چین 31 میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند

© Photo / twitter/ChineseEmbassyچین 31 میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند
چین 31 میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.09.2021
عضو شوید
چین اعلام کرده است که غله‌جات، لوازم زمستانی، واکسین و دوا به ارزش 200 میلیون یوان معادل 30.96 میلیون دالر را به افغانستان کمک می‌کند.

به گزارش اسپوتینک، 8صبح به نقل از شینهوا گزاش داد، وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین، روز چهارشنبه، هفدهم سنبله، در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان که به میزبانی پاکستان برگزار شده بود، این خبر را اعلام کرد.

وانگ‌یی هم‌چنان گفته است که چین سه میلیون دوز واکسین را نیز به مردم افغانستان کمک می‌کند و آماده است تا مواد ضد اپیدمی و اضطراری را در اختیار افغانستان قرار دهد.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2021
طالبان: انتقال کنترل پایگاه بگرام به چین کذب است

وزیر امور خارجه چین در این نشست هم‌چنان گفته است که افغانستان در حال حاضر بر سر دوراهی تاریخ ایستاده است و این کشور هنوز با چالش‌های شدید مسائل بشردوستانه، معیشت مردم و همه‌گیری کووید-19مواجه است.

به گفته او، برخی از کشورها هم‌چنان ممکن است از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و مالی برای ایجاد مشکلات جدیدی برای افغانستان استفاده کنند.

او افزوده است که کشورهای همسایه بیش از هر کشور دیگری می‌خواهند به افغانستان کمک کنند تا از هرج‌ومرج خارج شود.

وانگ‌یی تأکید کرده است که ایالات متحده و متحدانش باید درس‌های عمیق را بیاموزند و مسوولیت‌های مناسب خود را در مسأله افغانستان برعهده بگیرند. به گفته او، دیدگاه مشترک جامعه بین‌المللی این است که پایان مداخله نظامی ایالات متحده و متحدانش باید آغازی باشد برای برعهده گرفتن مسوولیت‌های آن‌ها.

وزیر امور خارجه چین هم‌چنان افزوده است که امریکا و متحدانش بیش از هر کشور دیگری موظف به ارائه کمک‌های اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه به مردم افغانستان هستند.

او از همسایه‌گان افغانستان خواسته‌اند که طالبان را راهنمایی کنند و از آن‌ها بخواهند تا با همه اقوام و جناح‌ها متحد شوند تا یک ساختار گسترده سیاسی و فراگیر شکل بگیرد و سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل را دنبال کنند.

در این نشست وزیران امور خارجه ایران، اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان نیز شرکت کرده بودند. این نخستین نشست در سطح وزیران کشورهای مزبور در مورد افغانستان است. پیش از این، نشست نماینده‌گان این کشورها درباره افغانستان به میزبانی پاکستان برگزار شده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала