بلینکن: امریکا به فرار اشرف غنی از افغانستان کمک نکرد

© REUTERS / Alex Brandon/Pool بلینکن: امریکا به فرار اشرف غنی از افغانستان کمک نکرد
بلینکن: امریکا به فرار اشرف غنی از افغانستان کمک نکرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2021
عضو شوید
وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در رابطه به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، سقوط حکومت پیشین بدست طالبان و روابط امریکا با حکومت آینده افغانستان بحث کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در یک گفتگوی ویژه با طلوع نیوز در پاسخ به سوالی آیا شما به فرار رئیس‌جمهور غنی کمک کردید، گفت: نه، در واقع من یک شب پیش از این که او کشور را ترک کند من با رئیس‌جمهور غنی صحبت کردم و در گفتگوی ما، ما درباره کارهایی که در دوحه انجام شده بود، در باره انتقال قدرت صحبت کردیم و او یک شب پیش از فرارش برایم گفت که اگر این کار موفق نشود، او آماده است تا زمان مرگش بجنگد، اما در جریان 24 ساعت دیگر او افغانستان را ترک کرد. نه من درباره آن نمی‌دانستم و ما مشخصا هیچ کاری نکردیم که این کار او را کمک کنیم.

در این گفتگو، گرداننده لطف الله نجفی زاده از آقای بلینکن پرسید: و او میلیون‌ها دالر پول نقد را که پول مالیه دهنده‌گان شما و پول افغان‌ها بود با خودش برد؟ آیا این را می‌دانید، وزیر خارجه امریکا افزود: این را من نمی‌دانم. چیزی که من می‌دانم این است که او کشور را ترک کرد و در یک زمان بسیار کوتاه، نیروهای امنیتی به عنوان یک نهاد، سقوط کردند، و همین طور حکومت.

وی در پاسخ به سوالی که آیا غنی بخشی از چالش صلح در چند سال اخیر بود؟ آیا او مانع صلح بود، گفت: من در حال حاضر به دیدن به گذشته علاقه‌مند نیستم. زمان زیادی وجود خواهد د اشت تا بیست سال گذشته را محاسبه کرد به خاطری که چیزی که در چند ماه گذشته رخ داده، نتیجه مجموع کارهای بود که در بیست سال گذشته انجام شده بودند.

در تاریخ 15 اگست، طالبان (گروه ممنوع در روسیه) وارد کابل شدند و کنترول ارگ ریاست‌جمهوری را در دست گرفتند. اشرف غنی قبل از ورود گروه طالبان به کابل، افغانستان را ترک و در پیامی اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک می‌کند. این تغییر قدرت منجر شد تا هزاران افغان برای فرار از این کشور از ترس حملات تلافی جویانه طالبان تلاش کنند و همین اوضاع میدان هوایی بین‌المللی کابل را بحرانی تر کرد. خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شب 31 اگست کامل شد و امریکا به جنگ 20 ساله در افغانستان پایان داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала