ترامپ: بایدن بی‌کفایت اتفاقات 11سپتامبر را در افغانستان تکرار کرد

© REUTERS / Carlos Barriaترامپ: بی‌کفایتی بایدن اتفاقات 11سپتامبر را در افغانستان تکرار کرد
ترامپ: بی‌کفایتی بایدن اتفاقات 11سپتامبر را در افغانستان تکرار کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.09.2021
عضو شوید
 رئیس جمهور پیشین آمریکا می‌گوید هیچ وقت شرمساری به این بزرگی برای ایالات متحده به دلیل خروج عجولانه نظامی از افغانستان توسط بایدن وجود نداشته است.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفت: ایالات متحده تحت امر یک فرد بی کفایت و فاقد صلاحیت است.

وی با اشاره به حملات ۱11۱ سپتامبر 2001 آن را یک روز تلخ و وحشتناک در تاریخ آمریکا دانست اما به یک هفته وحشتناک در تاریخ معاصر این کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: اتفاقی که همین اواخر به دست جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در افغانستان رخ داد دقیقا مشابه همانی است که 20 سال قبل اتفاق افتاده و این بزرگترین شرمساری در تاریخ کشور ماست.

ترامپ: تسلیحات آمریکایی را از طالبان پس بگیرید، اگر ندادند نابودشان کنید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2021
ترامپ: تسلیحات آمریکایی را از طالبان پس بگیرید، اگر ندادند نابودشان کنید

ترامپ به فاکس نیوز گفت: هیچوقت چنین شرمساری در تاریخ آمریکا وجود نداشته است. دقیقا مثل این بود که ما فرار کردیم و تمامی اینها به دلیل وجود یک فرد بی کفایت به عنوان رئیس جمهوری آمریکاست.

رئیس جمهوری سابق آمریکا که با طالبان توافق کرد تا در ماه مه 2021 نیروهای این کشور را از افغانستان خارج کند، همچنین ادامه داد: این چنین اتفاقی هرگز با ریاست جمهوری من رخ نمی‌داد. من حتی به این مساله فکر هم نمی‌کردم چون می‌خواستم تا اول مه از افغانستان خارج شوم و وقتی طالبان شرایط را نقض کردند، بمب بر سرشان می‌ریختم و کارهای دیگری هم انجام می‌دادم. آنها به یک شرط پای‌بند بودند و اینکه آمریکایی‌ها یا سربازان را نباید بکشند.

ترامپ افزود: ما در 18 ماه حتی یک سرباز یا آمریکایی را در افغانستان از دست ندادیم و این خیلی خوب بود.

رئیس جمهوی سابق آمریکا همچنین ادامه داد:‌ طالبان هرگز نزدیک ما هم نمی‌شد. این اتفاقی که امروز شاهدش بودیم، اصلا رخ نمی‌داد و آنها جایی را هم تصرف نمی‌کردند. آنها می‌دانستند که اگر این کار را انجام دهند، آنجا را بمباران می‌کنیم. آنها این را می‌دانستند و برای همین هرگز برای پر کردن این خلا وارد عمل نمی‌شدند.

ترامپ گفت: وقتی بایدن شروع به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کرد، ما یک زخم بزرگ را ایجاد کردیم، ما یک خلا ایجاد کردیم و طالبان برای پر کردنش آمد و ظرف 24 ساعت، کنترل تمام کشور را به دست گرفت. وقتی شنیدم آنها ارتش را بیرون می‌کنند، برایم غیرقابل باور بود.

وی با اشاره به اینکه پس از ماموریت خروج نظامی آمریکا از افغانستان یکسری از شهروندان آمریکایی و متحدان افغان آنها در این کشور باقی مانده‌اند، گفت:‌ آنها هرگز نباید اول ارتش را از افغانستان خارج می‌کردند بلکه باید اول تمامی مردم را بیرون می‌آوردند. نباید حتی یک زن و یک مرد در افغانستان می‌ماند. اما ما هزاران نفر را در افغانستان جا گذاشتیم.

روز پنجشنبه کاخ سفید اعلام کرد تخلیه امن آمریکایی‌ها از کابل به قطر صورت گرفته و گفت: طالبان در این روند همکاری داشته و حرفه‌ای عمل کرده است.

اما ترامپ در واکنش به این رویکرد دولت بایدن گفت، واشنگتن احمق به نظر می‌رسد و این لفاظی‌ها را "ناراحت کننده و رقت انگیز" توصیف کرد و ادامه داد: اینها همان‌هایی هستند که برج‌های تجارت جهانی را با خاک یکسان کردند. اینها همان‌هایی هستند که با مردم غیرانسانی و خیلی بد رفتار می‌کنند. ما ۲۰ سال است که با آنها نبرد کردیم ولی حالا فکر می‌کنیم که قابل اعتماد شده‌اند.

ترامپ همچنین از بایدن بابت باقی گذاشتن 85 میلیارد دالر از تجهیزات جنگی و نظامی آمریکا در افغانستان به شدت انتقاد و پیش‌بینی کرد که طالبان تجهیزات تخریب شده آمریکا را برای تعمیر به چین و روسیه می‌فرستد.

ترامپ با زیر سوال بردن این مساله که دولت بایدن یکسری هواپیمای نظامی آمریکایی را در افغانستان برجای گذاشته، گفت: ما قدرت هوایی چشمگیری داشتیم که حالا در دست طالبان است و این قابل باور نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала