استولتنبرگ، دلیل فروپاشی نظام افغانستان را اعلام کرد

© AFP 2023 / Mandel Ngan استولتنبرگ، دلیل فروپاشی نظام افغانستان را اعلام کرد
استولتنبرگ، دلیل فروپاشی نظام افغانستان را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.09.2021
عضو شوید
دبیرکل ناتو گفته است که طالبان هنگامی قدرت را به دست گرفتند که نظام سقوط یا مقامات فرار کردند.

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، در این مورد در گفتگو با نیویارک تایمز اظهار داشته است: ما شاهد فروپاشی رهبری سیاسی و نظامی بودیم که منجر به سقوط کل دفاع در برابر طالبان شد.
وی درباره اینکه آیا خروج شتاب زده امریکا باعث سقوط نظام افغانستان بوده است، گفت: "برای من، وظیفه اصلی حفظ دستاوردها در مبارزه با تروریسم و تخلیه مردم از افغانستان است."

دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت گفتگو با طالبان تاکید کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2021
دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت گفتگو با طالبان تاکید کرد

وی افزود که ایالات متحده با مشورت متحدان ناتو خود تصمیم به خروج نیروهای خود از این کشور گرفته است.
استولتنبرگ گفت که بدون ایالات متحده، دیگر اعضای ائتلاف نمی توانند عملیات را ادامه دهند: "این گزینه غیر واقعی بود. چون تأمین بودجه برای نیروهای ما در افغانستان دشوار است."
و در مورد بازگشت طالبان گفت: "شخصاً با قلبی شکسته به بازگشت طالبان نظاره میکنم." دبیر کل خاطر نشان کرد که شکست مداخله غربی باید یادآور این باشد که استفاده از نیروی نظامی و عملیات در کشورهای دیگر باید بسیار جدی گرفته شود.
اوایل ماه اگست با پیشروی طالبان در شهرهای بزرگ افغانستان وضعیت این کشور وخیم شد. 15 اگست طالبان وارد کابل شد و کنترول کاخ ریاست‌جمهوری را به دست گرفت. سپس گزارش شد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان کشور را ترک کرده است. بامداد 16 اگست طالبان اعلام کردند که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و شکل حکومت آینده افغانستان به زودی مشخص خواهد شد. روز 6 سپتمبر آنها مدعی شد که ولایت پنجشیر را تحت کنترول خود درآورده است، اما جبهه مقاومت ملی گزارش ها درباره سقوط این ولایت را رد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала