچوقتی مخالف راه حل سیاسی مسآله افغانستان نبودیم وهیچگاه مذاکره و گفتگو ها را رد نکرده‌ایم، اما چندین خواست وشرایطی است که باید مطرح شود. آیا طالبان واقعا خواستار ختم درگیری ها  و تشکیل یک حکومت همه شمول در افغانستان هستند یا خیر؟ زیرا ما آگاهی نداریم که تعریف طالبان از نظام همه شمول چیست؟»

تعریف ما از نظام همه شمول این است که در آن تمام اقوام افغانستان هم در قدرت و هم در ثروت "منابع طبیعی" حصه بگیرند، نه اینکه یک قوم صاحب قدرت باشد و بقیه اقوام مهمان قدرت، که این به هیچ وجه قابل قبول نیست. ما می‌خواهیم که مامور قدرت نه بلکه شریک قدرت باشیم. او در ادامه گفت:

«برای ما چگونگی ساختار نظام نیز مهم است. ما خواستار یک نظام همه شمول از طریق انتخابات هستیم و پیام ما واضح است که قدرت بدون انتخابات را نمی‌پذیریم و نظام باید غیر متمرکز باشد تا مورد پذیرش جامعه قرار گیرد. و ما تجربه چندین ساله داریم که هیچ نظام متمرکز در افغانستان نتیجه مثبت نداشته و در کنار اینها آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق بشر از موارد دیگری است که باید روی آن تفاهم صورت گیرد، اما سه اصل نخست « همه شمول بودن قدرت، انتخابات و ساختار نظام» از جمله موارد مهم است».

خالد نور می‌گوید، آقای کرزی، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار که در حال مذاکرات و برگزاری نشست ها با رهبران طالبان هستند، برغم اینکه شخصیت های مهم و قابل احترام هستند اما آنها از تمام اقوام نمایندگی نمی‌کنند. رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان؛ رهبران ازبیک، رهبران تاجیک و  رهبران هزاره و در کل رهبران سایر اقوام باید دراین شورا شامل باشند.

«شورای سه نفری هیچگاهی از یک کشور نماینگی نمی کنند، بلکه همه اقوام باید از یک موقف واحد وارد مذاکره شوند».

خالد نور هشدار داد که اگر طالبان خواسته های ما که "خواسته های مردم افغانستان" است را نپذیرند در آنصورت مقاومت دوم ایجاد خواهد شد و ما به شکل گسترده مبارزات خود را آغاز خواهیم کرد.

هشدار عطا محمد نور در نخستین پیام ویدیویی او پس از فرار به ازبکستان + ویدئو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.08.2021
هشدار عطا محمد نور در نخستین پیام ویدیویی او پس از فرار به ازبکستان + ویدئو

این عضو هیئت مذاکره کننده صلح در خصوص این که همه ولایات به استثنای پنجشیر در تصرف طالبان قرار دارد و او در بازگشت به کشور به کجا خواهد رفت می‌گوید:

 «اگر طالبان خواسته های ما را نپذیرند و ما وادار به مقاومت شویم در آن صورت ما مثل گذشته در مناطق خود می‌رویم و از آنجا مقاومت در برابر طالبان را آغاز خواهیم کرد. نیازی نیست که به "پنجشیر" برویم. هر کدام از رهبران افغانستان مربوط یک جغرافیای ویژه است و ما می توانیم مقابله را از مناطق جغرافیایی خود آغاز کنیم».

در مورد دلیل فرار اشرف غنی از کشور خالد نور گفت:

«اشرف غنی یک خائن ملی بود که به مردم و کشورش خیانت کرد. او از بیت المال دزدی کرد و جان و منفعت شخصی خود را بر منافع وطن و مردمش ترجیح داد و همین دلیل بود که فرار کرد.ما تعجب هم نکردیم زیرا این فرار پیش بینی می‌شد چرا که اشرف غنی به این وطن تعلق نداشت و هیچگاهی در فکر منافع کشورش نبود».

دلیل سقوط مزار شریف چه بود؟

یک روز قبل از تصرف شهر توسط طالبان آقای نور و مارشال دوستم به مردم اطمینان  دادند که تا آخرین توان از شهر دفاع خواهند کرد. چه شد که عقب نشینی نمودند؟

«مقاومت مردم در جنگ مزار از ساعت 4 آغاز و تا 6 شام ادامه داشت  اما شام متاسفانه تمام نیرو های نظامی حکومت بدون این که ما بدانیم نقاط دفاعی را رها نموده و فرار کردند. ما نمی‌دانیم که چه توطعئه‌ای صورت گرفت اما هیچ نیروی دولتی در شهر باقی نماند، در حالی که خطوط های دفاعی محکم ایستاد بودند. ضعف مدیریت نیز سبب شد که وضعیت بلخ به وخامت گرایید و در طول دو ماهی که در بلخ جنگ بود و جنگ ها شدت پیدا کرد، حکومت هیچگونه کمکی به ولایت بلخ نکرد. نه با ما نه با مارشال دوستم و نه هم با خیزش های مردمی هیچگونه همکاری صورت نگرفت. دولت از دادن مرمی و مهمات به نیرو های شمال خودداری می کرد و در داخل قول اردو ده ها موتر زرهی و تانک موجود بود که با وجود خواسته های مکرر این تجهیزات در اختیار ما قرار داده نشد و همین دلایل باعث شد که  ما جنگ را باختیم و شهر سقوط کرد.

یعنی معامله صورت گرفت و غنی عمدا شهر ها و ولایات را به طالبان واگذار کرد؟

«اینکه پشت این معامله چه می‌گذشت مشخص نیست اما نقش شخص رئیس جمهور را نمی‌توان نادیده گرفت اینکه چرا به نیرو های مردمی کمک نرسید، سوال برانگیز است».

خالد نور می‌گوید، ما برای رفتن به جنگ عجله نداریم و نه هم علاقه، ولی اگر وادار شویم بحث جداگانه است. ا

«گر طالبان خواسته باشند جنگ کنند طالبان باید بدانند که حکومت های تک قومی که فقط متشکل از یک قوم باشد پذیرفتنی نیست و نه هم نتیجه خواهد داشت. ولی تعریف همه شمول برای طالبان احتمال دارد این باشد که طالبان شاید با واگذاری یک چند وزارت به سایر اقوام، حکومت همه شمول ایجاد کنند که درست نیست. ما می‌خواهیم همه اقوام در ساختار نظام شریک باشد. ساختار نظام مهم است و تقسیم قدرت قدم بعدی. ما منتظر هستیم که طالبان پالیسی خود را اعلام کند و همزمان در روز های آینده جلسه مهم رهبران شمال از جمله عطا محمد نور، مارشال دوستم؛ یونس قانونی، استاد خلیلی، احمد ضیاء مسعود، صلاح الدین ربانی و شمار دیگر رهبران برگزار خواهد شد " که تاریخ و محل آن تا کنون مشخص نیست".

 ما هرگز تفاهم از راه مذاکرات را رد نکردیم و در آِینده نیز چنین خواهد بود ولی گزینه جنگ را نیز از نظر دور نخواهیم داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала