تظاهرات زنان در بلخ برای تأمین حقوق‌ شان + ویدیو

© https://twitter.com تظاهرات زنان در بلخ برای تأمین حقوق‌ شان
 تظاهرات زنان در بلخ برای تأمین حقوق‌ شان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.09.2021
عضو شوید
شماری از زنان در ولایت بلخ طی یک گردهمایی گفته‌اند که نگران حقوق ابتدایی‌شان به حیث انسان هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، شماری از زنان معترض در ولایت بلخ با راه‌اندازی یک تجمع، در قطع‌نامه‌ای روز دوشنبه، پانزدهم سنبله، گفته‌اند که هیچ توسعه پایداری بدون زنان ممکن نیست و دولت آینده باید تعریف واضح از آن‌چه که زنان در چارچوب شریعت اسلامی می‌خوانند، ارایه کنند. آنها می گویند که دولت آینده باید حقوق زنان در زمینه‎های تحصیل، کار، مشارکت سیاسی و آزادی بیان را به رسمیت بشناسند.

​این بانوان می گویند: «پس از سقوط دولت قبلی، آن‌چه بیش از پیش ذهن هر زن افغانستان را آشفته کرده است، نگرانی از دست رفتن حقوق اولیه آن‌ها به‌ مثابه انسان است.»

نیلوفر شریفی، یکی از معترضان در بلخ به روزنامه ۸صبح گفته است: «ما از حکومت جدید می‌خواهیم، زنان را به حاشیه نکشاند، مساوی به مردان سهم بدهد. آموزش، تحصیل و کار کردن حق مسلم زنان است.»

باشندگان شهر مزارشریف با بلند کردن، بیرق سه رنگ افغانستان از روز استقلال تجلیل کردند. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.08.2021
تجلیل از روز استقلال افغانستان تحت حاکمیت طالبان در بلخ

در همین حال، این معترضان می‌خواهند که حق تعلیم، تحصیل و آزادی‌شان در انتخاب رشته‌ها از جانب حکومت آینده رعایت شود.

معترضان هم‌چنان تأکید کرده‌اند که در حکومت آینده باید حق آزادی آنان در کار، حق مشارکت سیاسی تا سطح رهبری، حق آزادی بیان و اجرای وظیفه از سوی زنان در نهادهای قضایی، محفوظ باشد.

این معترضان افزوده‌اند که تمام میثاق‌های بین‌المللی، به‌ویژه میثاق بین‌المللی رفع خشونت علیه زنان، میثاق مدنی – سیاسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و منشور سازمان ملل متحد که قبلاً افغانستان به آن پیوسته است، از سوی دولت آینده رعایت شود.

آنان تأکید کرده‌اند که حقوق و ارزش‌های مندرج در قطع‌نامه آنان و همه دستاوردهای ارزشمند دو دهه اخیر زنان در این راستا، رعایت شود.

این معترضان هم‌چنان گفته‌اند که تجمعات اعتراضی زنان در پیوند به رعایت حقوق‌شان نباید از سوی افراد وابسته به طالبان به خشونت کشیده شود.

پیش از این نیز اعتراضات مشابه در ولایت‌های هرات و کابل برگزار و در آخرین مورد اعتراض برخی از فعالان زن در کابل از سوی طالبان به خشونت کشیده شده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала