ایندیپندنت: خلیل‌زاد کجاست و چرا سکوت کرده؟

© @https://twitter.comزلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2021
عضو شوید
  زلمی خلیل‌زاد، از چهره‌های فعال شبکه‌های اجتماعی از زمان تسلط طالبان بر کابل به طور تعجب‌آوری ساکت است آما نزدیکان او می‌گویند سکوت او پس از پیشروی طالبان در افغانستان قابل پیش‌بینی بود-

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از ایندیپندنت، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در تاریخ  13 آگست در پیامی توییتری خواستار راهکار سیاسی برای بحران افغانستان شد. دو روز بعد طالبان پرچم خود را در کابل برافراشت، اشرف غنی از کشور خارج شد و فرودگاه کابل با هجوم افغان‌های وحشت‌زده از بازگشت طالبان به آشوب کشیده شد.

برخی چهره‌های نزدیک به نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بر این باورند که طالبان خلیل‌زاد را «دور زده است.»

آیا ماموریت خلیلزاد برای صلح افغانستان موثر تمام شد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2021
آیا ماموریت خلیلزاد برای صلح افغانستان موثر تمام شد؟

خلیل‌زاد از مدت‌ها قبل به دلیل توافق فبروری 2020 با طالبان و امتیازدهی به آنها بدون اینکه به بسیاری از تعهدات خود عمل کنند، هدف انتقاد قرار داشت.

کالین کلارک، مدیر تحقیقات و سیاست مرکز صوفان و کارشناس مقابله با تروریسم می‌گوید که سکوت خلیل‌زاد قابل پیش‌بینی بود.

او به نشریه «نشنال» گفت: «سکوت او باتوجه به از هم پاشیده شدن همه‌چیز غافلگیرکننده نیست.»

او تاکید می‌کند، تقسیم قدرت با طالبان در کابل که خلیل‌زاد مدافع آن بود هیچگاه اتفاق نمی‌افتاد.

این نخستین باری نیست که خلیل‌زاد 70 ساله که در مزارشریف متولد شده پیش‌بینی غلطی درباره طالبان انجام داده است. او در سال 1996 در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت که طالبان شیوه بنیادگرایی ضدآمریکایی را دنبال نمی‌کند. اما پنج سال بعد القاعده تحت چتر حفاظتی طالبان حمله تروریستی 11 سپتامبر را در آمریکا انجام داد.

رایان کروکر، سفیر سابق آمریکا در افغانستان نیز توافق با طالبان را یک تسلیم ارزیابی کرده است.

یک مقام سابق سفارت آمریکا در کابل که از نزدیک با خلیل‌زاد کار کرده نیز می‌گوید او شخصی است که می‌خواهد دستور کار خودش را پیش ببرد.

یک مقام دیگر نیز به شرط فاش نشدن نامش به «نشنال» گفته که خلیل‌زاد از اساس فرد اشتباهی برای تسهیل گفت‌وگوهای بین‌افغانی بود چرا که روابط سالمی با کابل نداشت.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید روابط نزدیک خلیل‌زاد با طالبان و اصرار بایدن به خروج از افغانستان به باقی ماندن او در سمت نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان کمک کرد.

اما با بحرانی شدن وضعیت افغانستان، به قدرت رسیدن طالبان و ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا 31 آگست، انتقادها نسبت به نقش خلیل‌زاد در کاخ سفید و پنتاگون افزایش یافته است.

او در جلسه کنگره درباره افغانستان حضور نداشت و برخی از نمایندگان کنگره نیز خواستار استعفای خلیل‌زاد شده‌اند. مایکل والتز، نماینده جمهوری‌خواه می‌گوید که خلیل‌زاد باید به دلیل مشاوره ضعیف و استراتژی دیپلماتیک شکست‌خورده از سمت خود کنار برود. به گفته او، خلیل‌زاد همواره به دولت‌های آمریکا گفته است که طالبان به دنبال صلح است، در حالی که طالبان همیشه به دنبال خشونت و قدرت بوده است.ش

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала