نهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان: قانون دسترسی به اطلاعات عملی شود

© Fotolia / Mihajlo Maricicنهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان: قانون دسترسی به اطلاعات عملی شود
نهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان: قانون دسترسی به اطلاعات عملی شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2021
عضو شوید
در این میان، برخی از حقوق‌دانان می‌گویند که قانون حق دسترسی به اطلاعات از جمله‌ی بهترین قوانین است و برعملی شدن آن تاکید می‌ورزند.

در پی افزایش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران، انجمن خبرنگاران آزاد به روز جمعه از طالبان می‌خواهند که قانون حق دسترسی به اطلاعات را عملی بسازند.

دراین اوخر برخورد خشونت‌بار طالبان با خبرنگاران، بخصوص لت وکوب خبرنگاران در جریان اعتراضات در برخی از شهرها به بحث داغ در داخل و خارج از کشور مبدل شده و واکنش‌های گسترده را برانگیخته است.

حجت‌الله مجددی، معاون انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان از طالبان می‌خواهد که قانون حق دسترسی به اطلاعات را عملی سازند.

لاوروف: طالبان اعلام کرده‌است که قصد غصب قدرت را ندارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2021
لاوروف: طالبان اعلام کرده‌است که قصد غصب قدرت را ندارند

آقای مجددی گفت: "سالها بالای قانون حق دسترسی به اطلاعات کار شده و یک قانون جامع را که پاسخگو به تمام پرسش های خبرنگاران بود و یک قانون جامع بود که خبرنگاران و رسانه ها را از مشکلات عدم دسترسی به اطلاعات نجات می داد".

بر بنیاد آماری انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان در جریان همین هفته، بیست ‌وچهار خبرنگار بازداشت شدند که از جمله دو خبرنگار اطلاعات روز لت‌وکوب شدند، رویدادی که خبرنگاران را نگران ساخته است.

عبدالعزیز کریمی، خبرنگار گفت: "برای ما می‌گویند که شما آزاد استید. می‌توانید به کارهای تان برسید، اما زمانی که یک گزارش می خواهیم تهیه کنیم به ما اجازه داده نمی شود".

خبرنگاران کشور می‌گویند که دسترسی به اطلاعات برای شان بیش از هر زمان دیگری دشوار شده است. مرتضی صمیمی، خبرنگار دیگر دراین باره گفت: "کار اطلاع رسانی بیشتر از هر زمان دیگر دشوار شده است".

در این میان، برخی از حقوق‌دانان می‌گویند که قانون حق دسترسی به اطلاعات از جمله‌ی بهترین قوانین است و برعملی شدن آن تاکید می‌ورزند.

با اعضای کابینه موقت طالبان آشنا شوید + داده نمایی‌ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2021
با اعضای کابینه موقت طالبان آشنا شوید + داده نمایی‌

گل‌چهره بهین، استاد دانشگاه در این باره اظهار داشت: "تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات می‌تواند که بسیار سهولت ها را در عرصه پاسخگو بودن حکومت به ملت و هم به دست آوردن اطلاعات منظم، کمک بکند".

روح‌الله سخی‌زاده، آگاه حقوق می گوید: "در این اواخر ما شاهد لت‌وکوب خبرنگاران و یا شکنجه شان بودیم که این در حقیقت نوع مرتکب شدن جرم دیگری است که از آدرس طالبان صورت می گیرد".

از سویی هم کمیسیون فرهنگی طالبان می‌گوید که به زودی با مسوولان رسانه ها نشستی را به هدف حفاظت از خبرنگاران برگزار خواهند کرد. بربنیاد گفته‌های یک عضو این کمیسیون، انها تلاش دارند تا از تکرار برخوردهای خشونت بار جلوگیری شود.

طالبان می‌افزایند که دسترسی به اطلاعات حق هر شهروند است و آنان به پرونده‌های خشونت در برابر خبرنگاران رسیده گی خواهند کرد. 

عبدالحق عماد، یک عضو طالبان در این باره می‌گوید: «امیدوار هستیم که در آینده رویدادهای خشونت بار بر خبرنگاران تکرار نشود، زیرا آزادی بیان حق اساسی هر شهروند است و کار خبرنگاران نیز دارای ارزش می باشد.»

روزنامه نیویورک تایمز نیز از طالبان خواسته است که به وعده‌های شان مبنی بر اجازه دادن به مطبوعات آزاد و مستقل عمل کنند و از جامعه جهانی نیز خواسته است تا بر طالبان فشار بیاورد که تعهدات شان را در حمایت از آزادی بیان عملی کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала