ملل متحد: طالبان حقوق بشر در افغانستان را بطور خشن نقض می کنند

© Sputnik / Alexey Agarishev /  مراجعه به بانک تصاویر میشل باشله: طالبان حقوق بشر در افغانستان را بطور خشن نقض می کنند
 میشل باشله: طالبان حقوق بشر در افغانستان را بطور خشن نقض می کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.09.2021
عضو شوید
کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که طالبان اظهارات خود مبنی بر رعایت حقوق بشری در افغانستان را نقض می کنند.

به گزارش اسپوتنیک میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، که در افتتاحیه چهل و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سخنرانی کرد گفتک "علیرغم تضمین های طالبان در مورد حمایت از حقوق بشر و هنجارهای بین المللی در افغانستان، شواهد نشان می دهد که وعده ها توسط مقامات جدید این کشور نقض می شود.

طالبان باغبان خانه داکتر عبدالله را در پنجشیر تیرباران کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.09.2021
منبع: طالبان باغبان خانه عبدالله عبدالله را در پنجشیر تیرباران کرد

وی گفت که اگرچه طالبان بیانیه های در مورد عفو کارکنان سابق امنیتی و دولتی، ممنوعیت تفتیش منازل و تأمین حقوق زنان مطابق با قوانین اسلامی صادر کرده اند، اما اطلاعاتی که ما داریم، تا آنجا که ممکن است تأیید شده و معتقدیم که صحت دارد، این عمل در محل اغلب با تعهدات اعلام شده این گروه در تضاد است.

میشل باشله علاوه بر این گفت، اجرای تعهدات آنها (طالبان)، در ولایات مختلف بسیار متفاوت است."

وی همچنین گفت، با بحران های انسانی و اقتصادی موجود، افغانستان وارد مرحله خطرناک جدیدی شده است.

بازداشت چند جوان پنجشیری در کابل توسط طالبان + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.09.2021
بازداشت چند جوان پنجشیری در کابل توسط طالبان + ویدیو

به ویژه، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR)، اتهامات موثقی در مورد قتل متقابل تعدادی از اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان و همچنین گزارش هایی مبنی بر بازداشت خودسرانه مقاماتی که در دولت های قبلی و خانواده های آنها کار می کردند، دریافت کرد. گفته شده است که در تعدادی از موارد، مقامات سابق مرده پیدا شده اند.

 این مقام می گوید: "علاوه بر این، ما گزارش های متعددی از جست وجوی طالبان در منازل به دنبال مقامات دولتی خاص و افرادی که با نیروهای امنیتی و شرکت های آمریکایی همکاری کرده اند دریافت کرده ایم. گزارش شده است که این جستجوها در سراسر شهر کابل و همچنین در قندهار، مزار شریف، گردیز، میمنه، سمنگان و سایر نقاط انجام شده است. تعدادی از حوادث مشابه کارکنان سازمان ملل را که از افزایش حملات و تهدیدات خبر می دهند، تحت تأثیر قرار داده است."

اعتراضات شهروندان افغان علیه طالبان و پاکستان در شهر هامبورگ آلمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2021
اعتراضات شهروندان افغانستان علیه طالبان و پاکستان در شهر هامبورگ آلمان

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر حقوق بشر همچنین از حملات طالبان به دفاتر برخی از سازمان های غیردولتی و گروه های جامعه مدنی خبر داد. دولت طالبان همچنین ورود دختران زیر 12 سال به مکاتب را ممنوع کرده است. علاوه بر این، گزارش هایی از نقض حقوق زنان وجود دارد که به ویژه به سازمان ملل نگران کننده است.

در اوایل ماه آگست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در 15 آگست آنها وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ به پایان رسیده است.

در دو هفته آخر ماه اگست از فرودگاه کابل که تحت حفاظت ارتش آمریکا بود، شهروندان غربی و افغان هایی که با آنها همکاری می کردند ، به صورت جمعی تخلیه شدند.

در شب 31 آگست، ارتش آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرد و به حضور نظامی 20 ساله آمریکا در افغانستان پایان داد.

در 6 سپتامبر، طالبان اعلام کردند که پنجشیر، آخرین ولایت از 34 ولایت افغانستان، با جنگ تحت کنترل آنها درآمده است.

روز بعد، ترکیب دولت موقت افغانستان اعلام شد. ریاست آن بر عهده محمد حسن آخوند است که در اولین حکومت طالبان به عنوان وزیر خارجه فعالیت می کرد و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل متحد قرار دارد.

پنجشیر جغرافیای بدون معلومات/ کشتار طالبان در پنجشیر  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.09.2021
پنجشیر جغرافیای بدون معلومات/ کشتار افراد ملکی از سوی طالبان در پنجشیر 

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه ، محمد یعقوب سرپرست وزارت دفاع و ملا سراج الدین حقانی سرپرستی وزارت امور داخلی را بر عهده گرفت.

همه آنها اعضای جنبش طالبان هستند و از نظر قومی به قبیله ای پشتون درانی و غیلزای تعلق دارند.

پیش از این کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد یادآور شده است که اقدام متحد و بی‌چون و چرای کشورهای عضو سازمان ملل، علامت مهمی برای طالبان خواهد بود که بازگشت به شیوه‌های گذشته در جامعه بین‌المللی، در حال حاضر و در آینده قابل پذیرش نیست.

گفتنی است که در مقابل، اعتراضاتی که در کابل و شماری از شهرهای دیگر افغانستان برگزار شد، مقامات دولت جدید در گام نخست دست به سرکوب خشونت آمیز زدند و در پی آن تظاهرات را غیرمجاز و ممنوع اعلام کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала