آثار قدیمی بامیان از سوی قاچاقبران در همکاری با مسئولین پیشین قاچاق شده است

© Photo / facebook account of Zemaryalai Tarziآثار قدیمی بامیان از سوی قاچاقبران در همکاری با مسئولین پیشین قاچاق شده است
آثار قدیمی بامیان از سوی قاچاقبران در همکاری با مسئولین پیشین قاچاق شده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.09.2021
عضو شوید
مسئول پیشین تیم حفریات باستان‌شناسی فرانسه در بامیان، ادعا کرده است که قاچاق‌بر بامیانی به همکاری شماری از مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت به بیرون از کشور قاچاق شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، زمریالی طرزی، مسئول پیشین تیم حفریات باستان‌شناسی فرانسه در بامیان، در برگه فیسبوک خود نوشته است که آثار باستانی بامیان که در مدیریت حفظ آبده‌های تاریخی این ولایت نگه‌داری می‌شد، از این محل به سرقت رفته و اکنون از طریق اینترنت به حراج گذاشته شده‌اند.

طرزی با اظهار ناراحتی از به سرقت رفتن این آثار تاریخی، از «عبدالرحمان شارام» خواسته است که در این باره به وی توضیحات بدهد؛ زیرا او در تشویش است که زحمات چندین ساله‌اش برای بیرون آوردن این آثار باارزش از زیر خاک، مورد دست‌برد چند «دزد» و «وطن‌فروش» قرار گرفته است. 

گفته می‌شود شارام از همکاران نزدیک طرزی در زمان کاوشگری ساحات باستانی بامیان بوده است و اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد.

عکسی از سر یک بُت با مشخصات BAM III 2004_06  را در نشانی فیسبوک‌اش منتشر کرده و مدعی شده است که آثار تاریخی‌یی که در نتیجۀ حفریات دیرینه شناسی این تیم از منطقۀ میان تندیس‌های صلصال و شهمامه در بامیان بدست آمده بود.

آقای طرزی در نامه‌اش افزوده است علاوه بر سر بت، آثار تاریخی ارزندۀ دیگری نیز به سرقت رفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала