شرایط انگلیس برای به رسمیت شناختن طالبان

© AFP 2023 / Bertrand Guayشرایط انگلیس برای به رسمیت شناختن طالبان
شرایط انگلیس برای به رسمیت شناختن طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2021
عضو شوید
 نخست وزیر انگلیس با ابراز ناراحتی از نحوه خروج کامل کشورش از افغانستان برای به رسمیت شناخته شدن دیپلماتیک طالبان برخی شرایطی را نامبرد که این گروه باید عملی کند.

به گزارش اسپوتنیک،بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس،  احتمال به رسمیت شناختن دیپلماتیک طالبان از سوی کشور های غربی را رد نمی‎کند، اما گروه طالبان (ممنوع در روسیه) باید برخی شرایط را برآورده کند.

قصد انگلیس برای قرار دادن افغانستان در لیست سیاه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.08.2021
قصد انگلیس برای قرار دادن افغانستان در "لیست سیاه"

نخست وزیر انگلیس بر این مساله تاکید کرده است که هرگونه به رسمیت شناختن و تعامل و همکاری با طالبان باید مشروط باشد، مشروط به اینکه طالبان اجازه خروج امن برای کسانی که خواستار خروج از افغانستان هستند را بدهد و به حقوق بشر احترام بگذارد.

وی سپس درباره به رسمیت شناخته شدن طالبان گفت: «اگر دولت جدید کابل خواستار به رسمیت شناخته شدن دیپلماتیک است و یا این که می‌خواهد میلیاردها دالری که هم‌اکنون مسدود شده را آزاد کند، باید اطمینان دهد که مسیر امنی را برای آن‌هایی فراهم می‌آورد که خواهان ترک کشور هستند، به حقوق زنان و دختران احترام بگذارد و از تبدیل شدن مجدد افغانستان به محل پرورش تروریسم جهانی جلوگیری کند زیرا این برای افغانستان فاجعه‌بار است».

نخست‌وزیر بریتانیا در خصوص چشم‌انداز همکاری با طالبان گفت: «به همراه همپیمانان خود در آمریکا و اروپا و سراسر جهان به همکاری خود ادامه می‌دهیم و با طالبان بر اساس آن چه می‌گویند وارد تعامل نمی‌شویم بلکه بر اساس آن چه که انجام می‌دهیم وارد تعامل خواهیم شد».

جانسون سپس تأکید کرد: «ما از تمامی اهرم‌هایی که در اختیار داریم، سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک برای کمک به افغانستان و محافظت از کشور خود در مقابل هرگونه آسیب استفاده خواهیم کرد».

اظهارات جانسون در حالی مطرح شده است که طبق اخباری که رویترز بامداد امروز گزارش کرد، حضور 20ساله انگلیس در افغانستان با خروج همه نظامیان این کشور رسما پایان یافت.

طبق این گزارش، با تخلیه بیش از 15 هزار نفر ظرف دو هفته اخیر بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، آخرین پرواز هواپیماهای نظامی انگلیس اواخر شامگاه شنبه (دیشب) کابل را ترک کرد و حدود بیست سال حضور نظامی انگلیس در این کشور پایان یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала