حکمتیار: ایجاد حکومت انتقالی برای پر کردن خلا پیش آمده ضروری است

© Sputnikگلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2021
عضو شوید
گفتگو ویژه گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان روی انتقال قدرت، فرار غنی، روند صلح با گروه طالبان، تغییر طالبان، نیروهای مقاومت در پنجشیر و ایجاد دولت جدید
  • آقای حکمتیار، با فرار غنی و ورود طالبان، آیا روند صلح توقف یافته یا ادامه دارد؟

دیگر مانع در رابطه به صلح وجود ندارد، افغان‌ها مصمم اند که دیگر به عقب برنگردند، جلو بروند، به سوی صلح و ثبات، یک حکومت نیرومندی مرکزی، بدون حضور نیروهای اجنبی، راه باز شده است، مصمم هستیم که به همین جهت پیش بریم.

  • مقام ضد طالبان در پنجشیر شکل گرفته است، آتا آنجا که ما می‌دانیم، حامد کرزی و عبدالله عبدالله برای گفتگو نزد مردم پنجشیر رفته اند، در مورد بگوید؟

شماری از مردم پنجشیر، چی در کابل و چی در پنجشیر نمی خواهد که پنجشیر بار دیگر میدان جنگ شود و پنجشیرها علیه افغان‌ها و اقوام افغان‌ها جنگ کنند، چنانچه در گذشته جنگانده شده اند. آنها خواهان صلح اند، خواهان ثبات اند و خواهانم تفاهم بین الافغانی اند، که افغان بین خود بنشیند سرنوشت خود را تعیین کنند، بساط این جنگ را جمع کنند.

  • پنجشیرهای از مذاکرات صلح چی می خواهند؟

تاهنوز خواست مشخصی را عنوان نکرده اند، نباید پنجشیر به میدان جنگ تبدیل شود، فقط همین

  • آیا طالبان تغییر کرده اند، حاضر آنچه را گفتند عملی کنند؟

توصیه برای این دوست ها این است که دیگر شعار جنگ را کنار بگذارند، برای همیشه، راه صلح را انتخاب کنند، آن راه را آزموده اند و نتایج بدی داشته است، حتمن به این متوجه اند، چهل سال در این جنگ سهم بوده اند، و در کنار نیروهای شوروی قرار گرفتند و در کنار ناتو با ملت خود جنگنده اند.

بلی این ها حق دارند بگویند یک حکومت همه شمول به وجود بیاید، در رابطه به آینده، ملت، تعیین سرنوشت ملت، قانون اساسی چگونگی نظام آینده، شرایط خود را وضع کنند.

طالبان گفته اند که این ها به مذاکره آمدند در رابطه به آینده ترکیب حکومت، چگونگی نظام با سیاست‌مداران و گروه های مخالف به مذاکراه می نشیند. و حکومت همه شمول را می سازند، ما از دیدارها که با طالبان داشتیم، احساس میکنم که اینها چیزهای زیادی را در این مدت آموخته اند، و تجراب کافی کسب کرده اند، در لهجه شان تغییر مثبت آمده و دیدگاه ها شان همچنان.

  • اما از ولایت های مخالف، خبرهای به نشر می‌رسد که طالبان خبرنگاران مجازات و از مقام های پیشین انتقام می‌گیرند!

این بیشتر تبلیغات است، موضع رسمی طالبان این چنین نیست، تا جایی که ما مشاهده کردیم، ملت و مردم در همه جا دیده اند. جای که طالبان آمده اند، تغییرات مثبت را مشاهده کرده اند.

  • شما حکایت داشتید که ملت راضی خواهد شد، اما هزاران افغان در فرودگاه کابل می خواهند کشور را ترک کنند، چرا؟

عرض کنم این هم یک درامه سنجیده شده بود، تصمیم داشتند تا افغانستان پس از سقوط حکومت اشرف غنی، شاید چور و چپاول و انتقام‌گری ها باشد و در همه شهر ها جنگ های آغاز و دوام کند، هرگز نمی خواستند که تغییر به گونه مسالمت‌آمیز و در فضای امن صورت گیرد. خواستند که در آخرین لحظات خود طوری وانمود کنند که گویا مردم سخت در ترس و بیم قرار گرفته، و از آمدن طالبان در حال فرار اند. چرا در هیچ ولایات دیگری این اتفاق نیفتاد؟ چرا مردم فرار نکردند؟

  • چون مرزها بسته است، تنها راه باز فرودگاه حامد کرزی باز و فعال بود، درست است؟

عرض کنم که این یک صحنه سازی بود، هیچ کس در اینجا دستگیر نشده و انتقام گرفته نشده است،  در چندی روز که طالبان وارد کابل شده اند و ولایات هم سقوط کرده، ما هیچ گزارش از جنگ را نداریم، تنها گزارشی که از جنگ دارم، در اندراب حدی شرارت کرده اند. که این هم در دست شبکه های خارجی دخیل بوده و آنها خواست که چنین حادثه را ایجاد کنند. باور دارم که با مقاومت جدی مردم روبرو خواهد شد و دوام نخواهد آورد.

  • آیا با طالبان ملاقات کرده اید؟ چه تصمیمی دارید در دولت جدید بگیرید؟

بلی دیداری دوستانه با مسئولین طالبان داشته ایم در فضای خوبی برگزار شد، روی مسایل مختلف بحث صورت گرفت، این خلا باید پر شود، نخست یک اداره سرپرست ساخته شوه تا خلا را پر کنند، و برای مردم اطمنیان دهیم که میرویم به سوی یک حکومت همه شمول در نتیجه تفاهم با همه گروه های سیاسی.

مه و حزب حاضر هستیم که از این دو شرط حمایت کنیم، شرط ما این است که افغانستان از جنگ خونین نجات بیفاد، برایم به سوی ثبات به سوی یک افغانستان فارغ از جنگ، به سوی افغانستان که دارای حکومت مورد حمایت ملت باشد.

  • با رهبران ملی مانند عطا محمد نور، عطا محمد نور، عبدالرشید دوستم که در خارج اند، با آنها گفتگو خواهید کرد؟

مشوره به این ها است که راه صلح را در پیش بگیرند، در مذاکرات بدون قید و شرط شرکت کنند، اگر شرایطی هم دارین، در جریان مذاکرات در فضای دوستی و برادری مطرح کنیم، طالبان آماده اند. همه از این مذاکرات راضی هستند و مطمین استند که در دیدگاه طالبان تغیرات مثبت آمده خواهان تشکیل یک حکومت همه شمول در نتیجه مذاکرات و تفاهمات بین الافغانی هستند.

  • همانطور که طالبان اعلام می‌کنند قرار است در آینده نزدیک حکومت همه شمول اعلام شود، بحث در مورد چی است، در مورد دولت انتقالی که چندی پیش صحبت داشتید؟

گذشته که دیگر گذشته، طرح های هم که مربوط به آن زمان دیگر مطرح نیست، فعلن مشوره ما این بود که نخست باید این خلا پر شود، یک اداره انتقالی با وزاری سرپرست ساخته شود، تا اداره فعال شود. ما به یک اداره انتقالی، یک اداره سرپرست ضرورت داریم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала