زهره؛ یگانه ارکستر دختران افغانستان در کابل گیرمانده است

© Photo / انستیتوت ملی موسیقی افغانستانانستیتوت ملی موسیقی افغانستان
انستیتوت ملی موسیقی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.09.2021
عضو شوید
 دختران خورشید، اعضای یگانه ارکستر دخترانه افغانستان تا هنوز در افغانستان باقی مانده و به دلیل نفرت طالبان نسبت به موسیقی نگران جان شان هستند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Wall Street Journal؛ "زهره" یگانه ارکستر زنان افغانستان که به دلیل محدودیت های وضع شده از سوی طالبان برای پرواز در فرودگاه کابل نتوانسته اند از افغانستان خارج شوند، اکنون نگران جان شان هستند.

بر اساس گزارش رسانه ها ، بسیاری از سیاستمداران و نظامیان آمریکایی و همچنین مقامات سابق امنیتی و اطلاعاتی آمادگی خود را برای کمک به تخلیه "دختران خورشید" از افغانستان اعلام کردند. اعضای گروه حتا توانستند توسط بس ها تقریباً خود را به فرودگاه برسانند.

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در جمع صد مکتب برتر جهان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.10.2017
انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در جمع صد مکتب برتر جهان

با این حال، به گفته این روزنامه ، طالبان آنها را در پوسته بازرسی متوقف کردند و اجازه ندادند موتر حامل "ارکستر زهره"  به قلمرو بندر هوایی داخل شود، زیرا برای ورود به قلمرو داخل فرودگاه اجازه فرمانده آنها ضروری بود و جنگجویان جرات نمی کردند او را که در خواب بود، بیدار کنند.

در نتیجه، دختران ارکستر زهره  همراه با خانواده ها و معلمان آنها در افغانستان باقی ماندند.

داکتر ناصر سرمست بنیان گذار انستیتوت ملی موسیقی و نخستین ارکستر زنانه  هنگامی که نستیتوت ملی موسیقی افغانستان در اوایل ماه جولای به تعطیلات تابستانی رفت، برای دیدار با خانواده خود به آسترالیا بازگشت کرد.

آقای سرمست با ابراز نگرانی از «فرهنگ کشی» دوباره گروه طالبان به رسانه SBS آسترالیا  می گوید که آینده ای تاریک در انتظار جامعه هنری و فرهنگی کشور است.

در کل اعضای جامعه انستیتوت ملی موسیقی افغانستان با وحشت و بیم و ترس برای فردا زندگی می‌کنند.

سرمست می‌گوید وی اکنون برای نجات جان کارمندان و هنرآموزان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان تلاش می‌کند.

آقای سرمست می‌گوید: «همه شان در ترس و وحشت زندگی می‌کنند. روزانه با هم تلاش داریم و ما هم از این‌جا تلاش داریم جامعه انستیتوت ملی موسیقی افغانستان را در کل به یک محل مناسب، امن و مصئون انتقال بدهیم.»

او می‌گوید: «با در نظرداشت سیاست‌های گذشته طالبان، سیاست‌هایی که من معمولاً از آن‌ها به عنوان فرهنگ‌کشی یاد می‌کنم، امیدی برای حفظ و نگهداری انستیتوت ملی موسیقی افغانستان وجود ندارد.»

او می‌افزاید: «اطمینان، تفکر یا حداقل انتظار مثل گذشته همین است که طالب دروازه‌های انستیتوت موسیقی را می‌بندد و یک‌بار دیگر تلاش می‌کند که مردم افغانستان را خاموش بسازد و یک‌بار دیگر تلاش می‌کند که حقوق موسیقی مردم افغانستان را از آن‌ها بگیرد.»

هرچند آقای سرمست تلاش‌های یازده ساله خود را در رشد و شکوفایی انستیتوت ملی موسیقی افغانستان را تقریباً برباد رفته می‌پندارد، اما باور دارد نسلی که در آن‌جا آموزش دیده، میراث آن را برای دهه‌های آینده حفظ خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала