درخواست کمک یک جوان افغان که سال ها پیش بایدن را "نجات" داده بود

© AP Photo / Steven Senneجو بایدن معاون رئیس جمهور امریکا
جو بایدن معاون رئیس جمهور امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2021
عضو شوید
یک جوان افغان که 13 سال قبل برای نجات جو بایدن در زمان سناتور بودنش هنگام سرگردانی در افغانستان کمک کرده بود، اکنون وادار شده است که خود از ترس جانش پنهان شود.

به گزار اسپوتنیک، به نقل The Hill ، در سال 2008، جو بایدن که در آن زمان سناتور بود ، به همراه همکارانش جان کری و چاک هیگل به دلیل طوفان برفی در 20 کیلومتری پایگاه هوایی بگرام مجبور به فرود اضطراری با هلیکوپتر شدند. شبه نظامیان طالبان و دیگر گروه ها که احتمال داشت در آن نزدیکی ها باشند، هرلحظه ممکن بود به آنها حمله کنند.

طالبان: مترجمان نیروهای خارجی می‌توانند بدون ترس در افغانستان زندگی کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2021
طالبان: مترجمان نیروهای خارجی می‌توانند بدون ترس در افغانستان زندگی کنند

در آن روز محمد مترجم افغان به همراه چتربازان آمریکایی برای نجات بایدن رفت. به مدت 30 ساعت، او به همراه گروهی هلیکوپتر از محل محافظت کرد و ساکنان محلی را راند تا نزدیک نشوند.

به نوشته وال استریت ژورنال ، محمد در نامه ای به رئیس جمهور آمریکا گفته است که هم اکنون مخفی می‌باشد وخواستار نجات خود وخانواده اش شده است.  اما به گفته رسانه های آمریکایی، مقامات کاخ سفید در پاسخ به این درخواست، به سخنان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده اشاره نموه اند که گفته است، آمریکا به ارائه کمک به کسانی که می خواهند افغانستان را ترک کنند ادامه خواهد داد.

جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اگفته است: من اول می‌گویم که پیام ما به او این است که از تو به خاطر جنگیدن کنار ما در 20 سال گذشته، به خاطر نقشی که در کمک به تعدادی از افراد مورد علاقه من برای خارج شدن از کولاک برف ایفا کردی و به خاطر همه کارهایی که تو کردی تشکر می‌کنیم. و تعهد ما نه فقط به شهروندان آمریکایی بلکه به شرکای افغانمان که کنار ما جنگیدند پایدار است... ما شما را خارج خواهیم کرد و خدمت شما را پاس خواهیم داشت.

دولت بایدن گفته مشغول هماهنگی با طالبان با هدف کمک به تضمین عبور امن شهروندان آمریکایی و شرکای افغان به جهت خروج است.

او در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص اهرم آمریکا بر طالبان برای تضمین خارج سازی هر چه بیشتر غیرنظامیان از افغانستان خاطر نشان کرد: ما دارای اهرمی عظیم بر طالبان شامل دسترسی به بازار جهانی هستیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала