افغانستان محور مذاکرات رئیس جمهور تاجیکستان با رئیس شورای اروپایی 

© Sputnik / Host Photo Agency/Evgeny Biyatovافغانستان محور مذاکرات رئیس جمهور تاجیکستان با رئیس شورای اروپایی 
افغانستان محور مذاکرات رئیس جمهور تاجیکستان با رئیس شورای اروپایی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.08.2021
عضو شوید
رئیس جمهور تاجیکستان و رئیس شورای اروپایی در تماس تیلیفونی وضعیت افغانستان و مسائل مربوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور را بررسی کردند.

ایران رویداد تروریستی روز پنجشنبه در کابل را نکوهش کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.08.2021
ایران رویداد تروریستی روز پنجشنبه در کابل را نکوهش کرد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و «شارل میشل» رئیس شورای اروپایی در تماس تیلیفونی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

طرفین با نگرانی به پیشرفت بحرانی کنونی وضعیت در افغانستان اشاره کردند و در این رابطه رئیس جمهور تاجیکستان تاکید کرد که به دلیل عقب نشینی سریع نیروهای ائتلاف بین المللی، افغانستان رنج کشیده در آستانه یک فاجعه انسانی و آغاز موج جدید رویارویی داخلی طولانی مدت می باشد که مشکلات و چالش های  جدیدی را برای کل منطقه آسیای مرکزی به همراه خواهد داشت.

طرفین در ادامه از احتمال تبدیل بیشتر قلمرو افغانستان به سکویی برای آموزش تروریست های بین المللی ابراز نگرانی شد.

با تاسف اظهار شد که طالبان علیرغم اطمینان های مکرر خود از تشکیل دولت انتقالی موقت با مشارکت سایر نیروهای سیاسی در این کشور خودداری کرده است.

رحمان گفت که تاجیکستان به عنوان نزدیکترین همسایه افغانستان از ایجاد یک سیستم دولتی صلح آمیز و با ثبات در افغانستان با نقش هماهنگ‌کننده مرکزی سازمان ملل، حمایت می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد، که «دوشنبه» هیچ دولت دیگری را که بدون در نظر گرفتن اراده تمام مردم افغانستان و نمایندگی گسترده همه ملیت ها، از جمله تاجیک ها و همچنین ازبک ها، هزاره ها، ترکمن ها و سایر اقلیت های که در قلمرو آن زندگی می‌کنند، به رسمیت نخواهد شناخت.

در این راستا، طرفین بر اهمیت تشکیل سریع یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

رحمان و میشل همچنین در مورد افزایش کمک های بشردوستانه هدفمند از سوی جامعه بین المللی به مردم افغانستان که با بحران عمیق اقتصادی و اجتماعی روبرو شده، صحبت کردند.

در جریان گفت و گو همچنین مسائل مربوط به تقویت امنیت در مرز تاجیکستان با افغانستان در پس زمینه وخامت سریع اوضاع در آن کشور، مطرح شد.

طرفین از مواضع خود در زمینه مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته فراملی و سایر چالش و تهدیدات حمایت کردند.

دو طرف در مورد ادامه تماس ها و رایزنی های طرفین در همه سطوح در مورد مشکلات افغانستان و موضوعات مهم همکاری بین تاجیکستان و اتحادیه اروپا توافق کردند.

رئیس شورای اروپایی در پایان این تماس تیلیفونی رئیس جمهور تاجیکستان را برای انجام سفر به بروکسل در ماه اکتبر سال جاری دعوت کرد.

این گفت‌وگو با ابتکار طرف اروپایی صورت گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала