سازمان پیمان امنیت جمعی: نیروهای نظامی در مرز تاجیکستان و افغانستان جا به جا می شوند

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان پیمان امنیت جمعی: نیروهای نظامی در مرز تاجیکستان و افغانستان جا به جا می شوند
سازمان پیمان امنیت جمعی: نیروهای نظامی در مرز تاجیکستان و افغانستان جا به جا می شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2021
عضو شوید
نشست سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو) در حالی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد که تحولات افغانستان موضوع اصلی این نشست بود و کشورهای عضو موافقت خود را با جا به جایی نیروهای نظامی در مرز تاجیکستان و افغانستان اعلام کردند.

سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان بیانیه صادر کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.09.2021
سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان بیانیه صادر کرد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، پایگاه خبری «دیلی صباح» امروز نوشت: نشست ( سستو ) در « دوشنبه » پایتخت تاجیکستان برگزار شد که بر اساس اعلام رسانه‌ها وضعیت افغانستان موضوع اصلی این نشست بوده است.

استانیسلاو زاس دبیرکل سستو گفت، کشورهای عضو  از جمله روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان با استقرار نیروهای نظامی در مرز تاجیکستان با افغانستان با هدف توقف تهدیدات تروریستی و همچنین انجام عملیات علیه قاچاق مواد مخدرو مهاجرت غیرقانونی موافقت کرده اند. 

زاس با اشاره به مرز مشترک یک هزار و ۳۰۰ کیلیومتری تاجیکستان و افغانستان تأکید کرد چنانچه وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم تر شود، کشورهای عضو به تاجیکستان کمک های لازم را خواهند کرد.

 زاس  افزود: ما عمیقا نگران حمله سریع طالبان و سیطره آن‌ها بر تقریباً تمام افغانستان از جمله مرزها و کابل پایتخت آن و تغییر قدرت در این کشور هستیم که تأثیر قابل توجهی بر امنیت جمعی کشورهای عضو «سستو» در آسیای مرکزی داشته است. 

به گفته وی، سازمان پیمان امنیت جمعی مجموعه اقدامات عملی را با هدف تضمین امنیت تاجیکستان در صورت تشدید وضعیت مرزی ایجاد کرده است و به همین منظور، همه کشورهای عضو با برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک در مرز تاجیکستان و افغانستان در نیمه دوم اکتبر موافقت کردند.

در این بیانیه تاکید شده است که کشورهای عضو سازمان همچنین آماده مشارکت در تلاشهای بین المللی برای ثبات و توسعه افغانستان با نقش هماهنگ کننده مرکزی سازمان ملل متحد هستند. علاوه بر این، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواستار سرکوب هرگونه تهدید امنیتی از خاک افغانستان هستند وتلاش می کنند تا از امکانات سازمان برای تأمین امنیت کشورهای همسایه استفاده کنند.

یادآوری می کنیم، که سازمان پیمان امنیت جمعی  در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف «تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو» تأسیس شد.

طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. اگرچه نمایندگان آن گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای حمله به همسایگان خود ندارند، اما کشورهای سازمان پیمام امنیت جمعی که مرز تاجیکستان با افغانستان مرزهای جنوبی آن‌ها محسوب می‌شود، در این مورد نگرانی‌هایی دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала