نیکی هیلی: چینی‌ها ممکن به دنبال تصرف پایگاه بگرام باشند

© AP Photo / Seth Wenigنیکی هیلی: چینی‌ها ممکن به دنبال تصرف پایگاه بگرام باشند
نیکی هیلی: چینی‌ها ممکن به دنبال تصرف پایگاه بگرام باشند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.09.2021
عضو شوید
سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل مدعی شد چین قصد دارد درخصوص پایگاه هوایی متروک امریکایی‌ها در افغانستان دست به حرکتی بزند.

دادستان زندان بگرام در کابل ترور شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.08.2021
دادستان زندان بگرام در کابل ترور شد
به گزارش اسپوتنیک، نیکی هیلی سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در سازمان ملل مدعی شد، چین قصد دارد تحرکاتی درخصوص پایگاه نظامی «بگرام» در افغانستان انجام دهد.

این مقام دولت پیشین امریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» هشدار داد چینی‌ها ممکن است قصد داشته باشند این پایگاه نظامی راهبردی را تصرف کنند.

هیلی مدعی شد: «باید مراقب چین باشیم زیرا فکر می‌کنم قرار است شاهد این باشیم که چین درخصوص پایگاه هوایی بگرام حرکتی انجام دهد و فکر می‌کنم آن‌ها در افغانستان حرکتی خواهند کرد تا از پاکستان استفاده کرده و آن را در برابر هند تقویت کنند».

هیلی به‌طور دقیق نگفت از «انجام حرکتی» در قبال بگرام چه منظوری دارد اما با سقوط دولت افغانستان درپی تصرفات طالبان، چین حضور دیپلماتیک در افغانستان را حفظ کرده است.

این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه مدعی شد: «باید مطمئن شویم که تلاش در زمینه مبارزه با تروریسم در تمام جهان ادامه پیدا می‌کند زیرا با پیروزی اخلاقی جهادگرایان شاهد کمپین عظیمی از جدب نیرو در تمام جهان خواهید بود».

هیلی اظهاراتش را با اتهام‌زنی علیه روسیه ادامه داد و گفت: «باید اطمینان یابیم که امنیت سایبری ما قدرتمند است زیرا بازیگرانی همچون روسیه به هک کردن ما ادامه خواهند داد، به این دلیل که ما علامتی از تمایل به دادن پاسخ به آن‌ها نشان نداده‌ایم».

آمریکایی‌ها ظرف چند سال گذشته ادعاهای متعددی درباره حملات سایبری روسیه علیه این کشور مطرح کرده‌اند که همگی از سوی مسکو رد شده‌اند.

پژوهش های این خبرگزاری نشان می‌دهد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این توان فنی را دارد که حملاتی سایبری در کشورهای مختلف انجام داده و آن‌ها را طوری جلوه دهد که از سوی کشوری دیگر انجام گرفته‌اند.

از سوی دیگر آمریکایی‌ها کمتر از دو ماه قبل پایگاه هوایی بگرام را به صورت شبانه و مخفیانه تخلیه کردند که بخشی از طرح بزرگتر خروج آن‌ها از افغانستان بود. به گفته اسپوتنیک، آمریکایی ها اجازه دادند اوباش و غارتگران پیش از رسیدن نیروهای افغان به این پایگاه، به آن حمله کنند.

با خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، دولت چین از جامعه جهانی درخواست کرد، به‌جای افزایش فشار علیه این کشور جنگ‌زده، آن را در مسیری مثبت راهنمایی کنند. پکن تأکید کرده آمادگی دارد نقش فعالی در بازسازی افغانستان و اجرای طرح‌های بشردوستانه در این کشور ایفا کند.

یکی از مقامات طالبان اخیراً به روزنامه «چاینا مورنینگ پست» از چین به‌عنوان همسایه بزرگ افغانستان یاد گرده و تأکید کرده که کابل «درخصوص تبادل دیدگاه با چین درباره نحوه پیشبرد روابط دوجانبه، آمادگی دارد».

یک سخنگوی دیگر طالبان در مصاحبه با روزنامه‌ای ایتالیایی گفته است: «چین مهم‌ترین شریک کابل است و فرصتی اساسی و فوق‌العاده برای ما فراهم می‌کند زیرا این کشور آماده سرمایه‌گذاری در بازسازی کشورمان است».

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه گفت: «امید داریم که دولتی باز و جامع در افغانستان شکل گیرد که سیاست داخلی و خارجی متعادل و معقول داشته باشد و با هیچ گروه تروریستی ارتباط نداشته باشد».

ونبین افزود، دولت چین امید دارد تمامی طرف‌ها در افغانستان بتوانند اختلافات خود را از طریق مذاکره حل کنند تا از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت اطمینان حاصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «تنها در این صورت مردم کشور جنگ‌زده افغانستان می‌توانند از هرج‌ومرج التیام یافته و به صلح پایدار دست یابند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала