سوال مهم: قطر در افغانستان به دنبال چیست؟

سوال مهم: قطر در افغانستان به دنبال چیست؟
سوال مهم: قطر در افغانستان به دنبال چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.09.2021
عضو شوید
یک هواپیمای قطری روز پنجشنبه با گروهی از متخصصان به کابل آمده است که گفته میشود در پی راه اندازی دوبارهٔ کار میدان هوایی کابل اند.

پیش از این دستیار وزیر خارجه قطر به الجزیره گفته بود که سازمان ملل متحد از این کشور خواسته است به مردم افغانستان کمک بشری انجام بدهد و دوحه توانایی بی‌نظیر برای گفتگو با طرف‌های مختلف در افغانستان دارد.

این دیپلومات تصریح کرده است که قطر هیچ هدف استراتیژیک در افغانستان ندارد.

همچنان هالند از قطر این امکان را خواسته است تا سفارت خود در کابل را به دوحه انتقال دهد.

پیش از این امریکا، بریتانیا و جاپان سفارت‌های خود را از کابل به دوحه انتقال داده اند.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا  نیز در جریان دیدارش از دوحه با مقامات قطری روی آغاز دوباره پروازهای عادی تجارتی از فرودگاه کابل بحث خواهند کرد تا زمینه برای خروج خارجی‌ها و شهروندان افغانستان که خواهان خروج از کشور استند، مساعد شود.

قطر از سال ۲۰۱۳ تاکنون میزبان دفتر سیاسی طالبان است.

اما قطر در افغانستان چه میخواهد؟ روابط آشکار این کشور با طالبان و آیا قطر به داعش در افغانستان کمک می‌کند؟

نیکولای کاژانوف شرق‌شناس از دیپارتمنت شرق‌نزدیک، عضو اکادمی علوم روسیه در گفتگو با اسپوتنیک به پاسخ این سوالات پرداخت.

«منافع قطر در افغانستان در مسایل داخلی و اقتصاد این کشور خلاصه نمیشود بلکه بیشتر هدف همان چهره جهانی قطر است که تلاش میکند به دنیا نشان بدهد با تمام طرف‌های درگیر میتواند رابطه ایجاد کند و در این باره رضایت بیشتر کشورهای جهان را نیز جلب کند».

این کارشناس روس باور دارد که با تسهیل گفتگو میان طالبان و امریکا، مذاکرات بین‌الافغانی و کمک به عملیات تخلیه در کابل، حالا در میان کشورهای خلیج فارس، قطر تلاش میکند خودش را حتا بیشتر از عربستان و امارات به چشم واشنگتن و غرب بزند.

«قطر با تسهیل تمام این مسایل، نشان داد که میتواند رابطهٔ خوب و زمینه برای دیالوگ بسازد. هرچند اجرای تعهدات کار قطر نیست. اما قطر نشان داد که کشوری کوچک اما دارای توانایی زیاد در میانجیگری است».

این کارشناس می‌گوید که قطر در روسیه به عنوان تمویل‌کننده گروه‌های تندرو معرفی شده است اما این تعبیر درست نیست:

«قطر از سویی هم به عنوان کشور حامی تندروی معرفی شده است. این تصویر از یکسو به روابط این کشور با روسیه در سال ۲۰۰۰ بر میگردد و هم به دلیل اینکه یک کارزار مخالفت با قطر از سوی امارات و عربستان پس از سال ۲۰۱۷ وجود داشته است که قطر را حامی تندروی مذهبی معرفی  میکند. از سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ ایالات متحده نیز معاملات پولی قطر را نظارت می‌کند و احتمال فرستاده شدن منابع به گروه های تندرو کم میشود».

کاژانوف رمز بقای قطر به عنوان یک کشور مستقل را سیاست امروزی این کشور میداند:

«قطر کشوری کوچک در منطقه‌یی  خطرناک است. اگر قرار باشد با تشکیل ارتش بزرگ یا فشار دیپلوماتیک استقلال خود را حفظ کند، چنین کاری در توانش نیست، پس از میانجیگری و روابط خود در سطح بین‌الملل به بقای خود کمک میکند».

سرمایه‌گذاری در  افغانستان، کمک بشردوستانه و بازی به عنوان یک میانجی همیشگی میتواند به نقش قطر در افغانستان و جامعه جهانی کمک کند:

«کار قطر بستگی به همین مکانیزم سه لایه دارد. قطر در حال حاضر در تلاش سرمایه‌گذاری در افغانستان است، به کمک بشردوستانه نه تنها از طریق طالبان که  در هماهنگی با دیگر کشورها از جمله ترکیه ادامه میدهد. قطر به تلاش برای بازی در میدان جهانی با کارت افغانستان ادامه خواهد داد و این اهمیت قطر در سطح بین‌الملل را بالاتر میبرد».

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала