افشای جزئیات آخرین تماس غنی و بایدن

© REUTERS / JONATHAN ERNSTافشای جزئیات آخرین تماس غنی و بایدن
افشای جزئیات آخرین تماس غنی و بایدن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2021
عضو شوید
روسای جمهوری افغانستان و آمریکا در آخرین تماس شان پیش از تسلط طالبان بر کشور، درباره کمک نظامی، استراتژی سیاسی و تاکتیک‌های پیام‌رسانی صحبت کردند، اما به نظر می‌رسد نه بایدن و نه اشرف غنی از خطر فوری سقوط کل افغانستان به دست طالبان مطلع نبوده یا آمادگی آن را نداشتند.

به گزارش اسپوتنیک، رویترز به متن تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستاندست یافته است که در 23 جولای انجام شد. دراین تماس تلفنی، رئیس جمهور آمریکا به همتای افغان خود توصیه نموده که بدون توجه به صحت این موضوع از پیشرفت های فوق العاده در مبارزه با گروه طالبان (ممنوع در روسیه) به مردم گزارش دهد.  

گفتگوی تلفونی غنی و بایدن درباره اوضاع افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2021
رسانه: تنش‌های پشت پرده میان غنی و بایدن به اوج خود رسیده بود

آنها در تاریخ 23 جولای به مدت 14 دقیقه صحبت کردند. در آگست (سه هفته پس ازاین تماس) اشرف غنی از کاخ ریاست جمهوری افغانستان فرار کرد و طالبان وارد کابل شد. از آن زمان، ده‌ها هزار افغان گریخته و 13 نظامی آمریکایی و ده‌ها غیرنظامی افغان در یک بمبگذاری انتحاری در فرودگاه کابل حین عملیات تخلیه آمریکا کشته شدند.

رئیس جمهور آمریکا به اشرف غنی گفته بود، اگر از طرح او برای کنترل اوضاع مطلع باشد به حملات هوایی قابل توجه خود علیه طالبان ادامه خواهد داد.

با این حال بایدن در این گفت‌وگو به غنی گفته است که معتقد است در جنگ با طالبان همه چیز خوب پیش نمی‌رود.

در گزارش رویترز آمده است بایدن تلاش کرده اشرف غنی را برای تغییر روند و استراتژی نظامی کابل علیه طالبان تحت فشار قرار دهد و تاکید کرده است که اگر رئیس جمهور افغانستان بتواند طرحی را برای مهار و کنترل اوضاع کابل ارائه کند واشنگتن به او کمک خواهد کرد. 

در این تماس تلفنی بایدن از نیروهای مسلح افغانستان که توسط آمریکا آموزش دیده و تامین مالی شده بودند تمجید کرده است و به اشرف غنی گفته شما بهترین ارتش را در اختیار دارید.

این درحالیست که ارتش افغانستان در مقابل طالبان یک ساعت هم دوام نیاورد و شهرها و ولایات افغانستان یک به یک سقوط کرده و به دست طالبان افتادند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به غنی گفته، شما 300 هزار نیروی آموزش دیده دارید که در برابر 70-80 هزار نفر(طالبان) قرار دارند و به خوبی قادر هستند بجنگند. 

اشرف غنی نیز به جو بایدن گفته، اگر بتوانیم راه حل نظامی را دوباره متوازن کنیم صلح در افغانستان برقرار خواهد شد بنابراین باید با سرعت پیش برویم.

اشرف غنی در 15 آگست 2021 در حالیکه نیروهای طالبان در ورودی دروزه های کابل بودند فرودگاه کابل را به مقصد نامعلوم ترک کرد و از افغانستان گریخت. چند روز بعد وی از امارات متحده عربی پیامی خطاب به مردم افغانستان منتشر کرد. 

براساس گزارش رویترز، تماس تلفنی بایدن و غنی حدود سه هفته قبل از سقوط کابل به دست طالبان انجام شده است. بایدن و غنی همچنین روز 25 جون گذشته در کاخ سفید با یکدیگر دیدار و رایزنی کرده بودند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала