حکمتیار: حزب اسلامی در هر حالتی از طالبان حمایت می‌کند

© Sputnikگلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2021
عضو شوید
  رهبر "حزب اسلامی" گفته حتی اگر این حزب در دولت جدید که توسط طالبان تشکیل شود، شرکت داده نشود، باز از آن حمایت خواهد کرد.

 

 به گزارش اسپوتنیک، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفته داست: ما هیچ شرطی برای مشارکت در دولت به غیر از تعیین افراد واجد شرایط نداریم.

 

وی به ارزیابی جدیدترین اوضاع در افغانستان پرداخت و با بیان اینکه اهداف قاطعانه‌ای برای شرکت در دولت طالبان ندارد، گفت:‌ ما شیفته شراکت در دولت جدید افغانستان نیستیم اما از طالبان با هر روشی که آنها دولت جدید را در کشور تشکیل دهند، حمایت می‌کنیم.

حکمتیار همچنین استدلال کرد که آنها به کارایی داشتن دولت‌های ائتلافی اعتقاد ندارند چون چنین دولت‌هایی همیشه شکست خورده‌اند و افزود: ما با طالبان برادر هستیم و بین ما اجماع وجود دارد.

حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.08.2021
حکمتیار: از طالبان قول گرفته‌ایم به هیچ کس آسیبی نرسد

وی به این نکته اشاره کرد که ترکیه یکی از بهترین دوستان افغانستان است و افزود: ترکیه همیشه در کنار مردم افغانستان بوده و در همه حوزه‌ها از افغانستان حمایت کرده است.

حکمتیار در پاسخ به اینکه آیا یک دستورکار ملی‌گرای پشتون در افغانستان وجود دارد، گفت: ملی گرایی و تبعیض جایگاهی در اسلام ندارد و ملی‌گرایی در دولت جدید افغانستان هیچ جایگاهی نخواهد داشت. اگر جهان به ایجاد دولت جدید در کشور اجازه ندهد و تلاش کند تا دولت را به ملی‌گرایی نزدیک کند، ممکن است جنگی در افغانستان رخ دهد.

رهبر حزب اسلامی گلبدین گفت: ما اکنون خواهان این هستیم که خواسته مردم افغان رعایت شود. بسیاری از کشورها در صورتی دولت جدید را به رسمیت می‌شناسند که بر اساس خواسته مردمی تشکیل شده باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره خطر داعش در افغانستان گفت: این گروه هیچ خطری برای افغانستان ندارد. پروپاگاندایی نادرست درباره القاعده و سایر شبه نظامیان خارجی در افغانستان وجود دارد. اعضای این گروه‌ها در گذشته خیلی کم بودند و امروز حتی کمتر هم شده‌اند. در نظر قرار دادن آنها به عنوان یک تهدید اصلا غیرممکن است.

حکمتیار در 1977 حزب اسلامی گلبدین را تاسیس کرد و یکی از چهره‌های این حزب در مقاومت علیه تهاجم شوروی به افغانستان شد.

وی برای دورانی کوتاه در دوران جنگ داخلی افغانستان، نخست وزیر بود که پس از پایان اشغال شوروی، این نقش هم پایان یافت. وی در جریان جنگ داحلی به یکسری جرایم علیه غیرنظامیان متهم شده است.

حکمتیار با اصالتی پشتون پس از تصرف کابل در 1996، افغانستان را ترک کرد.

وی همچنین فعالیت‌های مقاومتی در برابر ارتش آمریکا داشته است و در مه 2017 با قانون تصویب دولت وقت برای آشتی داخلی در افغانستان به کشور برگشت و فوریه همان سال، نامش از فهرست تحریم‌های سازمان ملل خط خورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала