اسرائیل: طالبان دشمن ما هستند ما با آنها مذاکره نمی‌کنیم

© REUTERS / Stringerاسرائیل: طالبان دشمن ما هستند ما با آنها مذاکره نمی‌کنیم
اسرائیل: طالبان دشمن ما هستند ما با آنها مذاکره نمی‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.09.2021
عضو شوید
پس از آن که طالبان قدرت را در افغانستان به‌طور کامل به دست گرفتند، آمادگی خود را برای همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان و تمایل تبدیل شدن به بخشی از جامعه بین‌المللی اعلام کردند.

به گزارش اسپوتنیک، با این حال، طالبان (گروه ممنوع در روسیه) آمادگی گفتگوی دیپلماتیک به همه کشورها را ندارند. بنابراین، سخنگوی طالبان گفت که طالبان آماده حفظ روابط دیپلماتیک با همه کشورها به جز اسرائیل هستند:

«در مورد اسرائیل باید گفت که ما نمی‌خواهیم با این کشور روابط دیپلماتیک داشته باشیم. ما قصد داریم با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم، اسرائیل شامل این کشورها نیست».

آلکس وکسلر مشاور پیشین وزیر امنیت داخلی اسرائیل و مرورگر نظامی و سیاسی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان در این باره اظهارنظر کرد که اسرائیل از چنین موضع طالبان بسیار ناراحت نیست، زیرا اسرائیل خودش آمادگی گفتگوی مستقیم با طالبان را ندارد که در آنجا به عنوان یک دشمن و تروریست تلقی می‌شود.

مشاور پیشین وزیر امنیت داخلی اسرائیل توضیح داد:

«اسرائیل هیچ تماسی با طالبان ندارد و هیچ علاقه‌ای به بر قراری ارتباط با آنها ندارد. تا آنجا که طالبان برای ما دشمن است این کار (ارتباط برقرار کردن) را نخواهد کرد، درست همانطور طالبان دشمن روسیه است، با این تفاوت که طالبان از نظر جغرافیایی با ما فاصله دارند. اکنون طالبان برای اسرائیل یک تهدید کوچکتر نسبت به ایران است. در نقشه سیاسی جهان واضح است که طالبان دشمنان تمام بشریت معمولی دنیای آزاد هستند. بنابراین، طالبان دشمن ما هستند. با این حال، اگر آنها بخواهند به ما آسیب برسانند، اسرائیل از فرصت برای پاسخگویی و انجام اقدامات پیشگیرانه استفاده خواهد کرد. اما این را می‌توان در دراز مدت پیش‌بینی کرد. امروز طالبان برای روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در همسایه با افغانستان بسیار خطرناک تر از اسرائیل است».

وکسلر خاطرنشان کرد که در حال حاضر، ممکن تماس غیرمستقیم اسرائیل با طالبان در صورت تشدید روابط بین نمایندگان طالبان و نمایندگان جنبش حماس صورت گیرد. اسرائیل انتظار دارد طالبان به‌زودی انتقال تسلیحات خود را برای نمایندگان حماس آغاز کنند.

وی گفت:

«این امکان وجود دارد که ما به‌زودی بخشی از سلاح هایی را که طالبان پس از خروج امریکا از افغانستان به‌دست آورده اند، نزدیکی مرزهای خود دریافت کنیم. این تسلیحات می‌تواند به سرعت در نزدیکی مرزهای ما به دست جنبش حماس قرار گیرد. امروز طالبان مقدار زیادی سلاح در دست دارند که همه آنها را نمی‌توانند جمع‌آوری و در قلمرو نگهداری نمایند. طالبان می‌توانند سلاح را بفروشند و یا هم این سلاح‌ها را به عنوان کمک نظامی به جنبش‌ها و رژیم های تندرو اسلامی به حامیان و متحدان خود بفرستند. این کار برای طالبان بسیار لذب بخش خواهد بود، به‌ویژه اگر بتوانند از این طریق درآمد کسب کنند».

مشاور پیشین وزیر امنیت داخلی اسرائیل اضافه کرد:

«بنا براین، می‌توان فرض کرد که اولین تماس غیرمستقیم ما به محض این که سلاح‌های طالبان در نزدیکی ما دیده شود، رخ می‌دهد. اسرائیل قبلاً تجربه مشابهی داشت. پس از سرنگونی دولت معمر قذافی در لبیا، سلاح های لیبیایی به سرعت وارد شبه جزیره سینا و غزه شدند. این نوع سیستم بین‌المللی برای عرضه سلاح های غیرقانونی وجودد دارد که از همه مرزها عبور می‌کند. به احتمال زیاد به‌زودی با این واقعیت روبرو می‌شویم که حماس یا جهادی اسلامی از طالبان سلاح دریافت می‌کنند که هدف آنها نه تنها دوست نبودن با ما، بلکه نابودی اسرائیل است».

در تاریخ 15 اگست، طالبان (گروه ممنوع در روسیه) وارد کابل شدند و کنترول ارگ ریاست‌جمهوری را در دست گرفتند. اشرف غنی قبل از ورود گروه طالبان به کابل، افغانستان را ترک و در پیامی اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک می‌کند. این تغییر قدرت منجر شد تا هزاران افغان برای فرار از این کشور از ترس حملات تلافی جویانه طالبان تلاش کنند و همین اوضاع میدان هوایی بین‌المللی کابل را بحرانی تر کرد. خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شب 31 اگست کامل شد و امریکا به جنگ 20 ساله در افغانستان پایان داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала