ممنوعیت تظاهرات؛ افغانستان به 20 سال قبل بر‌می‌گردد؟

© REUTERS / Stringerممنوعیت تظاهرات؛ افغانستان به 20 سال قبل بر‌می‌گردد؟
ممنوعیت تظاهرات؛ افغانستان به 20 سال قبل بر‌می‌گردد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2021
عضو شوید
کارشناس مسائیل سیاسی افغانستان می‌گوید که ایدیولوژی طالبان دولتداری و حکومتداری نیست.

وزارت داخله دولت جدید طالبان موسوم به «امارت اسلامی افغانستان»، شامگاه چهارشنبه 8 سپتمبر، با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این گروه، برگزاری هرگونه راهپیمایی و تظاهرات اعتراضی بدون مجوز را ممنوع اعلام کرد.
در این بیانیه آمده است: «در روزهای گذشته، تظاهرات گسترده ای در کابل و سایر ولایات افغانستان برگزار شد که امنیت و آرامش شهروندان غیرنظامی را برای چندمین روز متوالی مختل می کند».
وزارت داخله دولت جدید طالبان در این بیانیه تأکید کرده است: «برگزاری هرگونه تظاهرات باید قانونی باشد و مستلزم دریافت مجوز از سوی وزارت دادگستری و سایر نهاد‌های مربوطه است».
ممنوعیت تظاهرات؛ برگشت نظام سابق یا در اداره گرفتن حکومت؟
در پاسخ به این سوال‌ها سلمان‌علی دوست‌زاده، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک، گفت:

"از آنجاییکه تمام جریان‌های تروریستی و ائدیولوژیکی هیچگاهی برای نظام داری و حکومتداری و ملت سازی نه تربیت شده و نه آموزش دیدند، بر این لحاظ این گروه‌ها همیشه برای اهداف موقت از اینها استفاده می‌شود، مثل براندازی نظام‌ها، براندازی حکومت و بی ثباتی از جمله اهدافی است که گروه‌ها و نیروهای تروریستی برعهده دارد."

آقای دوست‌زاده افزود:

طالب‌ها برای نظام سازی و دلت سازی در افغانستان مسئولیت ندارند، اینها برای بی ثباتی منطقه آمده اند و یکی از بزرگترین، اهدافی را که اینها می‌توانند تعقیب بکنند، صدور همان تفکر رادیکال‌شان است، شبیه حکومت ایران که سابق ادعا میکرد، انقلاب خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کند که عقیم ماندند، اهداف بلندمدت طالبان نیز برای بی ثباتی منطقه این است.

به گفته این کارشناس مسائیل سیاسی، طالبان می‌خواهند به بهانه شریعت، کوشش دارند که تفکر رادیکال خود را در بخشی از آسیای میانه صادر بکنند.
وی می‌گوید که طالبان کوشش دارند تا صدای مردم را خاموش نگدارند:

"اگر اینها به تظاهرات و رویکردهای مدنی تن بدهند، طبعاً به آزادی بیان باید ارزش قایل باشند و خیلی از مسائیل آنها ممکن است آشکار شود، به همین دلیل کوشش طالبان این است که برای دستیابی اهدافی که دارند (صدور تفکرات رادیکالیزم)، کوشش دارند افغانستان را به زود «چماق» تحت کنترول خود داشته باشند."
آقای دوست‌زاده می‌افزاید که آنچه که غربی ها درباره طالبان می‌گویند که آنها تغیر کرده اند، هیچ تغیر نکرده اند و قراعت آنها از اسلام شریعت استخباراتی است.
این کارشناس رویکرد طالبان را بسیار خشونت آمیز خوانده گفت:
"پشت سر این قضیه، بازیگران بسیار قدرتمندی موضع گرفتند، از جمله یکی از پیچیدگی‌های این مسئله این است که درحال حاضر، چین، قطر و پاکستان کوشش دارند که در بخش نظامی، مالی و تسلیحاتی، پشت سر اینها باشند."
شمار زیادی از زنان افغانستان، روز چهارشنبه در کابل و شهرهای دیگر این کشور، به خیابان ها آمدند و شعارهایی چون «کابینه بدون زن ناکام است» را سر دادند.
همچنین روز گذشته خیابان های کابل، مزارشریف و هرات، شاهد تظاهرات اعتراضی شهروندان با شعارهای «مرگ بر پاکستان» و «آزادی» بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала