کابینه ایجاد شد/ کدام کشور ها دعوت طالبان در روز اعلام دولت را خواهند پذیرفت؟

© Photo / twitter account of naeem wardakدیدار طالبان با مسئولین رسانه‌ها در قطر
دیدار طالبان با مسئولین رسانه‌ها در قطر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.09.2021
عضو شوید
طالبان می‌گوید از شماری کشور ها برای شرکت در مراسم  اعلام دولت جدید دعوت به عمل آورده، اما تاکنون از آمریکا برای حضور در این مراسم دعوت نشده است. جو بایدن هم گفته است تا به رسمیت شناختن طالبان فاصله زیادی وجود دارد.

 یک عضو گروه طالبان، با بیان اینکه مراحل لازم برای اعلام ترکیب کابینه جدید در افغانستان تکمیل شده است، به خبرگزاری الجزیره گفت: از شماری از کشور‌ها از جمله روسیه، ترکیه، چین، ایران، پاکستان و قطر دعوت شده است تا در مراسم اعلام ترکیب دولت جدید افغانستان در کابل شرکت کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز، روز دوشنبه 15 سنبله، گفت: ترکیب دولت آینده و فراگیر افغانستان تا چند روز آینده مشخص خواهد شد. روسیه، حضور در این مراسم را به تشکیل دولت «همه‌شمول» مشروط کرده است.

 طالبان: برای  شرکت در مراسم اعلام حکومت از مهمانان خارجی نیز دعوت شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.09.2021
طالبان: برای شرکت در مراسم اعلام حکومت از مهمانان خارجی نیز دعوت شد

تاکنون از ایالات متحده آمریکا برای حضور در مراسم ترکیب دولت جدید افغانستان دعوت نشده است. اما جو بایدن گفته است تا به رسمیت شناختن طالبان فاصله زیادی وجود دارد.

با توجه به اینکه طالبان رسماً توسط هیچ کشور به رسمیت شناخته نشده، آیا میتوان منتظر مشارکت این کشورها در روز اعلام دولت آنها بود؟

سيف‌الدين سيحون استاد دانشگاه کابل در صحبت با اسپوتنیک دراین رابطه گفت باید دیده شود که آنها (طالبان) با این مسله "ایجاددولت فراگیر ملی با مشارکت تمام اقوام افغانستان" تمکین می کنند یا خیر.

 «ولی یک مسله روشن است و آن اینکه کشور های مانند قطر، روسیه ، چین و امارات متحده عربی کشور های بودند که با توجه به پیشرفت و امکانات که طالبان در افغانستان داشتند، یک نوع تعامل میان این ها وجود داشت. با این تعامل میتوان تصور کرد که آنها (کشور های نامبرده )، در مراسم اعلام دولت شرکت خواهند کنند».

باید گفت که ترکیه از جمله کشور های با گرایش اسلام سیاسی یک میانه خوب با طالبان دارد و علاقمند ایفای نقش خود در منطقه است.

«روی این لحاظ  با در نظر داشت همین تعامل و علایق تصور می شود که ترکیه  نیز دعوت طالبان را بپذیرد و در پهلوی کشور های قطر، امارات متحده عربی و ایران که علایق و روابط خوب با طالبان دارند،  در این مراسم شرکت کند».

آقای سیحون در مورد روابط فعلی روسیه و طالبان می‌گوید که نگرانی روسیه بیشتر از حضور و گسترش هراس افکنی در حوزه نفوس این کشور به خصوص کشورهای آسیای میانه و جمهوریت های مسلمان نشین روسیه است.

 لاوروف: تنها یک دولت عبوری فراگیر متضمن زندگی جدید در افغانستان خواهد بود  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.09.2021
لاوروف: تنها یک دولت عبوری فراگیر متضمن زندگی جدید در افغانستان خواهد بود
 «باید گفت که طالبان از طریق پاکستان به روسیه این اعتماد را داده اند که از خاک افغانستان به گروهای اسلامی و افراطی اجازه نمی دهند که دست به اقداماتی بزنند که ثبات و امنیت را در این منطقه مختل کند و همچنین از خاک افغانستان علیه منافع روسیه مداخله و اقدامات صورت نگیرد. باید گفت که روسیه با این تامل و وعده با طالبان از نزدیک همکاری می کند و  با دعوت نمودن طالبان  در چند کنفرانس  این همکاری خود رانشان هم داد. این که روس ها در مراسم تشکیل کابینه طالبان اشتراک خواهند کرد یا خیر هنوز دقیق نیست، به دلیل اینکه روسیه عضو شورای امنیت سازمان ملل است و در سطح بین المللی مسولیت بیشر دارد و بنابراین احتمال دارد به این دعوت طالبان تمکین نکند».

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو می تواند در مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان مشارکت کند، مشروط به این که دولت فراگیر ایجاد شود.

وزیر امور خارجه روسیه دراین خصوص ابراز داشته:"ما می خواهیم از روند تشکیل دولتی حمایت کنیم که تمام اقشار جامعه افغانستان، از جمله طالبان (اعضای گروه تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه)، از جمله سایر اقوام - نه تنها پشتون ها، بلکه هزاره ها، تاجک ها، ازبک ها و سایر اقوام افغانستان در آن سهم داشته باشند. فقط چنین دولت فراگیر می تواند گذار پایدار به زندگی جدید را تضمین کند".

وزیر خارجه روسیه گفت: "اگر در مورد این (فراگیری) بحث شود، من فکر می کنم ما با خوشحالی در چنین مراسمی به همراه دیگر کشورهای دعوت شده که بر وضعیت این کشور تأثیر می گذارند، شرکت خواهیم کرد."

گفتنی است ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس خبری از تشکیل دولت جدید در افغانستان خبر داد.

بنا بر اعلام او ملا محمدحسن آخوند به عنوان نخست‌وزیر موقت (رئیس‌الوزرا) و ملا عبدالغنی برادر، به عنوان معاون اول نخست‌وزیر و عبدالسلام حنفی نیز به عنوان معاون دوم او انتخاب شده است. هر دو معاون نخست‌وزیر از جمله بنیانگذاران جنبش طالبان در افغانستان محسوب می‌شوند.

مجاهد همچنین در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد که طالبان خواستار برقراری یک ارتباط خوب با جامعه بین‌الملل از جمله ایالات متحده، همچنین برقراری رابطه با کشورهای مسلمان است. اما تاکید کرد که طالبان به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که در امور داخلی افغانستان دخالت کند.

او درباره میزان امیدواری برای به رسمیت شناخته شدن کابینه جدید از سوی دیگر کشورها نیز گفت که گروه طالبان در حال حاضر با کشورهایی که نمایندگی‌هایشان در افغانستان فعال است، ارتباط دارد و امیدوار است جامعه بین‌الملل نیز اختلافات با افغانستان را کنار بگذارد و با دولت جدید همکاری کند و این دولت را به رسمیت بشناسند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала