طالبان: امریکایی‌ها 70 فیصد میدان هوایی کابل را تخریب کرده‌اند

© Photo / Ariana Afghan Airlinesد آریانا افغان هوايی شرکت
د آریانا افغان هوايی شرکت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.09.2021
عضو شوید
رئیس سازمان هوانوردی ملکی افغانستان در گروه طالبان اعلام کرد که سربازان امریکایی پیش از ترک افغانستان 70 فیصد از تجهیزات میدان هوایی بین المللی حامد کرزای در کابل را تخریب کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، ایسنا خبر داده است که مولوی رحمت الله گلزار، رئیس این سازمان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت، وضعیت طیارات ملکی افغانستان در طول 20 سال گذشته در مقایسه با اواخر حکومت اول طالبان در سال 2001 بدتر شده است و افغانستان اکنون تنها چهار طیاره دارد که تا دو سال دیگر استهلاک آنها نیز تمام می‌شود.

بازگشت طیاره متوقف‌شده شرکت آریانا از مسکو و ادعای شرکت علیه مقامات روسی + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2021
بازگشت طیاره متوقف‌شده شرکت آریانا از مسکو و ادعای شرکت علیه مقامات روسی + ویدیو

گلزار در ادامه گفت، هرجا نیروهای امریکایی مستقر شدند چه در میدان بین المللی کابل و چه سایر فرودگاه‌ها، ابتدا زیربنا‌ها را ایجاد و سپس آنها را کامل تخریب کردند. چیزی برای افغان‌ها باقی نمانده که بخواهند از آن استفاده کنند. امریکایی‌ها همه تجهیزاتی را که نتوانستند به امریکا منتقل کنند، تخریب کردند و 70 فیصد تجهیزات باقی مانده تخریب شده و اکثر آنها قابل استفاده نیستند.

وی درخصوص تخریب رادارها و برج مراقبت توسط نیروهای آمریکایی هم گفت، هر دو کامل تخریب شدند و تیم تخنیکی قطر در حال تعمیر آنها هستند. سالن های انتظار تقریبا تخریب شده اند و خسارت سنگینی به طیارات سازمان هواپیمایی و دفاتر وابسته به آن وارد شده است. این خسارات چهار میلیون دالر برآورد شده است و در سراسر میدان هوای و سایر مناطق نیز خسارت ها بین 25 تا 30 میلیون دالر است.

گلزار درباره طرح تحویل فرودگاه کابل به ترکیه گفت: ما سازمان ملی هستیم و کار ما ارائه خدمات مدنی است و وظیفه اصلی ما انتقال مسافر است. این مساله به وزارت خارجه و رهبری سیاسی مربوط می‌شود و من نمی‌توانم در مورد آن اظهار نظر کنم و بالطبع تصمیم رهبری در این باره اجرایی خواهد شد.

وی افزود، پروازهای داخلی از امروز جمعه آغاز می‌شود و یک طیاره قابل استفاده وجود دارد اما پروازهای خارجی با تقریبا یک هفته تاخیر از سرگرفته می‌شود تا فرودگاه مطابق با معیارهای بین المللی راه اندازی شود. کارمندان شرکت هوانوری هم به سر کار خود بازگشته‌اند.

شرکت هوایی باختر بکارش آغاز کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2020
شرکت هوایی باختر بکارش آغاز کرد

گلزار در ادامه گفت، شرکت هوانوردی 67 سال پیش در افغانستان تاسیس شد و متاسفانه هیچ پیشرفتی در طول دو دهه اخیر تاکنون نداشته است و آن دارایی و تجهیزاتی که این سازمان در دوره حکومت طالبان در سال 2001 داشت دیگر در اختیار ندارد. سازمان هواپیمایی اکنون تنها چهار فروند هواپیما دارد که عمر مصرفی آنها دو سال دیگر تمام می‌شود. قطر از 10 سال پیش در کنار طالبان ایستاده و علاوه بر کمک‌های دیگر اجازه افتتاح دفتر را داده است و افغانستان امیدوار است که در بخش هواپیمایی از قطر کمک دریافت کند. سازمان هواپیمایی دنبال خرید اعتباری یا قسطی هواپیماست و به چهار فروند هواپیما نیاز دارد. این سازمان از کشورهای دوست برای بهبود بخش هوانوری افغانستان درخواست کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طالبان می‌تواند استانداردهای هواپیمایی را اجرایی کند و دیگران به استفاده از این هواپیماها اعتماد کنند، گفت، سازمان هواپیمایی تمام تلاش خود را می‌کند تا در مورد امنیت میدان هوایی اعتماد جهان را کسب کند و قصد دارد خون تازه ای پمپاژ کند تا بتواند در انجام پروازهای ایمن به سراسر جهان موفق عمل کند. این سازمان در حال حاضر 40 پیلوت دارد و نیازی به جذب نیرو ندارد و آموزش‌ها در کشورهای غربی ادامه دارد در صورتی که طیارات جدیدی به دست آورد به کادر و نیروی جدید نیز احتیاج پیدا خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала