کارشناسان: بخاطر آزاد سازی ذخایر دولتی افغانستان طالبان باید به خواست‌های امریکا تن دهد

© Sputnikکارشناسان: بخاطر آزاد سازی ذخایر دولتی افغانستان طالبان باید به خواست‌های امریکا تن دهد
کارشناسان: بخاطر آزاد سازی ذخایر دولتی افغانستان طالبان باید به خواست‌های امریکا تن دهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2021
عضو شوید
کارشناسان افغانستان بدین باور اند که این فشارها فقط روی مردم افغانستان است، امریکایی‌ها حالا بهانه گیری می‌کنند.

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که مسکو امیدوار است که افغانستان به دارایی‌های مسدود شده خود دسترسی پیدا کند.

وی با اشاره به مسدود شدن دارایی‌های افغانستان توسط امریکا، اظهارداشت که این کشور در آستانه سقوط اقتصادی قرار دارد بنابراین دسترسی به تمام دارایی‌هایی که مسدود شده است به نفع مردم افغانستان است.

مسعود کروخی، نماینده پیشین مجلس از ولایت هرات به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان در این خصوص می‌گوید:

"بالاخره ما مردم افغانستان به این نتیجه رسیدم که هر کشوری خارجی که بر هر بهانه‌ی می‌رود، صرف بخاطر منافع خود شان است. حالا شما بینبید هم نیروهای خود را از افغانستان بیرون کرده اند و طالبان را آوردند، هم بانک‌ها را خالی گذاشتند".

خانم کروخی تاکید دارد که ما نمی‌دانم که ما برای امریکا چی گناهی انجام دادم، کنفرانس بن را خود شان ساختند، افراد که 20 سال حکومت را رهبری داشتند نیز از خود شان بود.

 ذخایر نقدی بانک مرکزی افغانستان به صفر رسیده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2021
ذخایر نقدی بانک مرکزی افغانستان به صفر رسیده است

او افزود:

"حالا امریکایی برای طالبان شرط گذاشته اند، این شرط می توانستند پیش از آمدن به افغانستان بگذارند. منجمد کردن پول‌ها به نیوریورک به ضرر خود مردم افغانستان است. اگر به واقعیت به فکر مردم افغانستان اند، پول را بگذارند (آزاد کنند)".

این نماینده پیشین اظهار داشت که گزارشاتی از ولایت غور می‌رسد که به‌زودی مردم این ولایت از دست فقر و نادری به شهرها هجوم خواهد آورد.

یحیی چاوش، آگاه نظامی و سیاسی به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید که گروه طالبان (ممنوع در روسیه) زمانی موفق خواهند شد که دارایی ها مسدود را بازگرداند که به خواست های ایالات متحده توافق کنند.

او گفت:

"طالبان زمانی موفق می‌شود که به یک تعداد خواست‌های ایالات متحده امریکا و غربی‌ها تن دهند، که آن‌ خواست‌ها که عبارت، مسایل حقوق بشر، دموکراسی و آزادی و موضوع مهمتر از آن ایجاد یک دولت فراگیر است".

آقای چاوش تاکید دارد که حرف اساسی بهانه‌گیری این است، که امریکا 9.5 میلیارد دالر ذخایر بانکی افغانستان را مسدود و 440 میلیون دالر کمک های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که در زمان اشرف غنی به حالت تعلیق قرار گرفت، این همه فشارهای که در شرایط کنونی فقط مردم افغانستان از آن رنج خواهد برد.

 ذخایر نقدی بانک مرکزی افغانستان به صفر رسیده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2021
ذخایر نقدی بانک مرکزی افغانستان به صفر رسیده است

او تاکید کرد:

"مردم افغانستان در حال فقر و گرسنگی، بی خانمانی و آوارگی به سر می‌بردند، غرب و ایالات متحده امریکا که خود را مدافع حقوق بشر و از دموکراسی حرف می‌زنند، خود آنان همین زمینه را مساعد ساختند، خود شان طالبان را آوردند، حالا دوباره بالای طالبان فشار می‌آوردند تا به یک بهانه‌ای طالبان بمباران و از صحنه بردارند تا داعش در منطقه حاکم شود".

این آگاه امور نظامی و سیاسی تاکید دارد که امریکایی‌ها همچنان اختلافات را درون طالبان دامن‌ می‌زنند تا مانند گروه های تنظیمی (جهادی)، که یک فاجعه‌ای طولانی دیگر در افغانستان به‌وجود آید، حالا می‌خواهند روی طالبان همین را انجام دهند.

آقای چاوش پاسخ به این پرسش داد در صورت‌که این دارایی ها از سوی ایالات متحده آزاد نشود، آیا طالبان می‌توانند جلو فروپاشی اقتصادی را بگیرند، گفت:

"تا جای که من در جریان هستم، با کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و قطر، به طرف آنها چشم و امید دارند، پاکستان را همچنان می‌بنید که یک تاز میدان است در افغانستان در شرایط کنونی، از طرف دیگر طالبان امیدی به چین دارند، چینی ها هم تقریبا 31 میلیون دالر برای شان وعده کمک عاجل کرده است".

محمد علی مشعل، کارشناس اقتصادی در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید: "شما می دانید که افغانستان در یک حالتی است که ارزش پول رو به کاهش است نگرانی بسیاری جدی از آدرس کشورهای منطقه در رابطه به تجارت افغانستان متصور است که روابط تجارتی با افغانستان قطع شود و یا افغانستان نتواند مبادلات پولی خود را به وجه که قبلا پیش می‌برد، پیش ببرد. بنا این می تواند تمام مردم افغانستان را متضرر کند و مخصوصا تاجران افغانستان را. از طرف دیگر ما می دانیم که در اقتصاد مهم‌ترین مسئله تضمین روانی برای مردم است. حرکات این چندی با این که می تواند سر دولت به صورت مستقل و جدی فشارهای را وارد کن تا به خواست های مردم و جامعه جهانی تمثیل بکند، ولی از طرف دیگر همچنان می بینید که اینجا منافع مردم نیز متضرر می شود".

او می افزاید:

"بنا این خوب است روش های دیگر برای فشار قرار دادن دولت پیدا شود تا اینها به او خواست ها عمل بکنند. در این مورد هم آدم نمی تواند که به صورت قطعی نظر خود را ارایه کند. بخاطریکه افغانستان در یک شرایط قرار گرفته است و تمام ابزارهای فشار خوب است به گونه طولانی مدت استفاده شود تا دولت تمام مکانیزم های جهانی خود را آماده کند و افغانستان را به انزوا نبرد. بنا یک ناگزیری است که مردم افغانستان با او مواجه است و این بیشتر می تواند مردم به صورت غیر مستقیم، بی ثباتی در روحیه مردم و ندانستن آینده پلان تاجر در افغانستان و همین طور پشتوانه های پولی افغانستان را ضربه بزند که آنها آسیب های برای مردم نیز دارد. از طرف دیگر اگر این ها فریب نباشد، بخشی از پول های افغانستان ممکن خواست های جهانی در نظر گرفته نشود، حتی اگر در کوتاه مدت تاجران و مردم افغانستان آسیب این را تحمیل نکنند، ولی در داز مدت ممکن است این از جوانب دیگری خیلی خساره مند شوند او شاید خساره بیشتر از این باشد".
عدم پرداخت معاشات؛ کارمندان دولت دست‌فروشی می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2021
عدم پرداخت معاشات؛ کارمندان دولت دست‌فروشی می‌کنند

این آگاه امور سیاسی در خصوص توزیع پول افغانی از سوی بانک مرکزی افغانستان می گوید: "این هیچ توجیه اقتصادی ندارد متاسفانه در هیچ یکی از مکاتب اقتصادی همچنین توصیه‌ای برای تقویت پشتوانه پولی در نظر گرفته نشده است. اگر این را مطابق به جناح‌های اقتصادی این را تحلیل کنیم که این را باید در قالب سیاست های پولی توجهی کنیم. ولی اگر این را در قالب سیاست های پولی توجیه کنیم می بینید که هیچ کس در اقتصاد چنین توصیه نکرده است. متاسفانه اقتصاد همیشه در افغانستان قربانی سیاست شده است. و تصور افرادی که همچون دستور را داده، این است تا بیشتر ترویج کند پولی افغانی را، یک مسئله اگر در طولانی مدت واردات دالر به افغانستان بناء به دلایلی کم شود این ها روحیه مردم را همین حالا آماده این مسئله بکنند. مسئله سوم این در طولانی مدت تصور می کنند اگر کشورهای غربی پول موجود دالر را در بانک های منجمد کند و یا هم از اعتبار بانداز و یا هم تلاش کند تبادلات حوزه دالر افغانستان را خارج کند، اینها کمتر آسیب می بینند. از طرف دیگر هم از دست دادن ارزش پول افغانی در بازار است که این ها می خواهند کلدار پاکستانی به جای ارز های بیرونی را در افغانستان بگیرید. چون همین حالا یکی از محدود های پولی که در افغانستان است، نبود ارز های خارجی است که اینجا پاکستانی ها نقش خوبی آمدند و تلاش می کنند مثل دوران قبل طالبان پول کلدار پاکستانی در بازارهای افغانستان بیاید و هم ارزش او تقویت شود هم افغانستان تنها مسیر تجارتی را برای واردات افغانستان، پاکستان را داشته باشد. چونکه می دانید کشورهای دیگر از پول افغانی استفاده نمی کنند، این پول تنها در صرافی ها پاکستان می تواند تبدیل شود. بناء تلاش صورت می گیرید تا مسیر تجارت و تزانزیت صرفا با پاکستان وجود داشته باشد".

عبدالسلام افغان، کارمند پیشین ده افغانستان بانک به اسپوتنیک افغانستان می گوید که افغانستان به رکود شدید اقتصادی در این کشور منجر می‌شود و میلیون‌ها افغان را در چنگال فقر و گرسنگی گرفتار می‌کند.

او تاکید دارد: "ضرر این منجمد بودن بیشتر به شهروندان کشور می‌رسد".

آقای افغان همچنان می افزاید که توزیع پول افغانی از سوی بانک مرکزی بخاطر ثابت بودن قیمت پول افغانی در مقابل اسعار خارجی می‌باشد.

این در حالی‌ست که امریکا در ماه آگوست تمام ذخایر متعلق به دولت افغانستان را در بانک‌های این کشور مسدود کرد. طالبان همچنان پس روی کار آمدن در افغانستان ازا امریکا خواست تا 10 میلیارد دالر از دارایی های مسدود شده این کشور را آزاد کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала