نگرانی از عدم مصونیت خبرنگاران در افغانستان

© Photo / Government Media and Information Center نگرانی از عدم مصونیت خبرنگاران در افغانستان
  نگرانی از عدم مصونیت خبرنگاران در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.08.2021
عضو شوید
خبرنگاران کشور با نوشتن نامه‌ای به نهادهای بین‌المللی، گفته‌اند که با سقوط حکومت پیشین، کار خبرنگاری و جریان آزاد اطلاعات راکد شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نوشته روزنامه هشت صبح، شماری از خبرنگاران از تحولات اخیر در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند و با ارسال نامه‌ای، از سازمان ملل متحد، نهادهای جهانی حامی خبرنگاران و جامعه بین‌المللی خواسته‌اند که برای نجات خبرنگاران زیر تهدید، دست به‌کار شوند.

طبق گفته‌های آنان، با سقوط حکومت پیشین، شمار زیادی از خبرنگاران، به‌ویژه خبرنگاران زن با «امر صریح طالبان» از کار بیکار شده‌اند و اکنون رسانه‌های افغانستان فاقد خبرنگاران زن هستند.

علاوه بر این، این خبرنگاران مدعی شده‌اند که شماری از رسانه‌ها با رویکرد محافظه‌کارانه، بانوان خبرنگار را از کار برکنار کرده‌اند.

در این نامه خبرنگاران تصریح شده است که در حال حاضر دسترسی به اطلاعات «به‌گونه کامل» محدود شده است.

به گفته آنان، در بسیاری از موارد، شماری از خبرنگاران هنگام انجام دادن وظیفه هدف ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند و وسایل‌شان ضبط شده است.

شماری از این خبرنگاران خاطر نشان کرده‌اند که با تسلط طالبان به کابل، فعالیت خبرنگاران آزاد آسیب دیده است و اکنون «هیچ خبرنگاری در افغانستان» نمی‌تواند آزادانه اطلاع‌رسانی کند.

هم‌چنان در این نامه گفته شده است: «بسیار از خبرنگاران که هم اکنون در بخش‌های نامعلومی پنهان شده‌اند تا از خود محافظت کنند. زیستن در اسارت برای خود خبرنگاران و خانواده‌های‌شان زنده‌گی را سخت‌تر ساخته است.»

این خبرنگاران هشدار داده‌اند که از دست دادن حرفه‌شان، انزوای اجتماعی، خانه‌نشینی و فقر ناشی از بیکاری، فشار زیادی را بر آنان تحمیل می‌کند.

در این نامه، وضعیت خبرنگاران با توجه به رویکرد خصمانه‌ی طالبان با خبرنگاران طی دو دهه‌ی گذشته و خروج نیروی‌های بین‌المللی از افغانستان، نگران کننده خوانده شده است.

آنان از عدم مصونیت جانی خود و خانواده‌های‌شان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند: «با توجه به عمل‌کرد مافیای رسانه‌ای در خروج خبرنگاران طی روزهای گذشته، از جامعه بین‌المللی و نهادهای حامی خبرنگاران صمیمانه ومصرانه تقاضا می‌کنیم؛ روند خروج و نجات را شفاف‌سازی کنند.»

 خبرنگاران افغانستان: جان ما در خطر است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2021
خبرنگاران افغانستان: جان ما در خطر است

هم‌چنان شماری از خبرنگاران گفته‌اند که از عمل‌کردشان برداشت متخاصمانه شده است و اکنون با تهدیدات بلند امنیتی روبه‌رواند.

آنان افزوده‌اند که در نتیجه بی‌توجهی نهادهای حامی خبرنگاران، مسوولان رسانه‌ها و مافیایی داخلی هنگام عملی شدن روند خروج، در حالت دشواری بسر می‌برند.

این در حالی است که به گفته آنان شمار زیادی از افراد عادی با جعل اسناد، زیر نام خبرنگار از کشور خارج شده‌اند.

این خبرنگاران در این نامه از جامعه جهانی، سازمان‌ ملل متحد، سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی پشتیبان رسانه‌ها خواسته‌اند که در این شرایط برای تخلیه خبرنگاران آسیب‌پذیر دست به کار شوند و چاره‌ای بسنجند.

آنان هشدار داده‌اند که در غیر آن جهان شاهد خشونت‌های فزاینده در برابر خبرنگاران و خانواده‌های‌شان خواهند بود.

این نامه در حالی ارسال شده که روند تخلیه از فرودگاه کابل در حال تکمیل شدن است.

قرار بود این روند تا تاریخ ۳۱ آگست به پایان برسد.

 گفتنی است که طالبان پیش از سقوط کابل و سایر شهرها، خبرنگاران را اهداف ملکی خوانده بودند و تعهد کرده بودند که برای‌شان مشکل ایجاد نمی‌کنند‌.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала