معرفی اعضای جدید کابینه طالبان/ بازیگران کلیدی دولت هنوز در فهرست تحریم های سازمان ملل هستند

© Photo / twitter account of naeem wardakدیدار طالبان با مسئولین رسانه‌ها در قطر
دیدار طالبان با مسئولین رسانه‌ها در قطر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2021
عضو شوید
  برخی گزارشات می‌رساند که تقریبا همه بازیگران کلیدی دولت جدید افغانستان به رهبری ملا حسن آخوند، تحت تحریم های سازمان ملل متحد قرار دارند.

 به گزارش اسپوتنیک، روزنامه هندوستان تایمز می‌نویسد که اکثر افراد شامل در دولت جدید افغانستان که از سوی گروه طالبان (ممنوع در روسیه) مناصب بالای را دریافت کرده اند، تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند.

ملا حسن آخوند

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تصمیم گرفته شد "ملا محمد حسن آخوند- کسی را که از سال 2001 در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد" به عنوان سرپرست نخست وزیری در دولت جدید افغانستان تعیین شود.

محمد حسن آخوند که به "رئیس‌الوزرا" منصوب شده است در حکومت گذشته طالبان در دهه 1990 میلادی معاون وزیر امور خارجه این گروه بود و در سال‌های اخیر به عنوان رئیس شورای رهبری گروه طالبان کار ‌می‌کرد.

نام او در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد.

ملا عبدالغنی برادر

برادر که بنیانگذار جنبش طالبان به همراه ملاعمر در سال 1994 است مقام دوم را در دولت جدید به عهده خواهد گرفت.

انتقاد تند نماینده دائم افغانستان در سازمان از اعلام کابینه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2021
انتقاد تند نماینده دائم افغانستان در سازمان از اعلام کابینه طالبان

 گفته می‌شود که وی پس از مداخله آمریکا و سقوط طالبان در سال 2001، بخشی از گروه کوچکی از شورشیان بود که مایل به امضای توافق برای به رسمیت شناختن دولت جدید کابل بود اما واشنگتن این ابتکار را رد کرد و فصل جدیدی از جنگ را آغاز کرد که 20 سال به طول انجامید.

برادر زمانی که در سال 2010 در کراچی پاکستان دستگیر شد، فرمانده نظامی طالبان بود. وی در سال 2018 تحت فشار واشنگتن آزاد شد و سپس در قطر به عنوان رئیس دفتر سیاسی جناح‌های طالبان تعیین شد.

عبدالسلام حنفی

معاون دیگر نخست‌وزیر جدید عبدالسلام حنفی است که نام وی نیز در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارد. او معاون وزیر آموزش و پرورش در اولین دولت طالبان بود که ورود دختران به مدرسه را ممنوع کرد و ممنوعیت سفر سازمان ملل برای وی لغو شد تا بتواند به عنوان بخشی از تیک مذاکرات سیاسی دوحه در مذاکرات شرکت کند.

پس از برکناری طالبان از قدرت در سال 2001، وی جوزجان (شمال) را که تحت کنترل جنبش بود تصاحب کرد و شورای امنیت سازمان ملل متحد او را متهم به مشارکت در تجارت مواد مخدر کرد.

بیشتر 33 نفری که پست های دولتی را دریافت کرده اند پشتون هستند. اقلیت های قومی در افغانستان تنها با دو تاجیک و یک ازبک نمایندگی دارند.محمد یعقوب،

ملا محمد یعقوب  

ملا محمد یعقوب، پسر ملا عمر، موسس و رهبر طالبان است که گفته می شود در سال 1370 متولد شده  و در کراچی پاکستان  در علوم دینی تحصیل کرده است.

نام ملایعقوب پس از انتشار خبر مرگ ملاعمر در سال 1394 در رسانه ها منتشر شد و نخستین بار به رسانه ها گفت که پدرش ملا عمر به مرگ طبیعی از دنیا رفته و با این سخنان خود گمانه زنی‌ها در باره کشته شدن ملاعمر را پایان داد.

ملا عبدالحق وثیق

عبدالحق وثیق ریئس دستگاه استخبارات گروه طالبان منسوب شده است.

وی  48 ساله و در ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی افغانستان زاده شده است، در دوره قبلی حاکمیت گروه طالبان بعنوان معاون استخبارات این گروه ایفای وظیفه می کرد و پس از ساقط شدن حاکمیت این گروه در حمله آمریکا از غزنی دستگیر و به گوانتانامو منتقل شد.

وثیق ارتباط مستقیم با ملا محمدعمر رهبر طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار داشت. از وثیق به عنوان کسی نام برده شده که در کانون تلاش‌های طالبان برای اتحاد گروه‌های تندرو اسلامی و هماهنگی آنها با طالبان قرار داشته است.

ملا سراج الدین حقانی

سراج الدین حقانی که پسر جلال الدین حقانی رهبر شبکه حقانی می باشد بعنوان سرپرست وزارت داخله افغانستان منسوب شده است.

 

کابینه گروه طالبان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.09.2021
کابینه گروه طالبان اعلام شد
براساس گزارش ها در سال 1352 متولد شده و رهبری تندروترین شاخه گروه طالبان را برعهده دارد.

وی در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و برای دستگیری و کشتن وی 5 میلیون دالر جایزه تعیین شده است و اکنون علاوه بر رهبری شبکه حقانی بعنوان معاون ملاهبت الله نیز ایفای وظیفه می کند.

امیرخان متقی

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان مقرر شده است. او از جمله شخصیت‌های مهم طالبان و مسئول اداره امور در شورای وزیران بوده و در دوره حاکمیت قبلی این گروه بعنوان وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز وظیفه اجرا کرده است.

وی در تحکیم قدرت نظامی و سیاسی طالبان در سراسر کشور نقش مهمی داشته است.

در سال 1997 پس از سقوط مزارشریف، متقی رهبری نیروهای طالبان را در منطقه شمال رهبری کرد و در تصرف قندز نقش داشت.

شیرمحمدعباس استانکزی

عباس استانکزی بعنوان معاون وزارت خارجه در دولت سرپرست گروه طالبان منسوب شده است.

شیرمحمد عباس استانکزی، متولد 1338 در ولایت لوگر، در شرق افغانستان است که از دانشکده نظامی کابل فارغ شده است و در آکادمی نظامی دهرادون هند نیز دوره تکمیلی نظامی را گذرانده است.

شیرمحمد عباس استانکزی در دوران حکومت طالبان، معاون وزیر امور خارجه و مدتی نیز معاون وزیر بهداشت بوده است.

وی در تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه از افراد مطرح بوده و زمانی هم ریاست این گروه را برعهده داشت.

برخی منابع در افغانستان هم بارها تصاویر وی را در کنار محمداشرف غنی و زلمی خلیل‌زاد منتشر کرده و از آنها بعنوان هم کلاسی‌های دانشگاه آمریکایی بیروت نام برده اند.

عبدالحکیم حقانی

عبدالحکیم حقانی سرپرستی وزارت عدلیه گروه طالبان را برعهده دارد.

وی متولد سال 1336 در ولایت قندهار و از پشتون‌های درانی و از قوم اسحاق‌زی است و گفته شده است که وی از دوستان نزدیک ملا عمر، رهبر پیشین این گروه است و در تشکیل گروه طالبان هم نقش مهمی داشته است.

نام عبدالحکیم حقانی پس از اتتخاب  وی بعنوان رئیس تیم مذاکره کننده طالبان با هیأت کابل رسانه ای شد و ریاست این هیأت را در دوحه برعهده گرفت.

خیرالله خیرخواه

خیرالله خیرخواه بعنوان سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گماشته است.

خیرخواه زاده 1967 سیاست‌مدار اهل قندهار افغانستان است. وی عضو طالبان و والی دوره حاکمیت قبلی این گروه در هرات است.

خیرخواه  در سال  2011 بدست آمریکایی اسیر شده و مدتی را در بازداشتگاه گوانتانامو سپری کرده است و در سال 2014 آزاد شد.

قاری فصیح الدین

قاری فصیح الدین از تاجیک های بدخشان و یکی از مهمترین فرماندهان جنگی گروه طالبان است و در دوره ها گذشته بعنوان والی خودخوانده طالبان انجام وظیفه کرده است.

در حمله بر پنجشیر وی فرماندهی نیروهای طالبان را برعهده داشت و خبر کشته شدنش نیز منتشر شد اما ذبیح الله مجاهد آنرا تکذیب کرد.

اکنون وی تنها تاجیک تبار است که  در کابینه جدید گروه طالبان مشاهده می شود و بعنوان فرمانده ارتش طالبان منسوب شده است.

گفته می شود که وی از طرف سازمان ملل متهم به ارتکاب جنایات جنگی بوده و مسئول کشتار هزاران نفر از هزاره‌های مزار شریف در سال 1377 است.

ملا فاضل مظلوم

ملا فاضل مظلوم کابینه جدید گروه طالبان بعنوان سرپرست وزارت دفاع گماشته شده است.

اودر سمت‌های معاون وزارت دفاع، رئیس ستاد ارتش و فرماندهی نظامی طالبان کار کرد، اما در زمان شکست این گروه، در نوامبر 2001 به ژنرال عبدالرشید دوستم از رهبران اتحاد شمال تسلیم شد و دوستم وی را به آمریکایی‌ها تحویل داد و راهی گوانتانامو شد.

نورالله نوری

نورالله نوری 50 ساله ساکن اصلی زابل، بعنوان سرپرست وزارت سرحدات امور قبایل مقرر شد. درزمان حمله نظامی آمریکا به افغانستان در پاییز 2001 فرمانده نظامی طالبان در ولایت بلخ بود.

وی در دوره قبلی حاکمیت طالبان بعنوان والی بلخ و لغمان کار کرده است.

نوری به اتهام دست داشتن در کشتار دسته‌جمعی در شهر مزار شریف در 1377، وارد فهرست سیاه سازمان ملل نیز شده است.

قاری دین‌محمد حنیف

قاری دین‌محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد گروه طالبان تعیین شده است.

دین‌محمد حنیف در سال 1342 در ولسوالی «یفتل» ولایت بدخشان بدنیا آمده است و در سال 1364 به  پاکستان رفته و در مدارس مختلف خیبر پختونخوا تحصیل کرد.

دین محمد حنیف پس از حمله آمریکا نیز در سال 2003 میلادی مسئولیت نیروهای طالبان در بدخشان را به عهده داشت و در سال 2004 میلادی نیز به عنوان عضو کمیسیون سیاسی و شورای رهبری طالبان تعیین شد.

گفتنی است که هدایت الله بدری سرپرست وزارت دارایی، نورالله منیر  سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نور محمد ثاقب  سرپرست وزارت حج و اوقاف، محمد یونس اخوندزاده سرپرست وزارت انکشاف دهات، محمد خالد  سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر، عبدالمنان عمری - سرپرست وزارت فواید عامه، محمد عیسی خخوند سرپرست وزارت معادن و پترولیم، عبدالطیف منصور سرپرست وزارت آب و برق، حمیدالله اخوندزاده  سرپرست وزارت امور ترانسپورت، عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، نجیب‌الله حقانی سرپرست وزارت مخابرات و خلیل الرحمان حقانی سرپرست وزارت مهاجرسن و عودت کنندگان است که اطلاعات زیادی در باره سوابق آنها در دست نیست

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала