سازمان ملل: تا آخر سپتامبر افغانستان شاید هیچ ذخیره غذایی نداشته باشد

© AP Photo / Ronald ZakШтаб-квартирой ООН в Вене
Штаб-квартирой ООН в Вене - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2021
عضو شوید
آژانس‌های سازمان ملل متحد در مورد کمبود مواد غذایی به افغانستان در ماه سپتامبر بدون کمک فوری هشدار داده‌اند چون معلوم شده که ورود کمک‌های اولیه از جمله تجهیزات جراحی و سایر تجهیزات برای کمک‌های غذایی به دلیل محدودیت در فرودگاه کابل با مشکل مواجه شده است.

 به گزارش اسپوتنیک، نشریه گاردین می‌نویسد که سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است، بسته شدن فرودگاه کابل به روی پروازهای تجاری باعث شده تا کالاهای اساسی نتوانند وارد افغانستان شوند.

کودکان افغانستان باشندگان کمپ مهاجرین کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.08.2021
یونیسف: 10 میلیون کودک افغان برای زنده ماندن نیاز به کمک فوری دارند

برنامه جهانی غذا نیز که محموله های غذایی را از راه زمینی وارد می‌کند گفته که ارسال غذا از طریق چهار مسیر مختلف در حال حاضر صورت می‌گیرد اما این مساله تا ماه آتی میلادی ممکن است تحت الشعاع اوضاع در افغانستان قرار گیرد و این کشور دچار کمبود مواد غذایی شود.

"اندرو پترسون"، معاون مدیر برنامه جهانی غذا در افغانستان گفت: از طریق گذرگاه‌های انسان دوستانه مثل ازبکستان، پاکستان و ترکمنستان کمک‌های غذایی به این کشور جنگ زده ارسال می‌شود. زمستان از راه می‌رسد. ما به فصل سرد نزدیک می‌شویم و بسیاری از جاده های افغانستان در برف پوشیده می‌شوند و امکان عبور وجود ندارد. ما باید مواد غذایی را در انبارها ذخیره و از آنجا، محموله‌ها را توزیع کنیم.

پترسون همچنین افزود، برنامه جهانی غذا به 200 میلیون دالر برای خرید غذا به منظور توزیع در میان احتمالا 20 میلیون افغان نیاز دارد. قریب به 18.5 میلیون افغان که نیمی از جمعیت افغانستان است، به این کمک‌ها وابسته‌اند و خشکسالی اخیر بر این تعداد می‌افزاید.

برنامه جهانی غذا نیز گفته که در حال دست و پنجه نرم کردن با این چالشی است که به واسطه سقوط سریع کابل توسط طالبان پیش آمده است.

آژانس‌های کمک‌رسان می‌گویند، واقعا مساله حساسی است که کمک‌های غذایی و دارویی در دو ماه گذشته و در میان پیشروی‌های طالبان که به سقوط کابل منجر شد، برای 300 هزار افغان آواره و سرگردان در داخل افغانستان توزیع شده است.

در همین حال، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل موسوم به یونیسف اخیرانبه گفت: حدود ده میلیون کودک افغان در سراسر این کشور به کمک‌های بشردوستان نیاز دارند و یک میلیون هم بدون درمان احتمالا جان می‌سپارند و شرایط بیش از حد انتظار رو به وخامت می‌گذارد.

در آغاز سال جاری میلادی یک سوم از جمعیت افغانستان با بحران و سطح اضطراری ناامنی غذایی روبرو بودند و نیمی از تمامی کودکان زیر پنج سال در افغانستان دچار سوءتغذیه. حتی پیش از سقوط کابل، افغانستان در پی دومین خشکسالی در مدت سه سال به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشته است.

بر اساس اعلام برنامه جهانی غذا، حدود چهل درصد از زمین‌های کشاورزی این کشور جنگ زده در سال جاری میلادی به دلیل خشکسالی از بین رفته‌اند و تاثیر اجتماعی-اقتصادی کرونا نیز باعث شده تا بسیرای از خانواده‌ها غذای کافی نداشته باشند. نرخ گندم هم 24 درصد از میانگین پنج سال بیشتر شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала